Älvbacka

Alla inlägg den 26 september 2009

Av Yvonne - 26 september 2009 20:28

hihi! det blev nåt fel , är ju inte så bra på det här.


Vilken fin tårta, man blir alldeles varm inombords när ens vänner visar sån omtanke!

Vi käkade tårta och pratade  och till slut var klockan halv två så det var dax att bryta opp.

Tack snälla för den fina uppvaktningen!


Vi for ner och handlade och hämtade en smörgåstårta som vi skulle bjuda några andra vänner på, Göran och en

annan Kristina och Görans syster Laila och hennes gubbe Tore.

Göran kommer alltid med nå gott när vi har vunnit på travet och annars oxå föresten så nu ville vi bjuda igen.

När vi kom hem for Janne ut och körde Bolfaxa, jag skulle ut och rida Moe.

Då fick vi besök av Jannes syrra Gudrun och hennes man Bengt och dom hade med sig tårta så det blev tårta på tårta. När Janne kört klart fikade vi och det dök opp en till Bengt som oxå fick sig en smakbit av tårtan


När gästerna farit så red jag ut med Moe, men det blev lite ont om tid så vi tränade långsam backträning, sex

vändor fast vi egentligen skulle ha farit ut på en tvåtimmars skritt tur.


Klockan 17.00 var vi på gården och då var gästerna redan på plats, Janne hade tagit in hästarna och fodrat så

jag gjorde klar Moe och gick och hämtade äggen och gjorde kväll hos hönsen.


Sen åt vi smörgåstårta, den var jättegod! Och sen blev det vanlig tårta, tyvärr kom inte Tore han är älgjägare

och jägarna var och styckade tre älgar som dom skjutit i veckan fast jag skickade med Laila både smörgåstårta

och vanlig tårta till Tore när hon for hem.


Och av detta trevliga gäng fick vi en jättefin lykta som jag har hängt på bron, den blir fin att tända i vinter.


Ja så blev det lördag, Janne for till Vitsand med Fixgnisten och körde provlopp.

Han bytte till ett unghästkäk på honom och han hade varit  jätteduktig och fungerade perfekt, fick slagläge och

drog ifrån och var först i mål!

Han ska nog ha sällskap för han har ju strulat lite när han varit själv på banan, men nu vet man iallafall att det inte är nåt fel på honom! Tack och lov!!

Hann med en hel del i stallet när Janne var borta och när Janne och Gnisten kom hem stack jag ut med Moe och DÅ blev det åka av vill jag lova, han är ordentligt på tårna grabben!


Red efter landsvägen en bit och sen opp efter en lång äng där han fick trava på, när vi kom tillbaka ner mot landsvägen så kom en tjej som bor i byn "Annakarin" körande med sin fjording Balder efter vägen så jag red  runt

ängen för att hon skulle hinna förbi innan jag och Moe skulle opp på landsvägen, men iallafall hann vi ner mot vägen

och när Moe fick se Balder med rockarden då tvärnitade Moe och började "blåsa" och han blev som en stålfjäder

kastade runt runt och drog iväg över ängen i full galopp utan kontroll!

Var rädd att han skulle ge sig ut på vägen så jag hade bara ett val och det var att luta mej fram och ta tag i högertygel ordentligt för att få stopp på honom! Fick stopp, men "faran" var inte över han var helgalen så jag höll fast han för kung och fosterland, ändå var vi säkert 100m ifrån Annakarin och Balder fast iväg skulle han tillvarje pris! Det är tur att man har starka armmuskler.

När Ekipaget så småningom försvann  så "blåste" han några gånger sen gick det äntligen att fortsätta ridturen,

men det var spring i benen så vi tog några vändor utefter ängarna (i trav)!

Så småningom blev allt som vanligt igen, men tänk att bli så hysterisk för att det kom en fjording på vägen?


Men Moe är Moe så man får aldrig ta något för givet, det gäller att vara lite före honom i tanken så jag visste

att han skulle reagera på Balder, men inte så till den milda grad!

Av Yvonne - 26 september 2009 19:58

Fick ett överraskande samtal på telefon i torsdags, det var min kära väninna sen ett trettital år sedan som

berättade att hon och hennes sambo Berra var uppe på besök, vad glad jag blev!!

Dom hade lånat ett litet hus ett par kilometer från där jag bor och nu ville hon att jag och Janne skulle komma och fika på fredag och umgås en stund så vi bestämde att vi skulle dyka opp när vi var klara med stalletSkrattande!

Christina som min väninna heter lärde jag känna när jag jobbade  på en liten ridskola i Farsta med 18 hästar och

då jag ville hitta på nå nytt så satte jag opp en annons på Konsum där jag bodde och ville ha intresserade  brudar att börja rida! Kallade det "husmorsridning" och det innebar en snabbkurs för såna som ridit när dom var yngre och för nybörjare och det blev ett  skönt gäng som anslöt! Huvudmålet var att kunna rida ut i naturen efter några lektioner

på ridbanan.

Vi hade kul och efter ridturen fikade vi tillsammans och hade mysigt, det var tider det och det slutade med att vi senare träffades hemma hos var och en då och då på lunch!


Ja det var en liten parantes, iallafall så dök vi opp hos "Stina" och Berra kl.11.00 i stugan.

Och där satt oxå Hasse och Berit (goa travvänner dom oxå" !

På bordet stod en grön marsipantårta och den var garnerad med ett hästhuvud och det stod "Grattis till segrarna"!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards