Älvbacka

Alla inlägg den 18 juli 2011

Av Yvonne - 18 juli 2011 20:56

Ladan är full med hö och inte en endaste regndroppe har fallit på det välsignade höet!  

Vi höll på från kl.11.00 igår med höet och då det var födelsedags kalas för Edit

fem år tillkom det extrahjälp i höbärgningen då Robert (sonen) med familj kom på besök för att fira Edit så jag hjälpte bara till med ett par lass på slutet och

jäsiken vad jag fick "gno"! Janne skötte höfördelningen i ladan via knappar och Robert och jag  "skottade" in hö i kanonen. Det var ett väldans driv i Roberts armar när han skickade fram höet från självlastarvagnen till mej som skickade in det i hökanonen! Pust!  Det blev mer än sex lass som Janne trodde det skulle bli...

35 lass blev det allt som allt!

Medan vi höll på med höet kom min älskade vännina Christina och hennes sambo

Bertil förbi och bjöd in oss på grillning framåt kvällskvisten ! En trevlig avslutning på

dagens vedermödor. Vi strålade samman hos Hans och Berit  i Norrfjärden och hade en jättetrevlig stund med god mat och mycket surr!  

Imorse styrde Christina och Bertil kosan till Norrtälje tillsammans med sin söta hund Ester.

Vi träffas inte så ofta sedan hon flyttade tillbaka  neröver efter många år häroppe. Vi har känt varandra sedan 1975 då jag jobbade på en liten ridskola i Farsta och hade satt opp en lapp på Konsum om "husmorsridning" som gick ut på att "damerna" skulle få några ridlektioner så att vi skulle kunna rida ut tillsammans i skog och mark ute på Farstanäset. Och på den vägen är det.


Idag har Edit smort Kompis sele sadel och hans träns och huvudlag och efter det tog hon en ridtur ute på ängarna  och hon var mycket belåten efteråt, mamma Anna var ju med förståss.

Dom hade oxå hittat ett rikligt smultronställe som dom ska "skörda " imorron,

men

inte fick man veta var stället fanns.?  

Sov till Halv nio, det var nog rekord! Red Moe opp till Knöppelberget och Vilja följde med min trogna lilla skatt!

När vi passerade tjärnen som låg blank och mörk hörde jag  korpar som kraxade

och på väg uppför backen kom det ja jag ljuger inte, ett tjugotal korpar susande ur skogen över vägen (fick lite rysningar) och Moe blev spänd och färdig för flykt!


Oppe i backen står en liten "kur" eller vad man nu ska kalla den "boda" kanske?

När jag red förbi den så kom det en fruktansvärd stank, men jag kunde inte se varifrån det kom? Vilja reste ragg och jag var rädd hon skulle dra iväg in i skogen

för att kolla vad det var som luktade så illa, men hon följde med mej och Moe.

På tillbakavägen kändes samma äckliga lukt, faktiskt lite obehagligt!

Antingen låg det väl nåt kadaver i skogen eller oxå har nån dumpat slaktavfall??

Huvva!  


StallLena och Josse red Gnisten och Bolfaxa igår så dom fick en ledig dag, kom

ridandes förbi när vi satt och grillade hos Hasse och Berit.


Tro att man hade en skön känsla i kroppen ikväll när det började regna och allt

"torrhö" är under tak! Det kallas "tajming" !  WOW!!   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards