Älvbacka

Alla inlägg den 10 januari 2011

Av Yvonne - 10 januari 2011 20:59

Per "favvokusken" ringde ikväll! Han, Fia och Farmfurir får åka till Frankrike!!!

Han ville veta lite om resrutten vad man bör ha med sig osv.

Farmfurir ägs av Arne Hellsten och hans stalltjej ska åka med Farmfurir i hästbussen, men Per har honom i träning.

Dom vann uttagningsloppet på Bergsåker förra veckan.

Tror ni man är nå´avis??

Kan bara önska gänget stort lycka till och hoppas att det är Ludde som är chaffis,

då får dom kul!


Det har knogat på och snöat idag oxå, har kört Bolfaxa och hon känns lika fin

som första gången så nu ska jag försöka köra henne regelbundet.

Hon är så snäll och trevlig!

Tog en rejäl snöpulsartur med Moe upp till Råbacken, nu hade älgarna traskat omkring en del efter vägen. Ja väg och väg, en snöstig kan man väl säja med snö opp till knäna på Moe. Konditionen verkar då inte ha farit efter vilan, ingen häftig

andning där inte. Däremot Bolfaxa andas kraftigt när hon kommer in i stallet, men

hon är ju genomgången på Mälarkliniken och dom hittade inget fel på henne.

Ska iallafall höra med vet. Ire´ne varför det är så?

Hon har alltid haft häftig andning efter körningen.

>Just nu hinner jag inte med mer än två hästar, det blir ju mörkt så fort och

 jag ska ju hinna med annat oxå fast vi går ju mot ljusare tider och få

se när Janne tänker börja träna häst igen?


Nu syns det att Mjölner Stilig och Fixsola är dräktiga, visst är Rapptösen stor om

magen fast det har hon ju varit hela tiden i och för sig!

Det är nog bara "fläsk"!?


Idag på morron bestämde jag mej efter mycket funderande hit och dit ifall inte

Hästarna skulle få vara utan täcken "2,9 minus på termometern", det satt

långt inne, men okey tänkte jag det är ju inte kallt och lite snöflingor tar ju ingen skada av.

Bara Moe och Trolle fick täcken på sig för dom är klippta!

Mmm fast imorron blir det nog täcken på för samtliga iallafall!



             LYSSNA PÅ HÄSTEN!

             Det finns alltid fullgoda skäl (ur hästens perspektiv)

             för att hästen rör sig eller agerar på ett visst sätt!

Av Yvonne - 10 januari 2011 00:06

Nu är det verkligen vitt ute, Janne plogade snö i tre timmar på morron.

Jag släppte ut våra pållar och skottade skis som vanligt!

När jag började bli klar kom stallLena och flickorna och så hade Lena med sig en kompis "Sussie" som ville rida Kungen vilket jag blev glad över, tyvärr hann hon inte mer än ta in honom och börja borsta så vart hon tvungen att fara iväg.

Ett av barnen hade blivit sjukt och måste in på Las.

Hoppas att det gick bra.........

Det var ju synd att det blev så för Kungen hade verkligen behövt få komma ut på en ridtur efter Kepans behandling!

Nåja det blir säkert nån fler gång. sLena fick fara ut med Gnisten själv för Josse

var i Kalix på födelsekalas så hon kom senare när mörkret infallit.

Det var första gången på länge som hon for ut ensam med Bolfaxa, men det gick säkert bra? Träffade henne inte när hon kom tillbaka.

Själv red jag Moe på eftermiddan och det är ganska snöblint och så har träden börjat hänga över stigarna så det gäller att inte få ett helt snösjok innanför

kragen!

Brukar ta tag i trädtoppen precis när jag passerar och så rycker jag till och trädet far opp och då gäller det att hinna undan!

Förr brukade jag göra den manövern när nån av stalltjejerna var med och så fick

den stackarn all snö på sig! IIIIIIIIiiiiii som tjejer brukar skrika när det är nåt

obehagligt och jag njöt förståss hihi!!

Nu blir det att ploga imorron oxå för Janne för det har snöat nästan hela dagen,

men det är ju inget ovanligt varken här eller i resten av vårt långa land!


Det blev sent detta, har visst blivit måndag nu!


OJOJ gonatt gonatt!!........

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards