Älvbacka

Alla inlägg den 11 juni 2011

Av Yvonne - 11 juni 2011 20:18

Tre dagar och jag har inte besökt min "blogg" så nu får jag ta igen det!

"Torsdag", Fixsolas föl verkar inte må riktigt bra? Han äter och är på benen, men ser lite slak ut och verkar ha problem med kisseriet och bajset, stopp i tarmen?

Har talat med vet.Iréne och hon skulle komma framåt eftermiddan .

Vi for med Kungen på Vitsand efter stallsysslorna, han skötte sig jättebra!

Och han är så gudomligt snäll att ha att göra med denna stora pålle!

Gudars så varmt det är, Britt dök opp på Vitsand hon bor alldeles i närheten och brukar komma över för en pratstund när vi är där. Fast nu var det längesen och när jag påpekade det sa hon att hon har inte riktigt haft kollen på oss när vi svängt in från storvägen. Hon var nyfiken på våra föl och vi hade bara varit hemmavid en stund så kom Britt och hennes mamma, Britt med kameran på magen!

Det togs en del bilder, hoppas hon mejlar över några för insättning på bloggen?


Senare på eftermiddan kom då Iréne, fölungen såg fotfarande missmodig ut.

Massage med paraffinolja  och till slut fick I ut en ganska stor klump "beck" som var hårt som en sten! Stackars lilla gubben...

I jobbade på och fick ut lite till och det syntes att den lille tyckte det var skönt

och för att inte anstränga tarmen för mycket så sprutade I in av P.oljan i tarmen

med en liten egenhändigt gjord spruta.

Iréne som höll på att förbereda dotterns examen for hem igen och skulle komma tillbaka senare.

Jag passade på att rida Moe och när jag kom tillbaka så masserade jag fölet

i baken och då kom det ut vanligt bajs och när I kom så verkade allt ha löst sig

och vi bestämde att  inte sätta in nåt laxermedel som var bestämt.

På morronen var allt frid och fröjd och fölet var pigg och allert!

Fredagen förlöpte utan problem och Fixsola och fölet fick gå ut i en egen hage en stund, men det var så kvävande varmt att jag todde den lille skulle få värmeslag så jag tog in dom efter ett tag!

Man ser vilken skillnad det är på de båda fölen, Stiligs tjej är hur tuff som helst nu,men vänta bara det dröjer nog inte länge så är det fullt ös på den lille killen oxå!

Lördag, idag har vi släppt Fixan och fölet på bete tillsammans med Stilig och hennes lilla tjej, det har gått jättebra!

Nu är dom inne och sover sött .... vi har varit på Vitsand med Storvinna och

Bolfaxa. Som vanligt skötte sig Vinna utmärkt, jag tror det var åtta 2åriga

kallisar! Och en sjutton varmblod pluss äldre hästar, ja ni som aldrig besökt vårat fina Vitsand har verkligen gått miste om nåt stort!

Det är en så härlig stämning med en massa trevliga trav människor, fina lopp

och fikaförsäljning!

Bolfaxa var ganska het och låg på och Janne sa att det verkar som om hon är

lite rädd hästarna på banan, ja faktiskt så har hon alltid sprungit ensam när vi varit och tränat så  vi får väl börja låta henne vara med i några fler provlopp

innan nästa kval...

Våran kusk och Ann kom till Vitsand och jag sa till Jaakko att det var synd att vi

inte visste att ni skulle komma då hade du fått köra och det hade han gärna gjort

sa han, vi bjöd det rara paret på fika (hon som hade bakat denna lördag ska ha en

stor eloge för det var "kanonfika" som serverades!)

Lastning av hästar och hemfärd, Jaakko och Ann ska evetuellt komma förbi imorron och se fölen!

Har ridit intervall med Moe ikväll, det går ju inte att rida på dan i den här hettan!

Hundarna vill knappt vara ute och både igår och idag har dom fått bada i älven!

Det är lycka, jag behöver bara säja "vill ni bada"? såstyr dom kosan ner mot

vägen. Molly kan det där och vet att innan hon får gå över vägen så ska hon sitta innan hon får sticka iväg ner till älven, Vilja får gå i koppel tills hon lärt sig vad som gäller!    

Hon är härlig Vilja, hon kastar sig handlöst rakt ut i älven utan prut!

Sen kastar jag pinnar som dom får hämta, Molly fuskar och hoppar i innan jag slängt iväg pinnen och Vilja kämpar för kung och fosterland för att hinna ikapp!

Ibland får hon fast i ena ändan på pinnen och det ser för härligt ut när dom simmar tätt intill varandra innan dom når land, När inte Vilja hinner få tag om pinnen då biter hon sig fast i Mollys päls och tolkar med!

Djur ÄR fantastiska!      


Carina Oooo och Joanna, vars var ni idag???????  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards