Älvbacka

Alla inlägg under februari 2011

Av Yvonne - 21 februari 2011 20:16

Här kommer några bilder som Junas nya ägarinna har skickat!
Det är hon och hennes tidigare häst Solle på bilderna. Ser riktigt läckert ut!

      


Juna har det bra i transporten, Camilla har hunnit ringa och höra med Greens, som kör transporten. Kan verkligen tänka mig att hon är förväntansfull inför mötet med nya hästen, som förväntas anlända på tisdag kväll.

Blir spännande att höra om första mötet...

/Josefin

Av Yvonne - 20 februari 2011 23:44

Välkommen in i bloggen Camilla! Och det värmer alltid när jag får några ord ifrån hon borti Bjätrå, jo du Sofia det Vitsand är en riktig mysfaktor kanske inte på vintern men annars är det härligt att träffa alla goa travgubbar och "brudar" med förståss. Och så tar man en fika och en korv oppe i cafeterian!

Det blev inte att rida med tjejerna , jag var för orolig i och med att det var Junas avresedag!

Och när man minst anade det så ringde Totte och sa att han var på väg...

Hämtade in Juna från hagen och gav henne sista rykten, Moa hjälpte till och

borstade svansen och manen.

Josse och sLena hann tillbaka från ridturen strax innan Totte dök opp.

Han hade bil och finka, när Juna fått en liten smutt med kraftfoder och Bolfaxa och Gnisten höll henne sällskap var det dax att lasta henne på finkan.

Lena fick leda in henne, Totte hade backat nära stalldörren och hade bilen igång

och det blev lite spännande för Juna så hon trixade lite, men när hon väl insåg att det var ingen fara så traskade hon in lite tveksamt.

Hon fick stå minst en kvart inne i finkan för när två karlar som gillar trav träffas då tar det lite tid innan travsnacket är slutpratat!

Hon stod lugnt utan att gnägga en enda gång.och märkligt nog sa inte Bolfaxa ett ljud heller för hon hade fått gå ut i hagen igen.

Det är nog mest synd om den häst som blir kvar så imorron kommer Bolfaxa sörja och kanske ett par dar framåt!

Har ställt Gnisten i Junas box så kan han prata med Faxan så nu har hon en kille på varje sida.

Nu har Juna en låååång resa framför sig och en längtande tjej i Göteborg!


Det har annars varit en kanonfin dag med sol, men nog sjutton kom kylan tillbaka ikväll ,23,5 minus!

Imorron ska jag rida för nu börjar man nästan få abstinens !

Josse om du läser detta så vet jag vilken bild på Juna Camilla menar, du har den på din pixbox. Hon är i Moes hage och rejsar runt!

Så den måste du absolut ha med när du skickar bilder!

Travvänner är aldrig omöjliga, vi hade ju alla hästpassen på Bodentravet för registrering av vaccinationerna (även Junas) och då hade vi turen att en travkompis till Janne tog med passen ända hem till oss så imorron kommer

våran vet. och skriver in det  som fattas i Junas pass och besiktningspapper

och då kan jag skicka allt med posten , sedan är banden klippta...

men det ska bli intressant och roligt att följa Juna i hennes nya liv med Camilla.


Nu har alla slagit sej till ro i familjen och som vanligt är det jag som är vaken.

Ska läsa en stund, gonatt......    

Av Yvonne - 19 februari 2011 22:29

Tack Britt , roligt att du tyckte om min sockerkaka när vi ses framöver så ska du få en kartong "riktiga" ägg!

Blev inga provlopp och inte särskilt många fikagäster heller på Vitsand, Josse och Moa fick en lättsam servering idag. Ja , ingen kan väl ha någon lust att köra provlopp i den här kylan. Ikväll har det snöat, kanske det blir ett mildare väder framöver?

StallLena och Linn kom på besök medan Janne och tjejerna var på Vitsand, precis

när dom tänkte åka hem kom Janne och hade med sig våran Vet. Bad sLena

stanna och springa med Juna på besiktningen!

Jodå det ville hon, först fikade vi och sen blev det besiktning, har då aldrig varit med om en så noggrann veterinär. Hon kollade till och med öronen på Juna.

Allt var iallafall U.A !

Och fina omdömen gav hon om Juna och jag vet att Iréne är väldigt förtjust i Juna och jag tror att ifall hon inte haft Lillen skulle hon köpt  henne!

Nu är det bara skorna som ska på imorron och sen bär det iväg nån gång

framemot afton, jag nämnde igår att hon åker vidare på tisdag fast det var ju fel hon åker måndag morron och är framme tisdag kväll...


Iréne stannade på middag, när vi surrat färdigt vid köksbordet gick hon och jag

ut i stallet och la in maten i boxarna, Mio fick sitt varmvatten och mat han oxå

då var han belåten för kvällen. Åhh gu´va han har blivit stor sa Iréne!

När det var sopat och Plåster nerbäddad i selkammaren tog vi in hästarna.

In och hämta  dom stackars sockerkakorna som blev brända och så iväg till hönsen, snacka om det blev kackel i hönsgården när jag serverade två sockerkakor som lördagsgodis. Lovar att imorron finns det inte en smula kvar..

Brukar lägga in hela äpplen en fem sex stycken och dom käkar opp allt!


Är det inte för kallt imorron då blir det allt att ta en ridtur på Moe, sLena och Josse kommer och rider Gnisten och Bolfaxa. Funderar om jag skulle göra dom sällskap?  

Av Yvonne - 18 februari 2011 23:00

Ja nu är Juna såld till Camilla i Göteborg, ingen travtjej utan en tjej som kör klassisk körning = Dressyr, Maraton och Precision och kanske ingår det nån fler

diciplin? ja jag vet inte:

Det känns iallafall väääldigt bra! Camilla tränar för Thomas Eriksson (Peter

Erikssons brorsa) och det säjer ju inte lite!

På tisdag morron bär det iväg så det blir väl att Hans Forsell hämtar på söndag

med Grens Hästtransport och hon får visst åka ner till Göteborg i samma transport hela vägen och det låter ju bra.

Det är inte roligt när nån häst lämnar gården för alltid, men det är tryggt när man vet att hästen kommer till rätt person.

Imorron ska Janne, Josse och Moa (med två ben) ordna fikat på Vitsand under

provloppen. Få se hur kallt det är och hur många som kommer?

Jag har bakat sex sockerkakor, det skulle bara vara fyra egentligen!

Och så ringde Camilla och sa att det var klart med transporten för Juna,varför måste det gå så snabbt? Vad hände? jo jag glömde bort dom två sockerkakorna som stod på gräddning i ugnen! Hönsen får ett riktigt skrovmål imorron!!

Det var bara att vispa ihop två nya (tur man har ägg i parti och minut)!

Den som har hand om fikat håller fikabröd och sen håller travklubben korv och

kaffe.

Josse har hjälpt till , jag tror att det är tredje året och för Moa är det premiär.


Behöver väl inte säja att det har varit kallt idag oxå, 29 på morron och nu är det

25, man börjar faktiskt vänja sig vid kylan!

Iréne kom aldrig och besiktade Juna idag, hon har säkert haft fullt opp ?

Ringer henne imorron och säjer att det blir kort om tid, men jag är inte orolig,

finns inte ett fel på hästen garanterat!

Jaa stallLena och Josse, nu blir det att ta ett ömt farväl av en jättego pålle på söndag...

Hon blir snyggaste pållen i Kungsbacka! Svart, blank med lååång man och svans!


Hade hästarna inne till klockan tre , då fick dom gå ut. Mycket spring i benen

och det gäller att ha pondus när man leder ut dom två i taget annars skulle man hänga som en flagga bakefter  i grimskaften! Tjoho!!

Tänker om Kungen och Gnisten skulle sticka iväg då skulle jag nog lätta från marken, tur att vi har snälla hästar som är goda lyssnare!


Minns en gång när Emelie (systerdottern) skulle leda in Trolle och Modin från hagen

och så började dom springa och där sprang lilla Em. för livet i mitten tills hästarna började dra åt varsitt håll då hängde hon några sekunder i luften och då var det

bara att släppa taget om grimskaften! Fast tuff var hon tjejen.

Ibland skulle det finnas en filmkamera till hands när det händer dråpliga saker!


Trodde inte jag skulle hinna med den här bloggen före midnatt men yes! jag hann!

Gonatt....    

Av Yvonne - 17 februari 2011 20:57

Kylan håller i sig med råge! Det är bara att hoppas att den inte ställer till med

några hemskheter!

Inatt hade elen kopplat ur och vi hade "bara" 12 plussgrader inne,aj vad kallt det var på golvet!!

28minus på morronkvisten, gick en snabbis med hundarna och sen ut i stallet.

Förväntansfulla gnäggningar, men grabbar och tjejer ni får hålla er inomhus ett tag så får vi se om solen kan göra lite underverk.

När jag skottat färdigt och börjat med spånkörning kom våran vet. Iréne och

som vanligt greppade hon en skottkärra och grep och det tog inte lång tid förrän vi var klara i stallet, hon är som en vitamininjektion blir så himla glad när hon dyker opp!

Vi knallade in och Simon satt och såg TV med Janne. På med kaffe och tevatten

och vad skådade mitt öga, surprice surprice!! Färdigbredda mackor som inte gick

av för hackor, semlor och "godis"bitar som såg ut som tuttar dom hade hon köpt för att dom såg så kul ut!

Ja vicken vet. alltså!

När vi hade smörjt kråset (ingen orkade smaka på "tuttarna") efter macka och semla så dom lämnades åt sitt öde (men ikväll har jag mumsat i mej tre! stycken)

wow så goda dom var...

Efteråt kollade vi en katalog med jackor och annat, Iréne ska nämligen sponsra jackor åt oss med hennes vet.logga och en stall Älvbackalogga på ryggen.

Hon hade fotat Simon med en snygg jacka när dom var till affären "Grolls" i

Piteå.  Vi måste nog åka in och prova så att det blir rätt storlekar och kolla färg oxå. Tror inte att såna här veterinärer växer på tr´än precis!

Iréne och Simon for sedan till Boden på sjukbesök, hon får fara vitt omkring.


Jag släppte ut hästarna som glatt dansade omkring i kylan, jag måste säja att hösilaget är det bästa som hänt  sen Adam kom till!

Inget släpande med hö som man gjorde förr och hästarna har alltid foder i hagarna när det är kallt på vintern!

Man blir beklämd när man ser hästar på vissa gårdar som står ute i kylan utan ett höstrå, dom hösuddar som läggs ut på morron och till lunch är ju slut ganska fort.

Och när man sen hör motivationen " dom blir så tjocka " ??????

Bara svammel!


Camilla ringde ikväll (Junas blivande ägare), hon pratade med Janne och filmen

hade kommit och setts av C, hennes man , veterinärkompis och en annan kompis

och samtliga tycktre om vad dom såg.

Nu ska Janne ringa Greens transport och höra  om priser och hur transporten går till, Juna ska ju ända bort till Kungsbacka i Göteborg.

Imorron kommer Iréne och gör en besiktning och hon säjer att den pållen kan man bara ge goda omdömen!

Nu ska jag ut i kylan med vovvarna! huvva! har inte orkat kolla hur kallt det är just nu?      

Av Yvonne - 15 februari 2011 22:20

Har kommit hem från biokvällen och även hunnit med kvällsrundan med hundarna,

24 minus ikväll och imorse var det 28 minus HUVVA!!

Filmen var bra, gillar såna här genuina svenska filmer med bra skådespelare.


Jaa tjejer "elakingen" är kvar på skärmen så jag ser framemot att ni  på torsdag "eliminerar" henne! Och jag får tillbaka Vilja!

Det är ingen hejd på kylan, hästarna fick vara inne är rädd att det blir så kallt i stallet att vattnet fryser. Satte på den stora värmefläkten ett par timmar, annars

är det den mindre som får gå dygnet runt när det är så här  vidrigt!

När klockan närmade sig 15.00 släppte jag ut fölmärrarna, fölen , Fixsola och Vinna en och en halvtimme, mockade och la in kraftfoder till alla.

Gick in och kokade risgrynsgröt, ett bra alternativ när man ska bort, Janne besökte grannarna.

Tog in hästarna halv fem och in ville dom, kom med sjumilakliv när jag ropade!

Janne fick lägga in kvällshöet senare.

Bäddade ner Plåster (stallkatten) i hans korg ovanför elementet i selkammaren

innan jag gick in och gjorde mej iordning för biokvällen.

Ser att det blir nåt stavfel här och där ibland när jag redan satt in bloggen,

hoppas att ni har överseende, ska be Josse visa mej på torsdag hur man fixar det!

  

Av Yvonne - 14 februari 2011 21:17

Jag har fått ett "monster" på min skärmbild!

Vilja har försvunnit från skärmen och i stället är det en läskig bild på

ett huvud i gråvitt, ser ut som en kvinna, ser jätteäcklig ut??

Hur har det gått till, behöver hjäääälp!!

Vill inte se det där äckliga ansiktet när jag sätter på datorn (heter det skärmbild

eller skärmsläckare)? Har väl hört nåt sånt!


27 minus imorse och nu är det 25 minus, hur länge ska det hålla på? Ska väl egentligen inte klaga för i Karesuando har dom haft 52 minus!

Och jag lovar att Tage oppe i Backträsk har säkerligen 35 minus!

Det tar lite på krafterna när det är så här kallt...


Janne har börjat så smått att sko hästarna, han tar många pauser orken är väl inte vad den varit än så länge.

Igår skodde han Bolfaxa och idag har han skott Moe och Fixgnisten.

Sa till han imorse att sko du så gör jag stallet, efter fikat släppte jag ut samma gäng som igår, resten fick vara inne hela dagen.

Hundarna har varit mest inne idag, till och med Moa som helst är ute och katterna har nog aldrig sovit så mycket som i vinter!

Rollo går fram till dörren när man öppnar sen skakar han på sig och backar, nej

inte vill han ut inte samma med Plåster ute i stallet.

Blev vare sig körning eller ridning idag, såg faktiskt en film på dan (vilken lyx)!

Och i morron ska jag och mina två biokompisar gå och se "Änglagård", det blir kul!

Fick en ny spekulant på Juna idag, men nu koncentrerar vi oss på Camilla i Göteborg och ser vad som händer när hon fått filmen som stallLena skickar iväg imorron.

Det är nog inte lätt att köpa häst  per korrespondent, kemin ska ju stämma oxå...

Men är hon den duktiga hästtjej som jag förmodar att hon är får hon inga

problem med Juna. Idag fick hon ta bort sitt 18åriga sto efter TrollJahn så hon

har haft en tung dag...


Nu hoppas jag att det dyker opp hjälp framöver så jag får bort "läskiga bilden"

från datorskärmen!

       och så säjer hoppas jag att alla goa bloggvänner har haf en trevlig ALLA HJÄRTANS DAG!  Fick ett så gulligt hjärta  av barnbarnen Edit och RUT i Vällingby.


Av Yvonne - 13 februari 2011 23:35

Åh fy, det var 25minus imorse, solen sken så det blev ju som ett slag i ansiktet när jag öppnade dörren och gick ut i stallet.

Det var inte annat än att ha hästarna inne ett tag, fölmärrarna, fölen, Vina och Fixsola fick gå ut efter mockningen och då var det inte annat än att släppa ut Moe och Kompis oxå!

De andra fick vänta tills stallLena och Josse kom och Lena hade med sig en liten behändig filmkamera och våran "filmstjärna" fick komma ut på stallgången, blev

borstad så hon blänkte och hennes långa man och svans blev kammade.

Lena hade inhandlat en fin cerise grimma som hon fick på sig...

Först blev hon filmad på stallgången och efter det gick Josse ut med henne i

grimskaft, gick några vändor på stallplanen och några travvändor blev det oxå.

Efter det longerade jag henne, men Lena fick ta över efter ett tag för jag blir

så  himla snurrig i huvudet av att se hästen springa runt (kan inte åka karusell)!

Juna var verklign duktig!

När detta var avklarat släppte vi henne i hagen och hon fick dra några repor i

snön, hon såg verkligen läcker ut!

Lite kraftfoder i krubban och sen på med täcket  sedan fick Juna och alla utom Gnisten och Bolfaxa gå ut, termometern hade gått opp till 14minus (alltid ett

pluss)!

Efter det att tjejerna ridit  gick vi in och fikade te och mackor, Josse gjorde ett nytt försök att föra över bilderna från min dator till hennes. Det funkade inte denna gång heller så det blir att hon får fixa bilderna direkt från min dator när

hon har tid, så dom kommer så småningom...

Nu ska Lena föra över filmen på Juna till en CD och skicka den till Camilla i Göteborg sen får vi se va som händer?

Nu är det 25 minus igen, ojojoj!!!

    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards