Älvbacka

Alla inlägg den 28 februari 2010

Av Yvonne - 28 februari 2010 20:05

Som jag förstår så har fölet nu fått en "mamma", nu är det väl bara att hoppas att det kommer att fungera.

Kan vara knepigt ibland att få stoet att acepptera sin nya telning.

För många år sedan födde ett av våra avelsston "Briljera" ett hingstföl kl.21.00 på kvällen, mor och son mådde bra! På morron när Janne kom ut i stallet låg Briljera stendöd på golvet i boxen! I boxen bredvid Briljera stod hennes dotter Brinna med ett veckogammalt stoföl och vi tog in fölungen till henne .

Jag var med dom i boxen en timme och utan problem tog Brinna hand om den lille.

Vi tog bort boxväggen  till boxen bredvid så dom fick en jättebox och allt var frid och fröjd! Brinna var en pärla och mjölk hade hon i riklig mängd för  att kunna

föda opp sina "tvillingar". Genom åren var det en och annan ettåring  som tog sig en "slickeputt" från Brinnas juver , även andras föl lät sig väl smaka!

Nu hoppas jag att det ska gå bra för fölisen!

Kikki, är det samma föl???


Och hur gick det i Paris på Vincennes då ?

I torsdags vann Norske Trollgutt (samma pappa som Moe), Trollgutt var med förra året oxå. Idag söndag vann svenske Odin Tabac, hurra, hurra!! Trollgutt var trea,

det blev en ordentlig peng som ägaren fick med sig hem till Norge!


Idag har det snöat hela dan , doktor Stina, stallLena och Lenas tolkare har varit och tränat lite idag, det såg bra ut. Kungen ser jättefin ut, var första gången han hade en tolkare bakom sig. Före dom tolktränade tog dom en ridtur ut i skogen

och då red tolkaren som heter Madde på Fixsola som startar i Boden imorron i

dagens rätt.

Janne har varit på Sleipnermöte och kom hem med två pokaler från travgalan

( som jag missade ) "Årets kallblod" Moes och så fick jag en pokal oxå!


I eftermiddag var det "tjurrusning" på stallgången!

När jag skulle ge mina kalvar, ja kalvar och kalvar, dom är ett år nu!

Iallafall när jag var på väg att baxa opp höet i höhäcken så smet dom rackarna ut ur boxen oh det blev "high life" på stallgången vill jag lova!

Hade dom kutat år samma håll hade det inte varit något problem att fösa tillbaka dom, men dom sprang åt varsitt håll och det var inte så lätt minsann!

När dom var tillräckligt trötta fick jag ordning på dom och vips in i boxen med dom igen och där fortsatte dom att skumpa runt ett tag efter urbrytningsförsöket.

Kliade dom i pannan och under hakan ett tag och sen tog dom sig an käket.

(det blev mycket "dom")


Ikväll blir det att snöpulsa när vovvarna ska ut på kvällsturen för Janne har inte skottat nåt idag!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards