Älvbacka

Alla inlägg den 14 juli 2009

Av Yvonne - 14 juli 2009 11:13

Så var det trav i Skellefteå igårkväll.

Fixsola gjorde ett bra lopp , det var ett startbilslopp och hon stod med bakspår. Hon gick 28,7 och det blev en femteplats, hade jag låtit bli att dra i snöret till norsken så hade hon varit trea sa Janne Norberg. Annars tyckte

han att hon var bra och fungerade bättre utan "pinnen" till uppkäket.

Nu blir det öppet huvudlag nästa gång.

Kungens lopp blev struligt, tre omstarter, men han är startsnabb och travsäker numera. Han blev på tok för het sista omstarten, men tog ledningen mycket att hålla i sa Janne efteråt! Ja det är nog inte lätt att

bestämma farten åt Kungen när han brakar iväg.

Sista varvet blev han trött så det blev inga pengar.

Just nu är han en kortloppshäst, då skulle han vinna många lopp.

Mer träning så han orkar med att hålla igång sin stora kropp för springa

det vill han så man får se positivt på honom!


Igår red jag sex intervaller med Moe, han startar den 20:de i Skellefteå

så det blir väl ett besök på Vitsand innan dess.

Han känns pigg och fräsch, det är ganska härligt att rida nu när det är så torrt och nyslaget på ängarna för då kan jag rida utefter kanterna mjukt och skönt för hästbenen och det blir inga märken efter hästhovarna så man förstör!

Mina och Moes två senaste "möten" i naturen har varit en bil utan registreringsskyltar på skogsbilvägen hemmavid när jag tar en tur till Knöppelberget. Moe ville först inte gå förbi för "där" ska ju inte stå nån bil!

Efter diverse vändningar och protester så gick han förbi iallafall, för Molly gick ju så det var ju inte så fraligt iallafall!

Märkligt att lämna en bil där, detfinns ju skrotupplag?

Den var lite obehaglig tycker jag, det var skrivet på den med spray och

det var symboler och död åt... trasig och annat som var sprayat på den.


Det andra mötet var på samma vägstrecka, framför oss cirka 100m promenarade det en lurvigt djur med obestämbar färg och med svans som en borste.

Kom den aldrig riktigt nära, men min första tanke var att det var en liten björnunge? Fast det var det inte, när den upptäckte hästekipaget så stack den iväg ner i ett sandtag och in i buskarna där och jag såg inte röken av den när jag kom fram där den försvunnit. Red förbi och vände tillbaka och

kollade igen , men inte en rörelse syntes.

Dom jag berättat det för tror att det var en mårdhund och det är nog mycket möjligt, har ju sett såna djur på bild, men aldrig levandes!

Har hört att om mårdhunden blir stressad så lägger den sig ner och låtsas vara död?


Imorron kommer nästa 08 gäng, det är systerdottern Madde med sina två flickor Cecilia och Maria, då kommer kaninerna att bli väl ompysslade.

Och så ska dom få hantlanga när jag ska träna unghästarna inför utställningen i höst, det är ju fyra stycken som ska få lite försmak av vad

som förväntas utav dom framöver. Ja det blir inte varje dag nu i början,

ett par gånger i veckan räcker nog.

Idag slår vi ut första slåtterängen innanför travbanan, det är Kent Sjöberg som ska slå åt Janne. Dom har dealat, Kent har fått ta rundbal från oss och så slår han åt Janne. Det är bra när man kan arbetsbyta eller vad man ska kalla det!

Just nu håller vi på att försöka få tag i en veterinär som kan komma och kolla opp Rapptösen med ultraljud, MEN don är svåra att få tag i!!!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards