Älvbacka

Alla inlägg den 13 maj 2010

Av Yvonne - 13 maj 2010 19:52

Har nu fått till fyra hagar, lagat fixat och satt på elen!

Det blev en riktig överraskning för hingstarna som har gått och tryckt mularna mot staketet och tryckt sönder bräder!

Glada i hågen satte dom sina mular mot elbandet nästan samtidigt och det fräste till och dom hoppade högt av förvåning!

Nu håller dom sig på lagom avstånd, hästarna i dom andra hagarna "visste" utan att behöva röra vid stängslet att elen var på!


Igår var Janne jättenöjd med Juna när han kört henne, hon tog i och sprang rakt i vagnen så det var ju härligt! Ja alla är ju inte "travare" med en gång.

Modin är väldigt bekväm än så länge, han påminner om en tjusig vagnshäst med sin böjda hals och gungande trav.

Jag hoppas verkligen att vi ska kunna ha kvar Modin och Trolle som hingstar.

Det var längesedan vi hade hingstar, nog är det nåt visst med dom!


Som flicka önskade jag mej en svart hingst med lång man och svans, men när jag väl fick en på "gamla" dar så blev manen mest till besvär. Sabestus hette

den vackra kloka hingsten med man ner till framknäna och pannluggen nedanför mulen.

När jag red honom så for manen in mellan sadeln och min bak och ofta ringlade den sig runt min hals när det blåste!

Och Lovin en annan svarting "sveriges vackraste" hade lång pannlugg, men

när man flätade den så blev han sur och viftade på med skallen tills flätan såg ut som ett fågelbo, han ville inte ha fläta! På travet gick det bättre med fläta!

Nalta Dell = lite till på pitmål och son till Sabestus, han hade en svans som hade räckt till fyra hästar, var vi än kom  på travbanorna eller när jag var ute och red

så hörde man alltid : Åhhhhh vilken svans! Och han var klok som en bok!

 Ja det var några "grabbar" i mitt liv som har en plats i mitt hjärta!


Förkylningen håller i sig, det är inte annat än att göra som dom gamla timmerhuggarna, snyta sig i näven! Gå omkring med näsduk är inte att tänka på,

har blivit riktigt haj på tekniken nu. I början hamnade det mesta på skon , men

nu  har jag fått in den rätta snitsen! haha!!


Nu har iallafall Janne fått kallelse till röntgen, den 19/5.  Så får vi se vad dom hittar och vad som gör att han blir så anfådd??

Vår granne på andra sidan älva ringde ikväll och undrade om jag kunde komma imorron och gillra två råttfällor åt henne?

Får väl göra det för den goda sakens skull, tycker själv att det är lite läskigt

för det är lätt att dom smäller innan man satt dom ifrån sig och då skriker man i

högan sky! Förstår inte varför????

Hon har en råtta i farstun säjer hon.


Ha en fortsatt trevlig helg!

Evelelina, Carinas dotter har tagit så fina bilder på Fixgnisten senaste starten ,

 ska skicka dom till Lena och be henne sätta in dom på bloggen!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards