Älvbacka

Alla inlägg under augusti 2011

Av Yvonne - 21 augusti 2011 20:14

Glömde ju nämna Bolfaxas insats på Vitsandsovalen igår, den var väl inte  så

bra för hon kan ju mycket bättre!

Hon hade nog fyra korta galopper och däremellan såg hon ut som en riktig susare!

Tills nästa gång ska vi ändra lite i utselningen...

Och Moe ska ju starta på en "fredag", men jag skrev inte datumet, iallafall är det fredagen den 2 september på Umåker.


Har hunnit med en hel del idag, på förmiddan tvättade jag och smörjde seldonen som vi haft på Vitsand, det var ganska skitigt så vagnarna spolade vi av på plats.

Fast det blev ju ändå att tvätta dom en gång till härhemma för att få dom riktigt rena.

Framåt eftermiddan kom "stallfiorna" och då gjorde vi slag i saken vi pratat om tidigare, vi tog in Trolle, Lillen och Knekten.

Lillen blev borstad och fick sedan en sadel på ryggen "första gången " och så på med tränset med unghästbettet "ett fast mjukt bett i läder" som är omtyckt

som första bett!

Josefin hängde lite grann över sadeln när vi kommit ut på gården "ingen  reaktion", då kravlade hon sig försiktigt opp i sadeln medan stallLena och jag stod beredda och höll i varsitt grimskaft som vi fäst i grimman.

Josse lutade sig fram över halsen och kliade och gosade med honom och han fick en sockerbit, smack smack så satte vi igång över gården och ut på travbanan

med Vilja i följe.

Pållen tittade inte ens åt det han hade på ryggen , var mer intresserad utav vad Vilja hade för sig! Blev en kort tur och så vände vi tillbaka, ja det var som om han inte hade gjort annat i sitt liv Lillen!

Jag vet ju att han är en klok och förståndig unghäst och hade inte väntat mej att han skulle ställa till med rodeo! Få se vad Iréne säjer när hon kommer opp?


Josse och sLena red  ut med Trolle och Bolfaxa på en lugn skogstur, jag tror att det var fjärde gången Trolle blev riden på...sLena tycker han är duktig!

Under tiden skötte jag om Knekten som inte ställde till med nån "vilda västernuppvisning" denna gång, nej då han är en fin liten hingst om än lite misstänksam.

Moa var arbetssam och tvättade och smorde min ena hubertussadel efter det att vi släppt ut Lillen och Knekten i hagen, dom stannade kvar vid grinden och

kollade efter sin kompis Trolle! Han fick stå kvar inne för att få sin massage lite senare.

Linn hjälpte mej att lägga in kvällsfodret "Linn och Moa är småfiorna"!

Ja det har ni säkert redan fattat förmodar jag? Och stallLena och Josse är storfiorna!

Janne körde Kungen på morron för han fick ledigt igår i övrigt var det ledigt som gällde!

Fixgnisten väntar ju på "massören" som kommer nu i veckan, skrev ju fredag fast det var visst fel...


Av Yvonne - 20 augusti 2011 22:10

Jo hela dan igår och idag har datorn "sagt" att jag är FRÅNKOPPLAD, vaddå? fattar ingenting och så plötsligt ikväll när jag provade var allt som vanligt igen!??  


OK då kör vi, ska berätta om min "häftiga ridtur igår läs fredag.  

Var på väg med Moe opp till Råbacken med Vilja i följe, när jag avverkat rakan och ridit in på "mellanvägen genom skogen" och var mitt i stenskravlet (det är enormt stenigt  en bra bit) och då rider jag med lösa tyglar så Moe får välja själv var han ska sätta hovarna, bäst så...Vilja går framför oss och plötsligt dyker det opp en hund från tomma intet en framför oss...märkte på Moe att det var nåt på gång för han stelnade till och spetsade öronen och när Vilja får syn på vovven (en pointer som är mest vit så tvärvänder hon och sticker åt det håll vi kom ifrån (hon gillar inte

främmande hundar så mycket!  

OCH innan jag hinner reagera så tvärvänder Moe och far iväg över stenskravlet i

högsta fart! Jag tappar ena stigbygeln, men lyckas få något sånär grepp om tyglarna och när vi börjar närma oss rakbanan så lyckas jag hitta igen stigbygeln

och förbereder mej på att det kommer att gå fort nerför backen !!

Vi kommer ut på rakan i alltför hög hastighet och när backen närmar sig då släpper vänster stigbygel!!! Jag tappar balansen och dråsar i  backen! 

Moe försvann som en blixt!!  

Där låg jag och ojade mej  och då kom Vilja och slickade mej i ansiktet, hjälmen satt på sne och jag kände mej allmänt rådbråkad::: kravlade mej opp till slut och det gjorde ont i hela kroppen särskilt i fotleden, men jag kunde stå opp iallafall.

Rättade till hjälmen, men kände att jag hade fått mej en riktig smäll i bakhuvudet oxå (tur jag hade hjälm!)  

Vilja blev skitglad när jag steg opp och vi började gå nerför backen och då kom Janne med bilen och tog opp oss, han hade hört en häst som kom i raketfart in på gården fast han fick inte tag i honom

så han satte  för repet mellan stallet och ladan  för att hålla honom kring hagarna.


Japp, där stod hästrackarn och betade i godan ro och han kom fram direkt  när

han fick se mej och tittade på mej med "oskyldiga" bruna ögon.....  

På med stiglädret och opp i sadeln igen, skam den som ger sig! Kände inte så mycket då, men sen på kvällen och idag.   

Tog två tabletter innan vi for på Vitsand annars har jag nog inte klarat det...

Det var inte så mycket häst som det brukar vara , det var fem 2åringskallisar,

Vinna / Janne och Jevne/ Nisse tog täten med Roger Nilsson smygande en bit bakom, tiden idag var 2.05, de två övriga pållarna var lååångt efter!

Allt såg bra ut och idag var distansen  över tvåtusen meter, den har i tidigare lopp varit 1.640m

Där satt Janne och Nisse och finåkte medan Roger styrde ut en bit från mål och körde om och prickade nästan idealtiden, Janne och Nisse höll in lite strax före mål så Roger snodde åt sig "chokladasken" denna gång! Han bidade sin tid   Piteproffset!

Nu är det final den 3dje september!   


Red snabbjobb med Moe i eftermiddag, men ajajaj det gick inte att sitta ner i sadeln... svanskotan har fått sig en rejäl smäll oxå.

Annars gick det bra, värmde opp på rakan och red två heat på banan, han känns kanonfin inför fredagens start på Umåker, ska nog vässa honom en gång till innan st  art!

Nu har jag varit ut med vovvarna, riktigt skönt väder ute, har inte regnat idag!

Ska stoppa i mej ett par tabletter så jag klarar natten!

             

Har läst klart boken om "Fölungen",den får tio poäng av tio!

Ska skicka den till en gó bloggkompis borti Bjärtrå!    

Av Yvonne - 18 augusti 2011 20:29

Dom räds minsann inte regnet mina stallfior!    

Trodde att dom skulle inse att det fanns trevligare saker att göra en riktigt regnig dag som denna, nähä det dök opp två tjejer i regnkläder fulla av energi!

StallLena hade på sig jackan som hon fått av Lasse, ja även jag, Janne och Josse

har ju fått varsin men det är bara sLena som har "invigt " sin och deh höll för regnet

(en tia v tio hästskor) blev bedömingen!  

Janne hade farit ut och drögtränat Kungen som sLena egentligen skulle rida idag

så hon tog istället Trolle med ut på en regnig tur i skogen tillsammans med Josse och Faxan. Han hde skött sig jättebra!

Jag var ut på en långtur med Moe på förmiddan efter att jag givit lunch till övriga hästar, det regnade inte så häftigt just då fast nog blev jag blöt.

Hittade inte mina regnbrallor, men regnjacka hade jag.  


  

 Dagens "citat" skulle det stå i bloggen igår och inte "ciat", det blir lite stavfel ibland har lite för bråttom på tangenterna!

Har inte hänt så mycket idag, hästarna har fått vara inne och jag har faktiskt legat på sofflocket och läst lite i en bok som jag köpt på "Reprisen" för en krona.

Den heter "Fölungen" av Rickard Fuchs, en oförglömlig  läsupplevelse!

Den handlar om ett barn som föds med hästhuvud och som manar till eftertanke...

Det är en berättelse  om den slutgiltiga minoriteten, den oxå rent fysiskt unika

individen, en ypperlig bok! Svårt att lägga den ifrån sig...    

Av Yvonne - 17 augusti 2011 19:34

...det mesta regnar bort! haha nej jag bara skojar, hittils har vi haft en kanon-

sommar tycker då jag! Sol och varmt, besök av många underbara människor Vad kan man mera önska och så Kungens efterlängtade seger förståss!  

TACK ni som har "grattat" här på bloggen det värmer ska ni veta....

Jodå Rosmarie, vi ses på Vitsand på lördag OM det nu inte blir riktigt "grisigt" väder!  

Fast jag har hört på  TV att det ska bli fint på lördag OM det nu stämmer vilket jag hoppas...har BolAnita kommit hem och mår hon bra?  


Tänker en del på våra goa vänner (Junas) ägare  som bor i Kungsbacka, har dom klarat sig från ovädret  som varit därnere?     

Igår kom det lite regnstänk  när jag körde Bolfaxa, ja det strilade på i korta intervaller. Hade på mej köroverallen och min fina "körhatt" så jag var torr och varm när  vi kom in i stallet.  

Och när jag var ut med Moe då var det uppehåll och varmt, det blev uppmjukning

i "Rolfs backe" och efter det ett "jobb" på travbanan!  

När jag var ut med vovvarna senare på kvällen så var det riktigt ljummet i luften

och hästarna gick lugnt och betade på ängen.      


Idag har det regnat desto mer, hela dan! Tog in hästarna vi tränar kl. 12 och

även Trolle, Lillen och Knekten fick komma in och äta lunch. Flyttade Knekten så han får stå i boxen bredvid Trolle och så ser han även Lillen som står på andra sidan om Trolle (i Touch box). Jag tror att det blir bra för honom att vara nära sina kompisar.  

StallLena , Josse och Moa dök opp, sLena tog in Kexet som hon ska visa på unghästutställningen i Boden. Lite virrig var hon när hon stod på stallgången, men

det är alltid stökigt när man tar in nån unghäst och dom hör polarna i hagen.

När sLena tog tag i ryktborsten och började putsa opp henne så blev det genast lugnare, det ÄR en klok liten tjej (Kexet alltså) ja det är inget fel på sLena heller!

Hon är både klok och duktig när det gäller att umgås med hästarna!

Josse borstade Vinna som hon ska visa på utställningen och hon var oxå ut och tränade lite för hand med henne och var ganska belåten när hon kom in igen.  


Moa gjorde en insats och skötte om Iréns häst och även Kompis fick sig en dust!

  

Fick segerfilmen på Kungen idag och vi gick in för att se den när hästarna var

klara, men den funkade dåligt så Josse tog hem den och skulle kolla opp  varför

det krånglade?

Kexet, Trolle, Lillen och Knekten fick gå ut i hagen igen , det är ju inte kallt!Swisch! så for Kexet iväg som en oljad blixt när sLena släppte henne i hagen.

Hon blev mött av sina kompisar som kom galopperande emot henne och allt

var frid och fröjd!

Imorron ska det visst regna ännu mer säjer Janne, jaja bara det är uppehåll på lördag!

Jag har hunnit med att städa opp i båda selkammrarna, förstår inte varför det blir så rörigt?? Det blev riktigt bra och man hittar grejerna...  


På fredag kommer en "kotknackare" hit från Skellefteå och han ska få kolla opp Trolle oxå, det var ju Per. G:s  förslag och Piteproffset Roger Nilsson använder honom, få se vad han säjer om Fixgnisten?

sLena blir ju utan ridhäst ett tag, men hon har ju Kungen och Trolle tills

vidare. Tjejerna eller "stalfiorna" som dom kallar sig kommer imorron oxå,

det gäller nog att dom ligger i inför unghästutställningen och Vinna ska ju även vara med i travprovet och det blir väl Jaakko som kör då?


Tänk klockan är inte så mycket och jag har hunnit blogga!   



                    "dagens ciat"


            LIVET, det är inte de dagar som gått utan de dagar man minns.  


Av Yvonne - 16 augusti 2011 19:14

Tack till Carina O som har fotat bilderna!!
           

Av Yvonne - 15 augusti 2011 22:26

...Så här kommer några mer sommarbilder!

Fina StorVinna i solljuset.


Finaste Bol Faxa!


StorVinna i full galopp i hagen!


Flickorna visar upp sig! Faxan i förgrunden och Vinna i bakgrunden.


Alla hästarna i stohagen är samlade. från vänster: Mjölner Stilig, FixSola, ÄlvbackaEsset, Kexet, StorStjärna, RappTösen.



Det finns några fler bilder på flickorna här!

/Josse

Av Yvonne - 15 augusti 2011 20:18

Jiiippieee!!!!! Det blev ÄNTLIGEN en seger för Kungen, fina snälla pållen!     

Och Jaakko (kusken) hade världens flyt idag, körde tre lopp och vann samtliga!

Snacka om lycklig kille! 

30,7 blev sluttiden på Kungen! Iréne ska ha tack för hjälp med massagen....


Jag hoppas att "Matilda/Älvbackaprinsen" läser detta och hör utav sig igen...

vore sååå kul  att få ta del av Prinsens liv och leverne och tack för grattishälsningen

i Gästboken på hemsidan! 


Vi for redan kring niotiden till Boden, det har varit dagtrav med första start 12.15

Och vi fick hela Jaakkos stall för oss själva, lugnt och fridsamt, bra väder oxå!  Vi var hemma på gården igen strax före 15.00 så Kungen fick ett par timmar i hagen med sin bästis Gnisten. Josse var här och hade ridit Bolfaxa.

När jag rengjort Kungens sele och smörjt den , lagt in kvällsfoder och

tagit in hästarna så blev det lite "dressyr" i hagen med Moe och sedan en tur ut i skogen för Viljas skull som troget följde med i "turerna"  runt hagen!

Nu är det ju inte precis rörelser ur "högre skolan" vi tränar på därav kallar jag det för "vardagsdressyr".  

I september har Moe ett lopp i Skellefteå, han behöver inte tävla ihjäl sig precis?

Och så får vi se vad som händer med Gnisten, Janne fick ett förslag utav Per G. så han får väl fundera på det??

Enligt "Kepan" å är det ju i bogarna problemet sitter...


Nu får vi "suga" på karamellen ett tag! Tack Marie för snabba grattiset!  

Av Yvonne - 14 augusti 2011 20:30

En vattenkopp har läckt, hela boxen var vattenfylld och all spån bläää!!

Jag har skottat ut blöt spån ett antal kärror, blir som mera när den är uppblött!

När jag fått ut all spån skopade jag opp mer än en halv kärra med vatten pust!!stön  


Tog in Trolle  efter det dryga jobbet och masserade honom, har faktiskt slarvat lite denna vecka eller inte hunnit med, vilket som!...

Oj vad han njöt pållen...det lustiga är att när jag hållit på en stund då kissar han alltid och när jag byter sida då kissar han igen!  

Borstad blev han oxå , han är så fin synd  att han bara ska gå i hagen. Vet inte hur Janne tänker?

Annars har dagen varit väldigt lugn och grannens barnbarn har pysslat med kaninerna och Kompis...hästarna har varit lediga.

 Ikväll kom våra travkompisar från Rosvik på besök, Annika och Hasse... är alltid kul när  dom kommer, då fikar vi och så skvallrar jag och Annika lite om dittan och dattan!      

Vilket kanonväder det har varit idag, det var 20 pluss på morron.  

  

Har precis kommit in från stallet, var först och hämtade mina ägg (2st) hos hönsen, sedan fick Kungen  lite benmassage inför morrondagen.  


Läste din "kommentar" Britt, ja där ser man och jag som alltid har hållit "travfolket" som ett jätteärligt folk! Jaja "rötägg" finns väl bland alla  de

sorter. Hoppas iallafall att huvudlaget kommer tillrätta....

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards