Älvbacka

Alla inlägg den 15 november 2009

Av Yvonne - 15 november 2009 00:25

Ojojoj!!!

Såg framemot en spännande V75 eftermiddag då två av mina Frankrikekompisar, Åsa

och Nilla hade start med sina pållar!

När jag kom in i TVrummet fick jag se Åsas Vingbostjärn komma farande i galopp på

TVskärmen "utan kusken i sulken", Erik Adielsson fick sig några smärre blessyrer!

Det blev ingen start för "Vippe", stackars Åsagumman! Vippe sparkade kusken ur vagnen!


Det gick desto bättre för Nillas Briansson som kom tvåa i sitt lopp! Gu´så bra han var!!

Nilla har klirr i kassan nu, förra gången han vann var det 100.000kr i förstapris och idag vardet

200.000 kr i första pris så det blev en redig slant idag oxå, det är bara att gratulera!

Måste höra med Åsa vad som tog åt hennes lilla pålle?


Annars är det lugnt på "ranchen", kalvarna sköter sig bra nu när jag får vara ensam med dom vid ut och insläpp.

Jeppe har blivit alldeles tokig i socker så om jag inte passar mej så får jag slickar i ansiktet och i håret, ja

överallt där han kommer åt! Laban har inte riktigt fattat det där med att socker är gott ännu, men det kommer!


Janne har kört lite intervallträning med Fixan och Gnisten idag och sen körde han Bolfaxa och Juna, jag har

servat, borstat och selat och han var jättenöjd med Juna för hon hade faktskt tagit i lite självmant för första

gången, kul! Red genom skogen med Moe och nu är det verkligen mysigt, allt är vitt  och det är mjukt på

marken och han känns så fräsch och fin, Igår blev det långsam träning i backen och han var så duktig , kunde

rida på långa tyglar i trav.

Är så roligt när han fattar vad jag vill.

I torsdags fick vi hem en "halv" gris och när Janne hade styckat (ja man får den styckad), men man får göra lite

mindre bitar själv. Iallafall  efter att allt var lagt i frysen stekte janne sidfläsk och så åt vi  "bryta" till, det är

supergott det!

"Bryta"= man bryter ner tunnbröd i mjölk och så har man lingonsylt till fast jag  har strösocker, sen käkar man stekt fläsk till! Mmmmmm!


En höna till! har dött! Nu är dom fjorton stycken, ja det är ju en del som är gamla tyvärr och då blir det så, vet

egentligen inte hur länge en höna lever.

Dom vi har kommer ju från ett sånt där stort ställe med äggproduktion och dom får ju ett lugnt och tryggt liv sina sista år och man ser hur dom förändras från att ha varit nästan utan fjädrar och med bleka kammar blir vita

och vackra med röda kammar när man haft dom ett tag.

Till nästa år skulle jag vilja ha en fem stycket höns av lantras ex. Hedemorahöns, men jag vet inte hur man

ska få tag i såna häroppe? Kanske nån som läser min blogg vet?

Dom är ju dyrare förståss än dessa vita höns som man får köpa för tio kronor styck och ibland tjugo, beror på hur gamla dom är.

Man får väl räkna med minst en hundring per styck för rashöns skulle jag tro.

"Pavarotti" skulle nog gilla att få några bruna mulliga damer att kurtisera!


Nu är det gonatt! Sov gott!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards