Älvbacka

Alla inlägg den 11 november 2009

Av Yvonne - 11 november 2009 22:48

Astrid Lindgren sa!

Imorse när jag kom till hönshuset var det en höna som såg lite hängig ut och när kvällen kom

låg hon död i ett rede, såg ut som om hon bara somnat lugnt och stilla. Nu har Pavarotti 15

damer kvar.

Börjar likna 10 små negerpojkar! Den som är belåten är väl mickel, men nog blir man lite lessen

för hur det än är så har ju varje individ liten eller stor sitt värde för mig.


Idag har Janne kört småhingstarna själv, jag följde bara första varvet. Modin blev lite fundersam när jag

la av efter ett varv så han stannade och vände på huvudet och det var som om han undrade OM jag

inte skulle komma med ? Till slut knallade han iväg och det gick så bra, Trolle var inte så bryddnär han blev ensam utan traskade på utan protester! Oj så skönt att slippa gå för nu är det tyngre att gå efter travbanan när det kommit snö, det är för lite snö ännu för att få banan slät och jämn.


Gnisten och ungstona har oxå varit igång idag, men Fixan och Moe har haft ledigt!

Imorron blir det jobbardag för dom igen, Josse kommer och rider Fixan och jag ska som vanligt ut med Moe.

När Janne kört ut med Juna ropade han på mig, då var "storälgen" oppe vid travbanan och med tanke på Junas

snabba reaktioner när det är nåt nytt så ville Janne att jag skulle ta Molly med mig och jaga iväg älgen in i

skogen!

Hade inte så stor lust att kuta opp efter travbanan, men jag hämtade Molly som låg inne och snarkade

(joo hon snarkar)! Hon var villig att komma ut  vilket hon inte alltid är, vi gick ut på ängen och så visade jag henne på älgen och då stack hon iväg under uppmuntrande rop ifrån matte.

Älgen stod och tittade på den svarta skällande lurvisen som närmade sig och när Molly var en tjugo meter ifrån

bar det av in i skogen och när Molly var beredd att dyka in i skogen efter älgen så ropade jag henne tillbaka och hon kom direkt utan mankemang, hon är så duktig!

Egentligen får hon inte jaga efter dom vilda djuren i skogen, vi har mött rådjur då och då och aldrig att hon sticker om jag säjer "stanna", Vi hade tre rådjur framme på gården en vinter, dom kunde komma mitt på dan ibland för jag matade dom och aldrig att Molly provade att störa dom.

För nån vinter sen var det en stor hare som uppehöll sig kring gården från hösten och varje kväll träffades vi på travbanan och en del mornar satt han en bit från huset när Molly och jag kom ut, hon provade aldrig att jaga honom!

Han var inte särskilt rädd hellerkonstigt nog!

En gång när Molly var unghund var det en stor räv på gården och det var vinter och mörkt, Molly sprang fram till

räven som tog ett ben som var hennes sen for dom i en rasande fart efter travbanan.

Jag ropade på Molly och efter en stund kom hon tillbaka och vem kom bakom Molly ? Jo räven!

Gickoch hämtade Janne och sa att han skulle komma ut och kolla på Mollys "kompis".

Tog en ficklampa och gick efter travbanan, räven först och sen Molly och varje gång Molly kom tillbaka så var räven

efter tills han så småningom försvann in i skogen.

Det var en kul upplevelse!


Nu är det nog dax att sova, det är en dag imorron oxå!


             " Den som jämt är snar att klandra

               en som inte liknar andra

               är som  ankorna i dammen

               och får själv stå där med skammen!"

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards