Älvbacka

Alla inlägg den 16 november 2009

Av Yvonne - 16 november 2009 20:22

Nu har all den fina snön regnat bort, det har regnat i två dar och nu är det lerigt

och småhalt i hästhagarna så nu Sofia behöver du inte vara "avis" längre!

Plussgrader och mörkt som i en kolkällare ikväll, nej tacka vet jag vinter med snö

och fem till tio minusgrader!

Janne gick ut i stallet kl. sju imorse, jag brukar alltid ligga kvar tills han gått ut

och sen väntar jag en stund till då hinner Janne ge kraftfoder och börja lägga

 ut hö i hagarna  och sen kommer lilla jag och lägger på täckena på pållarna innan vi leder ut dom i hagarna!


Imorse var det skitmörkt ute så hästarna fick äta sitt hö inne och efter vi mockat färdigt fick dom gå ut

(med täcken på).

Janne försvann med bilen och jag gick för att mata och rengöra hos hönsen, alla ser pigga och glada ut!

Efter det var gjort så städade jag i spånlidret, gick sedan in och fikade och efter ett tag kom Janne hem.


Det började småregna och Janne for ut med Fixgnisten, när det blev dax för lunch började det regna

ordentligt!

La in mat till pållarna och tog in hela bunten, hängde blöta täcken till tork.

Kalvarna fick vara inne idag för deras hage var jätteblöt med stora sjöar av vatten.

Får dom bara mat så  bryr domsig inte om ifall dom inte får gå ut och så blir dom borstade ,

ställer dom på stallgången  och ger dom en riktig omgång med borsten, mycket upp-

skattat!

Slog in lite julklappar på eftermiddan (börjar alltid tidigt) med det.

Fikade, te och rulltårta (som min snälla grannfru Ingrid bakat), god god god!!!

Janne tog sig en eftermiddagslur efter "dagens rätt) på TV.


Regnade ordentligt och blev mörkt fort så resterande träningshästar fick en vilodag extra.

När jag mockat (för tredje gången) idag, det fylls på när hästarna står inne och jag vägrar

att lämna stallet med skit i boxarna!

Hämtade äggen och nattade hönsen, sex ägg idag igår sju!

När jag nästan fodrat färdigt kom Janne  och hjälpte till, sen gick han och hälsade på hos grannen.


Jag beslutade att verka färdigt hovarna på Kompis, gjorde framhovarna igår.

När jag höll på med sista hoven så kom doktor Stina på besök (nyinflyttad) med häst och hundar

och lycklig ägare till tre underbara valpar!

Efter en stund for hon hem och när jag var klar med Kompis gick jag in och lagade mat, stuvade makaroner och

köttbullar. Ringde till Stina och bad henne komma och käka med oss och det ville hon gärna.

Innan Stina dök opp ringde Arne (Stamping), vi surrade en stund och sen tog Janne över, det

ÄR så roligt att vi har kontakt och får träffas ibland på travet och så mailar jag och Sigbritt Arnes fru med

varandra då och då!

Stina stannade till åttasnåret, jag plockade undan och nu sitter jag här framför datorn.

Ska gå ut och släppa in Plåster i stallet, han visade sig inte tidigare ikväll.

Har avmaskat honom för stallLena såg en dag här att han hade mask.

Och så måste jag bara få nämna att Stamping gjorde det igen! Vann i Östersund igår, samma

lopp som där Vingbostjärn var utan kusk på banan.

Det var ruskigt geggig bana och när Stamping var på väg att avancera kom en galopp , då

sa jag till Janne att nuvinner han inte! Men där hade jag fel för han kom igen och seglade förbi

trötta hästar lätt som en plätt! Järvsöfaks må vara världsbäst, men Stamping WOW!!


Ja detta var en regnig dag på Älvbacka, imorron får det regna småsten  spelar ingen roll då

ska jag och Moe ut på en tur (innan) mörkret faller för nu är det som sagt riktigt mörkt !!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards