Älvbacka

Direktlänk till inlägg 29 maj 2011

Halvrusk idag oxå

Av Yvonne - 29 maj 2011 23:31

Sommarvädret lyser med sin frånvaro häroppe i norr!

Mulet och grått på morron och regnet hängde i luften när jag steg opp.

Sov till halv åtta, antar att det är vädret som gör att man inte stiger upp

med tuppen varje morron!

Janne sov gott så jag och hundarna gick ut i stallet och fodrade, la på regntäcken

och släppte ut hästarna när dom ätit opp kraftfodret. Janne kom ut efter ett tag,

det går snabbt att mocka om hästarna går ut efter kraftfodergivan, hö lägger

jag ut  kvällen före.

Efter morronfikat hann jag med att rengöra och lägga in ny halm åt kaninerna efter

att jag släppt ut dom och nog låg Rollo och sov i Svantes och Mias kaninhus som vanligt!

Hade plockat och klippt en hel hink med gräs åt hönsen igårkväll nu blir ägg-

gulorna knallgula när dom äter grönfoder och sockerkakor och pannkakorna blir gyllengula! En dag när jag satt och klippte gräset kom Iréne och då frågade hon mej: kan dom inte tugga själva? Hon trodde det var till kaninerna! haha!

Han är kul tuppen Pontus, ikväll när det var dags för nattning kom hela gänget in som alltid  för dom vet att det vankas ett par nävar "vårgårdaris", men en höna slank ut igen genom gluggen och snabb som en vimd stack Pontus ut och hämtade in henne! 

Har hunnit med att umgås en hel del med fölet och nu är hon väldigt tam och nyfiken, stallLena och flickorna var hit och beundrade henne och då raceade hon

för fullt inne i boxen! bara vädret blir stadigare ska hon få komma ut.

 Det blev ett par timmar i TVsoffan för att se Elitloppet och Elitkampen, Stamping

blev femma och jag tycker att han var så duktig! Norsk seger blev det!


När jag tagit in hästarna för kvällen kom Janne och föreslog att vi skulle fara ner och äta på "Toppen" i Norrfjärden och så gjorde vi efter en snabbdusch!

Jag tog Laxkottlett och Janne Rödspätta... ja jag kan säja att det var sista gången vi åt på det stället!

Hårdstekt fisk och halvkokt potatis, osmakligt med andra ord, Janne åt inte

många tuggor! Jag pressade i mej laxen och några bitar potatis...och när vi  kom hem stod det en kasse på farstubron med en kastrull i och ett färskt bröd???

Det var en väldoftande "gryta" i kastrullen och det var Lasse och våran "gamla"

stalltjej Kajsa som varit förbi fick vi veta senare.

Oj va synd sa jag till Janne, vi skulle inte ha åkt ner till byn och käkat och J höll med!

Nu har vi middagen serverad till i morron, tack snälla sånt här uppskattas det

ska ni veta! kram...

gonatt!    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12 13 14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards