Älvbacka

Alla inlägg den 10 maj 2010

Av Yvonne - 10 maj 2010 22:28

doktor Stinas Emmys föl, inatt och det blev en jättefin hingstunge!

Stina hade sovit en natt i stallet och skulle även sova igår, när jag hade lagat till hingstarnas hage så att elen funkar igen så gick jag in i stallet kring halv åtta och kollade Emmy och då hade hon fått  "proppar" i spenarna" inte större än knappnålshuvuden och när jag kom in sa jag till Janne att nu har Emmy börjat ställa till för fölning!

Och efter kissrundan med vovvarna smög jag in och tittade till henne och då

stod hon och smååt av höet och propparna var borta, sen gick jag in och la mej.

Stina kom senare till sin ljuva bädd i boxen bredvid Emmy.

Janne var ut och hjälpte henne att dra fram fölet för Emmy låg lite trångt till, men allt är frid och fröjd och fölisen är jättesöt och han är väldigt långbent!

Emmy gick över 18 dagar.


Idag har vi varit på Vitsand med lasset fullt!

Kungen, Gnisten, Moe och Bolfaxa.

Och vilket härligt väder vi har haft idag som sommar faktiskt!

Jag selade och duschade hästarna och Janne körde två heat med varoch en.


Först ut var Kungen, ser verkligen fin ut, Janne körde som förra gången, en

38tid så nu blir det kval framöver. Pållen kan bättre, men det finns ingen anledning att köra fortare  för det är ju i lopp han ska lägga in en högre växel.

Bolfaxa gick 52,5 första heatet, men andra heatet tjorvade hon på och jag tror att det blev lite för lång väntetid mellan heaten.

Moe han vill ju alltid mer än han behöver, där behövs inga tidsuppgifter, men jag kan nämna att andra heatet körde Janne 40 i femtonhundra meter och sen körde

han 20 sista femhundra så nog finns det fart i gammeln!

Gnisten fick vara draghjälp åt en bloding första heatet, men han är ju inte så hågad när han går i täten. Det såg bra ut iallafall och kusken till blodingen var belåten  med draghjälpen.

Andra heatet var han ouppmärksam, men till slut skötte han sig!

Det blev en halv dag på Vitsand och jag tänker när jag är där: Vilken fin anläggning vi har i Vitsand, det är inte alla traventusiaster som har den för-

månen med provlopp varje lördag och bygdetrav!

Ikväll tog jag ut alla vattenbunkar i hagarna och fyllde vatten och fölmärrarna

Stilig och Rapptösen med Vinna går ute inatt för första gången efter vintern.

Det är ju nu det är som bäst fram till midsommar, inga mygg och knott!

Dom har en stor hage där det nu är torrt och fint att ligga fri tillgång till hö,

vad kan dom mer begära och naturligtvis får dom komma in om det blir ruskväder.

Hästarnas bästa tid är nu!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards