Älvbacka

Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Yvonne - 19 maj 2011 20:14

Steg opp ur sänghalmen klockan 07.00 och vad ser jag, det REGNAR för fullt!

Och fölmärrarna som är ute! På med kläderna, släppte ut hundarna och gick

sedan direkt till hagen och hämtade in pållarna som varit ute inatt!

Nöjda och belåtna gick dom in i sina boxar som var nyspånade och mat hade jag lagt

in igårkväll för jag var osäker på ifall det skulle bli dåligt väder redan igårkväll, men

det såg ju så fint ut DÅ!

Janne höll på att morronfodra hästarna som varit inne, gick och släppte in hundarna som inte var så pigga på att vara ute i regnet.

Vi hjälpes åt att mocka och det gick fort, var ju bara sju boxar att rengöra och

den enda som behövde påfyllning av spån var Vinna.

När Janne försvunnit in i huset matade jag kaninerna, sopade och gick sedan iväg till hönsen och som vanligt var det rusning ut när jag öppnade luckan till hönsgården!

Fast gänget kom lika fort in igen när dom kände regnet piska på fjäderskruden.

Rengjorde, fyllde friskt vatten och avslutade med att hälla korn och värpfoder

i "matlådan". Sa hejdå och stängde dörren (det går inte att ha dörren öppen för då är det fullt med gråsparvar inne i huset och dom skiter överallt)...

Det hade kommit fem ägg på morron!

Klockan hann bli nio när jag var klar och då blev det att gå in och ta en morronfika, två limpmackor och en kopp te och regnandet fortsatte, blää!

Gjorde nåt som jag inte gjort sen Adam föddes !

Gick och la mej och somnade gott med regnet strilande mot fönsterrutan, Vilja och Rollo kom och gjorde mej sällskap.

Vaknade till halv elva då Janne fick besök utav Kalle Å. drog mej till elva och då

steg jag opp och när jag var på väg ut kom Marie S. med sin pappa Olle.

Marie och jag gick ut i stallet och jag fodrade lunch, Marie gav kraftfoder  sedan

 for hon iväg för att jobba.

Passade på att putsa opp Fixsola, Rapptösen och Mjölner Stilig och blanka blev dom, vilka magar Fixan och Stilig har fått nog ser tjejerna dräktiga ut kan

man lugnt säja!

När det var avklarat kom solen fram och när hästarna klarat av lunchen släppte jag ut hela gänget vilket uppskattades. Då var det bara att börja mocka skit igen,

hästar är verkligen duktiga på att skita!

Plockade äggen, blev nio stycken (ett vitt), hon är verkligen ambitiös den vita hönan Snövit som hon heter för nu har hon värpt utan uppehåll flera dagar i sträck! Eftermiddagsfikade, det började regna igen fast inte så mycket eller länge, hästarnas täcken blev då inte blöta!

Janne gick ut i stallet för att köra nåt träningspass, men var lika fort inne igen,

nä jag slutar ut att köra idag för det har börjat om att regna!...


Gick till stallet och la in kvällsfodret i boxarna, tog in Moe klockan halv fem

då hade det slutat regna, men blåste desto mer!

Borstade och sadlade, hämtade Vilja och så stack vi ut på en tur opp till Råbacken!

Där blåste det så jag fick nästan hålla i mej i sadeln för att inte blåsa av!

När vi kom hem igen hade Janne börjat plocka in hästarna, jag tvättade utav Moes ben dom tre vita var jätteskitiga!

Josse dök opp och hjälpte till at ta in pållarna, sedan red hon Bolfaxa...

Jag packade tävlingsgrejerna inför morrondagen och kollade så att allt var i skick.

Josse lovade att släcka och stänga stallet när hon ridit klart.

Gick och nattade hönsen, hämtade posten och lagade middag (stuvade makaroner

och pannbiffar). Panbiffar går snabbare att göra än köttbullar tycker då jag.

 Ja så här har min dag sett ut!

Nu ska jag ta mej en dusch, vattnet är oppe i hundra grader!

Håll tummarna för oss imorron!!!!!!!! Kram...    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards