Älvbacka

Alla inlägg under maj 2010

Av Yvonne - 7 maj 2010 11:57

har nog ingen feber längre för nu orkar jag hålla mej på benen, steg opp som vanligt kring sjutiden och har släppt ut pållar och skottat stallet!

Janne var till doktorn igår för en hälsoundersökning och det togs prover m.m

Han har fått en remiss för lungröntgen i övrigt hittade inte doktorn nåt fel.

Ja igår sov jag till halv nio, det har jag inte gjort på den här sidan av året!


Och iförrgårkväll dök det opp två fräscha söta tjejer från Närpes i Finland kring

halv elva , jag hade somnat på sängen och vaknade när dom knackade på dörren.

Kunde nästan inte prata , hade tappat rösten så det blev Janne som fick stå för det mesta av konversationen.

Det blev te och en macka, lite småprat och sedan var det sovdags, det hade ju varit en lång dags färd för tjejerna.

Och som sagt sov jag till halv nio! Janne och tjejerna var vakna förståss och stod ute på gården när jag kom ut och jag fick höra att Vilja varit ut på vägen när det kom en taxibil,men chauffören var uppmärksam och såg henne, saktade ner och

räddade naturligtvis hennes liv!

Bilarna kör fort förbi här, det är sjutti! Undrar hur många som håller den hastigheten??

Det är mycket som lockar en nyfiken valp just nu!

En stor kram till taxichaffisen iallafall!!


Tina och Annika, vilka härliga tjejer!

Janne skulle ju iväg till doktorn och då erbjuder sig tjejerna att skotta stallet innan dom far och hämtar hästtransporten som dom köpt.

Jaa säjer jag tveksamt, ni kan ju prova.

Tänkte att det skulle bli för jobbigt att skotta hela stallet, men ack vad jag tog fel!


Gick och fixade hos hönsen och när jag kom tillbaka hade dom nästan klart så jag la in spån medan dom slutförde jobbet och sopade stallgången.

Kan säja att av poäng ett till tio så blev det en STARK tia! Dom här brudarna kunde sitt jobb!

Det blev dax för dom att ge sig av och jag skulle så gärna ha velat ge dom en stor kram, men undvek det på grund av min förkylning. Hoppas att dom ändå förstod

hur tacksam jag var över "hjälpen"!

Skickade med en present till Camillas baby (Eldens ägarinna) och bästa kompis till Tina och Annika vad jag förstår och genom Camilla har har jag ju fått lära känna dessa två så det var ju helt naturligt att dom skulle sova här hos oss.

Och det var så kul att få träffa dom, synd bara att jag inte var i så bra form.

Och en fin present fick vi Janne och jag, en stor vacker blå korg fylld med finska

delikatesser. Har smakat på det mörka brödet och det är jättegott med mycket smör på!

Tänkte att det är bäst att jag skriver några rader nu för ikväll kanske jag är i

sämre skick igen?


Tack Lena, tack Jörgen det piggar alltid opp med lite "krya på dej hälsningar. Då vet man att någon bryr sej!

Och du Jörgen OM du har tid framöver? Behöver hjälp med byte av en krubba!!!!!!


Janne kör häst och jag skottar och ska försöka ta ut Moe på en tur lite senare.

Berättade ju tidigare att jag bytt box mellan Fixgnisten och Fixsola, MEN det gick inte alls. Det höll en natt, nästa morron var Gnistens box full i vatten, vad tror ni den pillergubben hade gjort? Joo, stått och tryckt in vad den nu heter, men den som gör att det kommer fram vatten! Han ville nog ha sig ett fotbad?

Nu är han tillbaka i sin gamla box där vattenkoppen är formad på ett annat sätt!


Ha en bra dag!

Av Yvonne - 5 maj 2010 18:53

Har åkt på en riktig flunsa, tvi vale!

Ont i halsen snorig och värk i hela kroppen, sade häromdagen att: jag har inte varit sjuk sen jag kom hem från Frankrike. Hmm man ska nog inte ta ut nåt i förskott? Var dålig redan igår när vi for till Umåker, jag, Göran, Moe och Per.

Så länge tabletterna funkar (voltaren) så går det bra, men när dom slutar att

göra verkan så faller man ihop som ett korthus.

Har sovit ganska mycket idag, men var ut och hjälpte till att släppa ut hästarna och skottade skit.

Släppte ut hönsen och gav dom mat, men sedan har jag sovit en del!

Det är iallafall svårt att hålla sig borta från stallet så jag kvällsfodrade medan Janne körde Kungen och efter det tog vi in hästarna.


Nu väntar jag på att två finska tjejer ska dyka opp, det är kompisar till Camilla som köpte FixElden av mej. Tjejerna ska köpa en hästtransport här i Piteå och behövde nånstans att sova över tills imorronbitti. Dom skulle dyka opp kring 21, 22 ikväll.


Ja starten på Umåker blev väl lite rumphuggen på grund av en galopp!

Moe gick med bra från start och var så småningom oppe i andra ytter och allt såg fint ut, cirka femhundra från mål tappade han lite, men kom igen och var med i klungan. När farten drogs opp i sista sväng slog han ihop och galopperade så var den dan förstörd!

Annars var han jättefin i värmningen, såg så lugn ut och kunde till och med gå ut ur stallet, annars brukar det vara bråttom bråttom!


Nu vill jag bara bli frisk igen!

Av Yvonne - 3 maj 2010 21:20

Måndag = arbetsdag för de flesta, men för många finns inte nån måndag för dom jobbar varje dag i ur och skur vardag som helgdag!

Jag måste nog säja att jag tillhör den sistnämnda sorten, behöver varken helgdagar eller semester har ju både arbete och fritid här på gården bland djuren

och det är få förunnat att få leva så!

I eftermiddags skjutsade Janne Anna och småtjejerna till flyget, det blev några dagar med barnbarnen och om än vädret inte var det bästa så hade vi  det kul

tillsammans.

Lilla Rut blev kompis med hundarna, det var bara när Mollys "stortunga" kom för nära som hon knep ihop ögonen!

Och Edit var jättestolt när vi gick ut med hundarna i koppel, hon hade Molly och jag hade Vilja. Mina hundar har ju ingen direkt koppelvana, men Molly skötte sig riktigt bra och Edit lärde sig snabbt hur hon skulle göra när Molly ökade takten från "gå" till "lunk" , då stannade hon och sa till Molly "gå fint" och vovven som

den snälla vovve hon är rättade in sig i "ledet"!

Vilja far som ett "härvelkors", slår kullerbyttor och är allmänt bångstyrig första delen av promenaden, men när hon väl förstår att man måste ha kopplet på då är hon jätteduktig!

Ja det blev tomt och tyst i huset ikväll så nu längtar vi till sommaren när  hela

familjen dyker opp igen.


Har putsat opp Moe ikväll efter ridpasset, vi far ju till Umåker imorron och

det blir Jannes kompis Göran som rattar hästbilen  och så ska vi ta opp kusken i Skellefteå. Janne stannar hemma, han känner sig inte riktigt i form för

några utsvävningar! Håll tummarna för Moe, det kan ju bli ett tufft lopp för

det är inga dåliga hästar som är med direkt!


Idag släppte jag ut hönsen för första gången och det tyckte dom var trevligt,

lite snö är det kvar i hönsgården som dom krafsade i och Pavarotti knallade

omkring och "kluckade" av välmående!

Har ont i halsen, men jag hoppas att det är övergående!


Blev överraskad när jag höll på med maten för det kom in en bil på gården som jag inte kände igen och det var minsann en glad överaskning när veten Irene`

klev in genom dörren och hon tackade inte nej till att äta en bit mat med oss.

Sen blev det hästsnack för hela slanten!

Och på torsdag kommer hon och ska skriva ut ett friskintyg på Kungen som fick

startförbud sista starten han gjorde förra året.


Nu blir det en dusch och sen en kvällspromenad med vovvarna, Janne ser trav på TV! Har varit en fin dag idag, valborgsmässoafton är ju bara att glömma!

Av Yvonne - 1 maj 2010 14:38

Så kom det då, REGNET som dom lovat i flera dagar!

Och inte regnar det lite heller, men nu far snön.

Hade börjat lite smått igårkväll när jag och hundarna tog sista svängen.

Anna med småtjejerna är på plats, det är mycket för Edit att ta in med hästar

(Kompis), kaniner (Svante) m.m

Lilla Rut har vuxit på sig, men är som en liten docka och en väldigt glad sån!

Hon blev lite rädd för vovvarna i första kontakten fast nu är det som om hon har "haft" hund hela sitt liv! Nio månader !

Vilja visar att hon är en förståndig liten hundtjej och är lugn och sansad kring små-brudarna.

Det blev lite tråkigt för Stockholmsfrämmandet när det blev sånt skitväder annat

är det när solen tittar fram och dom kan vara ute och Edit vill ju rida på Kompis,

får hoppas att det blir finväder imorron för då kommer kusin Mirja på besök och det brukar vara populärt!

Ja idag blev det innedag för pållarna och faktiskt verkar även Moe förstå att det inte går att vara ute i hagen ! Hur lugn som helst.

Red några hundrametersintervaller igår på rakbanan så idag behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag hoppar över ridpasset!

På tisdag startar han på Umåker, sju hästar i loppet. Pariskompisen Myllarfaks

är oxå med!

Han är inte tippad fast det gör ingenting, huvudsaken är att han har hittat formen och att den håller i sig. Vi får rikta in oss på Sundlings Minne framöver så att vi får behålla vandringspriset, den vackra silverhästen!

En "önskedröm" som alla andra drömmar man har här i livet!!


Lugn dag idag med andra ord, Janne hjälpte till i stallet på morron sedan har han hållit sig inomhus. Gillar ju att få vara själv i stallet, ja Edit har ju varit med ett tag och skottat åt Kompis, borstat honom och surrat med doktor Stina ett tag medan hon skötte om sin Emmy.

Jag har tvättat och smörjt Gnistens tävlingsgrejer, tagit av Fixsola bakskorna och broddat av fram, lagt in spån skottat skottat och skottat!!!


Ikväll blir det vegetariskt till middag vilket inte är fel, Anna står för det.

Nu ska jag gå ut och pyssla i stallet fram till kvällsfodringen , tar nog och plockar av brodden på dom hästar som har kvar.

Det har ju varit lite is i hagarna, men nu har den farit!


Jo du U- Björn, det var en jäkla koloss hästen som Gnisten krigade utanpå, det var ju synd att inte kusken hade förstånd att släppa ledningen??  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards