Älvbacka

Direktlänk till inlägg 18 juli 2010

HÖ !!!

Av Yvonne - 18 juli 2010 22:46

Jo just nu handlar det mesta om hö och väder!

Vi jobbar på Janne och jag, synd att John for hem nu när det är slåtterväder på

gång.

Det började lite visset idag, hade regnat inatt! på eftermiddan klarnade det opp och började blåsa ordentligt, det var faktiskt "orkan" en stund tur var det för de svarta molnen drog snabbt förbi och så blev det fint igen.

När jag gick över till hönsen för att kolla hur dom hade det såg jag att grannens volleybollnät hade blåst ikull och Maggans ställning till rosenbusken så nog var

det en ordentlig vindpust som kom!

Selade för Vinna på förmiddan och frågade Janne om han ville köra och det ville han, som vanligt skötte hon sig perfekt.

Har lite problem när jag kör och ska in i stallet, när man kört in med häst och vagn så måste man svänga vänster  lyfta i vagnen så att den följer hästen och det orkar jag inte. Nu har jag satt opp två grimskaft så jag kan fästa henne direkt vi kommit in  och det fungerade bra. Provade den varianten när Janne kört färdigt.

De äldre pållarna selar vi av utanför stallet, men man vill ju inte göra det men unghäst när man är ensammen.

Det är bäst att ställa för sig ordentligt så att det inte händer nåt onödigt!


Janne for iväg och strängade opp höet som låg ute, det hade torkat.

Fyra lass tog vi in ikväll och det blir ett lass till som vi tar imorron.

Rappis ska och hälsa på hos Lykkegutten så får vi se om hon alls är intresserad,

det blir på förmiddan och sedan ska väl Janne slå ut det som är kvar för rundbalning om han nu inte tänker stoppa in mer i ladan?

Vi brukar faktiskt ha den fylld opp till taknocken och ibland ryms inte allt, den rymmer  40 ton har jag för mej?

Som tur är har vi självlastarvagn, men det är ju en del jobb med att mata in höet

i hösugen så att det far opp och in i ladan!

Ibland känns det som om man ska fara in själv där man står och matar in höet!


Den lille kanaljen Knekten fortsätter att krypa ut och in hagen på kvällarna så han och morsan åker in i stallet  och får sova inne över natten, säkrast så.

Han är inte dum den lille, för om han står på vägrenen när det kommer en bil så kryper han kvickt tillbaka in i hagen! Det är dubbla band och det ÄR ström!


Har inte fått bukt med äckelkrypen i hönshuset, ja det är inte många, men dom finns. Är in på hönssajter på internet och senaste rönet är att röka ut dom med svavel, ja det finns många olika tips och det är tydligen inte ovanligt alls med

dessa odjur!

Höns och tupp mår iallafall bra och värpningen är på topp!


Nu önskar jag bara en sak, att det blir fint väder så att vi får avsluta slåttandan!

Kram!


p.s  visste ni att Hästen är en trofast Vän.

studier vid universitetet  i franska Rennes lett av etologen Carol Sankey visar att hästar förblir lojala mot människor med vilka dom i det förgångna haft positiva

möten.

De kommer ihåg enskilda  personer oxå efter lång tids separation och de förstår verbala kommandon långt bättre än man tidigare trott.

Hunden har med andra ord fått konkurrens som människans bästa vän. d.s



 
 
Ingen bild

emelie

19 juli 2010 19:33

Det låter som om det går i rätt riktning... Fullt ös som vanligt :)
Det var så roligt när jag fick ditt kort efter jag kommit hem från jobbet, för samma morgon sände jag ett vykort till dig!! Jag har både en Lulebo och en kalixbo hos mig på jobbet, så lite norrlandskänsla är det allt..
Saknar er! Stor kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards