Älvbacka

Alla inlägg under juni 2010

Av Yvonne - 14 juni 2010 16:01

Måste få dela med mej, en överraskning som kom en vecka för tidigt!

Rapptösen har nedkommit med ett underbart hingstföl kring 14.tiden idag!

Berättar mer ikväll, har häcken full!

Av Yvonne - 13 juni 2010 21:42

är klar!

Nu går Rapptösen och Storvinna där .

Efter att jag fodrat och släppt ut dom hästar jag har inne på natten gick jag in och fikade. Göran hade som vanligt varit hit på morron och tagit med hundarna

på promenad. Det är nog inte alla som har en "doggywalker" så här på vischan!


Bestämde mej för att ta itu med sista sommarhagen efter fikat och höll på med den fram till klockan 17.00 med ett par mindre avbrott, lunchfodring och så kom Ina och Torgny förbi på en snabbvisit. Hade ju hört med Ina om hon ville ta  dom

gamla hönsen och hon skulle tänka på saken, men det blev att hon inte ville ta dom så nu är det bara en höna kvar så Pavarotti har sällskap tills de nya damerna kommer på tisdag. Tråkigt men så är det.

Vi har plötsligt massor av mygg, nu är jag inte särskilt känslig  för myggbett fast

dom är ju jättejobbiga så jag smorde in mej på axlarna med hästarnas  mygg-

medel, hade inget myggstift. DET skulle jag inte ha gjort för efter en tag kände

jag obehagliga stickningar som blev värre och värre , började i nacken och for

neröver ryggen  och baken ( ungefär som om man bränner sig ordentligt på brännässla). Blev tvungen att avbryta "hagjobbet" och gå hem och duscha!

Så använd inte hästarnas myggmedel!!!!


När jag var klar med hagen tog jag in hästarna och fodrade, sedan åkte jag och Janne till Norrfjärden och käkade.

Hemma igen var det bara att byta om till stallkläder  och rengöra och fylla vattenbunkarna med friskt vatten samt lägga ut hö i hagarna inför morrondagen.

Var och tittade till Pavarotti och hönan, dom såg lite vilsekomna ut och funderade

nog över vad som hänt med kompisarna?


Imorronbitti far Janne till Sunderbyn för kranskärlskoll inför operationen och på

tisdag kommer nya hönorna.

Nu har Moe fått vara ledig tre dagar så imorron blir det träning igen, stallLena

har ridit Gnisten idag.

Moe kom inte med i V75 på lördag!

Jo Josse red Kungen en sväng, det måste vara som att rida på en mindre elefant för henne!

Nu blir det en kvällsprommis med vovvarna före läggdags, och kom ihåg:

använd myggstift för människor inte för hästar!


Av Yvonne - 12 juni 2010 23:28

och just nu heter den ängelen David, inatt sover jag gott!

Moe och Gnisten har fått skor på hovarna ikväll!


gonatt.........

Av Yvonne - 12 juni 2010 18:17

Janne har varit till Boden på morron och köpt skor på Royal!

Men DU David, om du läser detta finns det möjlighet att få leja dej att sko?

Två behöver få på skor imorron och en  Kungen är inte akut fast han behöver oxå skos om.

Hör av dej!!!!!!!!



Blev inte att jag gjorde hagen idag som jag tänkt, städade och skurade rent i hönshuset istället, oj så fint det blev!

Det tog ett par timmar, men det var det värt.

Och så skulle jag köra intervall med Kungen, hej å hå efter en intervall på rakbanan gick skalmen rakt av på min "favvo"speedcart så det var bara att ta sig till stallet  och sela utav pållen.

Typiskt att det alltid ska hända nåt när det går som bäst!


Annars har dagen varit ganska lugn, Lasse var förbi och hade mor "Helmi" med sig,

var ett tag sedan vi sågs.

Nu har iallafall Lasse bestämt sig för "KEXET"!! Det låter himla gulligt tycker jag.


S.O.S till David, HÖÖÖR av dej!! Innan Janne börjar med nå skoning!!

Av Yvonne - 11 juni 2010 21:27

Fick meddelande idag att dom nya unghönsen kommer på tisdag så nu måste jag skura rent i hönshuset innan dess!

Är inte roligt att behöva ta bort dom sju gamla som vi har för dom värper ändå ,

67 ägg i maj månad och hittils denna månad har det kommit 29 ägg.

Önskar att det är någon som vill ta dom?


Nu har jag börjat komma överens med Kungen, han är fin att köra och jag tror att jag ska testa att köra intervall med honom imorron och efter det funderar jag på att stängsla in den andra sommarhagen, vi har två hagar som går utmed älven och det är så skönt att slippa tänka på det här med "vattningen".

Mjölner Stilig och fölet behöver få komma på bete, undrar om Lasse har bestämt namnet på henne ännu?


Blev så paff idag, Vilja löper och är bara sex månader!

Lena sa att ju mindre hundar desto tidigare löper dom!

Såg nån blodfläck på golvet igår, men tänkte inte så mycket på det då.


Nu måste vi få tag i en  hovslagare, Kungen, Gnisten  och Moe behöver nytt under fötterna, G och M är ju barfota sedan starten på Umåker.

Hade ju varit smart att köpa skor när jag var i Ume för på Granngården här i Piteå har dom väldigt dålig sortering på skor.


Nu har myggen börjat göra sitt intåg på riktigt kände jag ikväll!!

Av Yvonne - 11 juni 2010 11:31

  

Vilja och Rollo på utkiket


Edit på vårpromenad med Vilja och Molly

   

Vem är det som kommer?

Kul med en kompis

2 filosofer

        

Av Yvonne - 10 juni 2010 22:15

har många namn brukar man ju säja!

Nu får du kolla kommentarerna , där finns det förslag på namn Lasse!  Det är jättekul när ni som läser kommer med förslag, men bollen ligger ju hos Lasse förståss!

Idag har lilla fölungen fått  vara ute i hagen hela dagen, det har ju varit så soligt

och varmt. Hon är så himla tam och tillgiven och hon är bra på att sprätta med sina långa ben, man får se upp när hon kutar runt i boxen när man håller på att skotta (mocka).

 Har gjort en beteshage till Fixsola och Touch så nu går Kompis med Moe.


När vi var på Umåker igår köpte jag en ny röd "happy horseboll" till Trolle och

Modin och den blev genast poppis! Nu är det bara hoppas att pållarna får ha den ifred för hundarna.

Vi for iväg  strax efter tio på förmiddan, första start var redan kl. 15.00

Stannade till i Byske hos Per G. och lämnade Bolfaxa och eftersom Per och Fia stod i "startgroparna " på väg till Umåker dom oxå så fick Faxan stå inne  i stallet.

Vi var framme i god tid, Göran, jag och Marie och vi hann i lugn och ro äta en bit

på stallrestaurangen.

Marie hämtade nummerbrickorna och jag gick och "shoppade"!

Tyvärr så hamnade vi på andra sidan travbanan, lite tråkigt  tycker jag.

Fast  jag fick en trevlig överraskning, våra travvänner Karin och Stig med Källdalsbrauten stod i stallet bredvid och vi fick oss en pratstund. Goa

människor!

Krister Söderholm körde ju Moe och han värmde honom efter lopp ett, fyra mot-

varv i något sånär lugnt tempo och efter det tog jag utav honom skorna runtom.

Loppet då?

Jodå, han gick ut bra från start, man ser lite dåligt från andra sidan  och när

hästarna passerade där vi stod då låg han bland dom sista och han såg fin ut.

In på andra varvet  ökade tempot (det gick ganska sakta förstvarvet) och i kurvan

gick Krister ut med honom i tredje spår och Moe tog några galoppsteg och efter en bit kom det ett par galoppsteg till, Marie såg det men inte jag.

När hästarna passerade oss på rakan då låg han sist, gick sedan kanonbra över upploppet ! Räckte tyvärr inte till nån peng!

Krister tyckte att han  verkar vara i bra form och det är han.

Östman värmde Fixgnisten efter lopp sex, det blev inte så många varv för han körde i varenda lopp. Tog utav skorna även på honom

Han såg bra ut i värmningen och  när han gick ut i loppet så blev man lite vankelmodig för han  såg lite si och så ut i travet, men starten gick bra och han var med där framme!

Tappade lite över upploppet och blev femma, Östman sade efteråt att han skulle ha haft ett par boots fram blev för lätt utan skor, jag fick "bära" honom nästan

 hela tiden sa han!

Annars var han nöjd med honom!

När Gnisten var duschad och fick andas ut en stund i boxen lastade vi och började hemresan.

Körde Kungen idag i min egen speedcart och han fick otroligt nog plats i den,

kanske han blivit lite smalare?

Var iallafall skönt att få sitta normalt.


Är så glad för nu ska vi få en "fast vägg " istället för  det där dåliga "gummislamset"  som hängde framför benen på hästarna i  transporten!

Och Göran har fixat så radion fungerar oxå, han och Janne for in på Volvo idag

med hästbilen och fick det åtgärdat, det var ju inte undra på att den inte funkade

för det var ju fel kod!

Göran hann även med att fixa traktorn i morse, den stannade igår när Janne skulle köra fram en rundbal, den bara dog sa han.

Det är tur att vi har Göran, där sitter det aldrig fast och hjälpsammare person finns nog inte!!

Nu har jag bara kvar att rengöra selar, sulkar och lite annat, det var ganska skitigt igår för det regnade ordentligt när vi började närma oss Umeå, som tur

var klarnade det opp innan start.

BodbäcksJuna är nu till salu, en vacker snäll treåring som  har framtiden för sig!

 Det är ju bättre att sälja än att hon ska bli stående för jag kan ju inte träna alla

hästar nu när Janne inget kan göra och det går säkert hela sommaren och lite till

innan han är "fit for fight" igen!


Av Yvonne - 6 juni 2010 21:05

Det har varit lite funderingar runt fölets namn, det blir inte "Kakmonstret " iallafall! Lasse  tyckte "Kakan" lät ganska bra, men då kom stallLena på att "Kexet" kanske vore nåt? Ja varför inte tyckte Lasse? Mmmmm jodå låter ju

gulligt! Så kanske det blir Kexet då?

Josse kom med ett förslag när hon kom och red Bolfaxa= "Kaksmulan" !

 Vi passade på att ta ut mamma Mjölner med dotter en stund så att Lasse fick fota lite, han får väl skicka nån bild till Bloggen visst Lasse?

 Idag har Marie ridit Kungen, hon tränade dressyr och han såg jättefin ut när

han väl förstod vad hon fodrade utav honom. Vilken maffig häst han blir när han

hittar formen, men än är det bara början.

Hoppas att Marie trivs med honom?


Trolle är fortfarande i fin form och kastreringen verkar gå rätt väg utan mankemang!

Trodde ikväll att vi fått bävrar i hagen hos Trolle och Modin, när jag skulle ge dom kvällsmaten lutade hagen betänkligt en lång bit! Och när jag kollade så hade dom rackarna (hästarna alltså) gnagt utav stolparna längst ner mot marken, tänk

dom har en stor hage där det finns en massa pyssel för dom och så måste  det

gnagas där det inte gnagas bör, sabla hästar!!

Fixade till det så gott jag kunde och stagade opp staketet, har oxå tjärat på

stolparna.

Bara sommarfolket kommer opp ska dom få hjälpa mej att göra det bättre och så ska vi laga till två vinterhagar som jag inte har brytt mej om att göra något åt ännu.

Moe känns fin och klockren inför starten på onsdag, nu är han endast riden sedan förra starten och står tjugo bättre till!

Gnisten är lite lat att köra tycker jag, men nog bjuder han till när man påminner honom.

Det blir att vi tar med Bolfaxa till Per, Göran blir chaffis och Marie följer med.


Igårkväll var vi och käkade surströmming hos Göran och Christina, trevligt och

GOTT! Hundarna fick följa med och dom hade kul och varsin surströmming slank ner!

Vilja fick lära sig att man inte kan springa igenom glas! Hon kom kutandes in i

deras inglasade uterum och förstod inte att  det inte går att  ta sig igenom en

glasdörr DUNK! så satte  hon sig på rumpan och var sedan inte så pigg på att

kliva in genom dörren när den var öppen!

Hon sov länge idag på morron, ja även Molly som inte steg opp förrän klockan tio.

Vilja väcker alltid mej vid halvsextiden, men imorse sov vi till klockan åtta!

Pållarna verkade inte ta illa opp! Fast dom fick mat lite senare än vanligt.


Det var ett spännande kallblodslopp på V75 igår, Moes tre Pariskompisar kom etta, tvåa och trea!

Myllarfaks,Vingbostjärn och Stamping, Grattis!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards