Älvbacka

Alla inlägg den 29 juli 2009

Av Yvonne - 29 juli 2009 20:30

I afton provade jag att rida Moe i bara grimma och det gick mycket bra!

Red i hagen  i skritt och trav, han svarade fint på allt jag bad honom om

så han har lärt sig en del av det vi tränat.

Volter, serpentiner, halter m.m Trodde han skulle bli stökig det lilla

yrvädret, men oj vad jag är nöjd med hónom!

Måste bara berätta om två episoder  då jag har ridit ut barbacka i bara grimma, första gången då var jag tretton år och det var under min tid på Solvalla. Älsklingshästen hette Ego Volo c:a 160 hög e. Volo Asa.

Påden tiden använde man aldrig sadel ej heller hjälm, ja så var det bara!

Iallafall så började jag rida honom i grimman och det gick så bra.

En dag for jag ner till "ranchen", ett ställe med en liten travbana som låg en bit utanför Solvallas stallbacke, man red genom villaområdet för att ta sig  dit.

Där träffade jag två kompisar och vi bestämde att vi skulle tävla mot

varandra, vi brukade göra det ibland och hästarna tyckte det var kul!

Vi stack iväg och första varvet gick bra, andra varvet stack Ego ut från banan och drog iväg genom villaområdet.

Hade lite styrning på honom och drog i ena tygeln för att få ner farten vilket gjorde att vi hamnade i rabatten nedanför fönstret i en villaträdgård och där blev det stopp! Då öppnade en tant fönstret och jag tänkte att nu blir det hett om öronen och man åker på en utskällning, men det enda den snälla tanten sa var: men kära barn inte får du rida här!

Men skämdes gjorde jag!

Andra gången jag for ut och red i grimma det var här hemma för ja det är nog en tjugo år sedan, hade en arabkorsning som hette Dartanjang.

Det var vinter och han var oskodd så jag tänkte att jag rider ut i skogen barbacka i grimman, kan ju vara kul för Dartan! Och det blev det!

På vägen var det bara is just då.

Allt gick lugnt och fint tills jag bestämde mig för att ta en galopp och

 då blev det fart på Dartan,han bara ökade och ökade farten.

Drog i tyglarna vilket var lika med noll, försökte luta mej fram och ta tag i grimman, med då drog han bara ner skallen så det var lönlöst.!

 Han svängde in på en stig som kommer ut på landsvägen ovanför våran travbana och då började jag fundera hur sjutton jag skulle göra för landsvägen var ju isbelagd så har han farit ut på den så har vi väl dräpt oss.

Då kkom jag på att jag får göra som indianerna och hänga mej på sidan av pållen och när vi närmar oss landsvägen så glider jag ner i snön och håller fast i tygeln( det var snö nästan opp till knäna på Dartan ) så jag skulle landa mjukt!

Så där hängde jag (vet inte om det såg vidare elegant ut), men det funkade iallafall och när vi närmade oss landsvägen så gled jag ner i snön OCH

Dartan stannade och för att slippa en likadan tur på hemvägen så ledde jag honom efter kanten på landsvägen en c:a 800m hade vi att halka fram till gården, ja det var en häftig upplevelse!

Så jag ska nog hålla mej i hagen med Moe tror jag när jag rider i grimman!


Idag fick Juna sällskap av Fixsola och det gick bra, men hon är inte lika

långt kommen som Bolfaxa än! Fast jag tycker att hon är duktig!


Edit har varit på BB och hälsat på lillasyster Rut, hennes kommentar var:

hon ser ut som ett litet mjölkpaket!! Hon är härlig Edit!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards