Älvbacka

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2009

Rymmare och änglar

Av Yvonne - 23 augusti 2009 21:13

Inatt hade stona rymt ur sin hage så när Ingrid (grannen) vaknade fick hon se tre hästar i hagen som är vid deras gård och då sa hon till sin man (Rune)

att nu har dom bytt hästar i hagen!

Fast det stämde inte riktigt för plötsligt gick pållarna ut ur hagen och in i nästa hage och efter några turer hit och dit var dom tillbaka i hagen utanför

Ingrids och Runes köksfönster igen. Då passade Rune på att gå ut och stänga ledet och när Janne kom ut på morron så  fick han gnugga sig i ögonen, strax efter kom jag ut och fick se dom och jag undrade varför han hade satt dom i Fixsolas och Kompis hage? Vi sov lite längre på morron!

Tur att man har såna "änglar" till grannar för dom har stått ut i alla år med våra djur.

Är det inte en hund som är och krafsar på dörren eller rycker i handtaget

och vill komma in för att få en kaka så har det varit en och annan tjur som har kommit på besök!

En gång såg Rune spår på gräsmattan och tänkte att en älg gått över gården

när han fick höra ett ljud bakom ryggen! Han vänder sig om och där står "Fridolf" som har smitit ur sin hage. Har alltid haft snälla tjurar så när jag saknade honom så ropade jag på honom och då kom han traskande mellan

hagarna.

En annan gång satt dom ute och fikade med sitt främmande och då kom "Sebastian" på besök så alla sprang in i huset, men Rune tog Sebbe i grimman och ledde in honom i stallet för han hade lyft av dörren till sin box!

Visserligen var han jättesnäll, men jag tycker det var tufft gjort.

På den tiden hade jag kvar hornen på tjurarna, men numera avhornar jag dom och kastrerar och det är betydligt lättare att handskas med dom då.

Ja det är förståss veterinären som gör det!


Idag har vi  eller Janne verkat hovarna på unghingstarna och dom skötte sig så bra och Peter kom och verkade Simmers hovar, han ska väl ta hem honom nu i slutet av augusti, få se om dom känner igen varandra när det

blir Unghästutställning den 13 september.?


Anette (syrran) och Hasse åkte tillsammans med Janne på auktionen idag

och Hasse som är ordningssam åkte ned på ICA och talade om att auktionen var idag!

Janne kom hem efter ett tag, men Anette och Hasse fortsatte och kom hem med en cykel till mej, själva hade dom ropat in en svagdrickskagge

och en verktygslåda en kartong med handdukar.

Jag fick oxå plastmattor och en aluminiumstege!


Har ridit Moe idag ett tuffare pass, han startar imorron i Skellefteå  och

nu hoppas jag att han håller sig i skinnet OCH! på benen!

Josse kom sent idag och red Fixsola sen skötte hon om Touch vilket

var uppskattat av gammelpållen!

Duschade Moe och packade grejerna, satte på hjulen på sulken och surrade

lite med Josse och sen gjorde vi kväll

Nu ska jag läsa en stund, dom andra ser en film på TV.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards