Älvbacka

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Yvonne - 10 april 2010 22:39

framåt natten!

Jajamen, det fryser på och det är bara bra det blir mindre slask då.

Det började med en gråmulen morron, steg opp kl.06.00, Vilja har blivit morronpigg så det är att traska ut med henne i pyjamas och samtidigt fodra hästarna och lägga på täcken och efter det går vi in och sover en timme innan

det är dax för utsläpp!

Janne for in till Lantmanna eller Granngården som det heter numera, han köpte kortbrodd så vi har till på måndag.

Efter det åkte han till Vitsand (våran travbana) här i Piteå och kollade hur banan såg ut. Den var väl sådär och det var ett tiotal ekipage där och tränade, men det var inga provlopp.

Jag rustade opp lite i selkammaren, plockade bort dom varmaste vinterkläderna

och bytte ut dom tjockaste täckena. Blir lite rörigt och oordning så här i slutänden av vintern, nåja känner mej ganska belåten  nu ser man iallafall var saker och ting håller hus.

Passade oxå på att packa alla travgrejer m.m till på måndag, det blir en del till tre hästar. Imorron måste vi väl provlasta pållarna i hästbilen så det inte blir som med Fixsola sist och så får vi koppla på "finkan" så att det funkar. Vet inte vem som får åka i finkan?

Alla hästar fick en ledig dag i solskenet, det var nog uppskattat och imorron blir det lite ridträning för starthästarna och Janne ska köra unghästarna, nu börjar banan bli i sånt skick att småhingstarna kan få börja röra på benen igen.

Det går fort när väl solen gör sitt!


Ringde till en hönsuppfödare här i Norrjärden och hörde mej för om att få köpa några höns till sommaren och jag skulle få höra utav mej i juni igen.

Det var ett mycket trevligt reportage i Pitetidningen som jag fastnade för och

Maria som kvinnan heter skulle börja kläcka fram kycklingar nu i maj, ja hon har en

äggkläckningsmaskin förmodar jag om nu inte hönsen själva får ruva fram

kycklingarna.


Och så måste jag få avsluta med att  berätta för Sofia borti Bjärtrå att jag

har hälsning till dej från Robban, Janne ringde till honom idag och då bad jag Janne fråga om han minns dej och det gjorde han minsann och så hör det till saken att Janne känner din pappa! Du hade ju Guristjärn och nu minns jag inte vad den andra hästen hette, men ni sålde ju den och för några år sedan sålde vi en häst som heter Kvicksilver och den familjen ägde den hästen som ni sålde, det

var visst mycket passgång i han? Janne minns att han sa till din pappa att han

skulle ha lång tå och tunga framskor när dom pratades vid på Vitsand.


Jag lär mej lite nytt då och då och nu har jag lärt mej att rätta till om jag skriver fel!

Nu måste jag gå och kolla om Rollo vill komma in, han vill alltid numera vara ute lite längre på kvällen fast då sover han hela dan det har han gjort idag!

Vovvarna och Janne sover, det är tyst i huset!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards