Älvbacka

Alla inlägg den 21 november 2009

Av Yvonne - 21 november 2009 17:22

morron, vilken härlig dag!

Inget regn,ljus himmel och solen tittade fram. Kan det bli bättre, det riktigt

kändes i  hela kroppen hur ljuvligt det har varit idag!

Hade även torkat opp en del på backen så man gick på "fast" mark idag och det var även mer tillfredsställande i hagarna oxå!

Tänk vad lite blå himmel och sol kan göra med humöret för det har varit tungt ett tag!

Janne körde Gnisten och Fixan direkt efter stallet var klart på morron, jag gick

som vanligt och skötte om hönsen som varit riktigt duktiga med värpningen ett tag nu, mellan sex och åtta ägg har jag fått plocka på kvällen.

Kalvarna fick komma ut  och nog var det lycka, muande, hopp och skutt med svansarna i vädret!

Trodde det skulle bli tufft att leda ut dom efter att dom stått inne ett par dar,

men ingen fara det gick som smort när vi inte har några "störningsmoment"

omkring oss!

Precis när jag skulle ut med Moe kom Lasse, det var kring halvtolvtiden.

Frågade om han skulle stanna ett tag för jag ville ha hjälp med att tömköra hans lilla pålle Vinna, mm det är Lasses häst!

Jodå han skulle stanna och titta när Janne körde  Bolfaxa så det passadebra.


När jag och Moe kom ut på ängarna oppe i Fällan (det kallas så) var det alldeles dimmigt, man såg inte ladan så vi smög iväg efter ängen och jag höll uppsikt ifall vi skulle stöta på nåt levande. Det var lugnt!

Kollade där det var lite fruset på marken och så fick Moe sex intervaller i

lämplig fart, hade han fått bestämma så hade det blivit "full fart"!

När vi fortsatte ridturen opp efter Kattmyrvägen då hade dimman lättat och solen sken, fick känslan av en tidig vårdag.

Resten av turen gick genom skogen, ojoj vad vatten det har blivit i bäckar

och diken och små miniforsar brusar fram här och där.

Moe är väldigt duktig på att ta sig fram trots vatten. Kan tveka, men får han i lugn och ro fundera lite så är det OK!

När vi kom hem fick Moe äta kraftfoder och sen bar det av ut i hagen till kompis Touch, Gnisten och Fixan fick komma ut till sina "kompisar".

Borstade av Bolfaxa och sen for Janne ut med henne, Lasse och jag hämtade in Vinna från hagen, spännande att se hur hon skulle reagera när inte mamma följde med? Inga problem!

Borstade Juna och när Janne farit ut med henne gjorde Lasse och jag iordning Vinna för tömkörningspremiär!

Hon var så himla duktig, Lasse ledde och jag höll i tömmen.

Som en liten bil sa Lasse! Nu hoppas jag få hjälp ett par gånger till sen ska vi nog klara oss själva minsann!

Janne säjer att Juna bjuder till mer och mer, så kul! Tror hon börjar få mer förtroende och tillit, Bolfaxa hon sköter sig mycket bra så fortsätter det såhär

har vi två fina pållar till nästa år!


Det var halvljust ute kl. 15.00 när det annars har varit beckmörkt.

Tog in hästarna halv fyra, kalvarna tog jag in tidigare, bad Lasse gå ut och titta när Janne körde Juna för att slippa nåt jäkelskap på vägen in!

Gav kraftfoder när alla fyrfota kommit in gick sen och nattade hönsen.

Janne fick ge hö senare!


Du Sofia, du måste gilla Euskefeurat va? Tyckte jag kände igen orden, har du

hört den låten?

Om inte måste jag fixa den åt dej, jag bara älskar euskefeurat!

Var med min dotter och lyssnade på dom kring nyår wow!

Vill oxå berömma dej för hur trevligt och levande du skriver i din blogg om

man nu får skriva "skriver"? Det kanske ska va "bloggar"?


Och Carina O. trevliga kvinna, lova att du hör av dej när ni fått hem lillJohanna!!

Ikväll ska jag se på Robinson, ha en trevlig helg alla vänner och andra!

Kram!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards