Älvbacka

Alla inlägg den 18 november 2009

Av Yvonne - 18 november 2009 19:09

Kl. 09.00 skulle vi inställa oss i Sjulsmark hos Ronny Wiksten idag.

Fortfarande grått väder, men tack och lov har vi inte storm som i Skåne!


Vi hann mocka och släppa ut hästarna innan vi lastade Storvinna och mamma Stilig

för transport till Sjulsmark för frysmärkning av lilla gumman.

Stilig som alltid varit duktig att gå in i transporten slängde sig ut baklänges innan

Janne hann stänga, men Vinna stod lugnt kvar och undrade väl vad morsan hade

för sig? In igen  och då stod hon kvar!

När vi kom fram var hon väldigt orolig och när jag kopplat loss henne höll hon på att vända

innan Janne hunnit öppnat, var lite spännande att stå där mellan fölet och  en bökande morsa!

Det gick bra iallafall när jag fått ordning på henne. Tror att hon blev orolig för att hingsten

(Lykkegutten) gnägga i hagen, han trodde väl att det var nån brud som skulle besöka honom,

där tog han fel!

Frysmärkarna var på plats och höll på att "märka" Ronnys två föl och sedan var det Vinnas tur,

hon gjorde en liten trevare för att slippa och frysmärkarn fick göra om det  och då gick det

bra!

När det var klart så blev det lite surrande om kallblodsston och avel och sen gick vi och tittade på Ronnys nykomna avelshingst som ska verka 2010, han heter Eder. Såg mycket trevlig ut, inte så stor och han

har lämnat en del bra hästar ! Så är inte ditt sto efter Elding så är det bara att boka!

Vi kollade oxå på grisarna, dom är jättestora och är nu två år gamla tror jag berättade

om dom när vi var och betäckte Rapptösen med Lykkegutten i somras.

Nästa år ska jag ha två grisar!´

OJ! nu kom katten Rollo och hoppade opp på tangentbordet, phu det klarade sig utan att han sabbade för mig.

Nu ligger han här bredvid och kollar läget!


Har börjat vänja Storvinna med huvudlaget, hon är jätteduktig och är inte så brydd, bara

jag får någon som hjälper mej så ska jag börja tömköra henne det blir ju mer koncentration nu när

hon står i egen box. Detta håller jag på med efter middan, då går jag ut en stund i stallet och ställer henne

på stallgången. Borstar och pysslar om henne, lyfter hovarna och knackar lite.


Ikväll när jag tog in hästarna så hade Modin tydligen halkat omkull i hagen, gissa han såg ut som en lergubbe

på ena sidan av kroppen så det var bara att ställa honom i duschen. Trolle var inte lika skitig

så han fick sej bara en omgång med borsten, dessa killar är det full rulle på i hagen och nu

skulle dom behöva galonkläder som skydd!

Vekade hovarna på Touch innan jag avslutade i stallet för kvällen!


StallLena ringde och hörde om hon kunde rida Gnisten imorron och det skulle gå bra sa Janne.

Hon har föresten gjort en jättefin skylt till skrivarstugan där det står

"välkommen till Skrivarstugan" som hon har satt opp ovanför dörren. Såg den idag när jag red Moe, red ut  lite

före kl. 13.00 och kom hem kl.15.00 och då var det mörkt!

Nä nu får det bli kallare och komma lite snö!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards