Älvbacka

Alla inlägg under november 2011

Av Yvonne - 22 november 2011 20:39

Igårkväll var David hit och skodde på Gnisten åt stallLena och Janne skodde Faxan, Vinna och Kungen.

Moe fick vänta tills idag, fast egentligen så har det varit jätteskönt att ha honom barfota för han är ju en sån där rackare som är väldigt rörlig i boxen och alla som har häst vet väl hur det låter när hästarna har brodd under skorna?


Ikväll när stallet var klart så pysslade jag som vanligt med Trolle och Knekten en stund efteråt.

La selen på Knekten och han tog det jättebra, sedan traskade vi omkring på stallgången och vände och vred på oss.

Bara stallLena har tid nån dag så ska vi ta en tur ute på gården och så småningom ska vi väl klara oss själva Knekten och jag...  Han är ju fortfarande lite misstänksam om än han är snäll.

På lördag ska ju Kexet iväg till Blåsmark för inkörning och därför passar det ju bra att börja med Knekten och jag

kan inte tänka mej att det blir några problem med Kexet för hon är mycket tryggare och mer tillitsfull än Knekten och

det gick ju så bra med Vinna så syrran ska väl inte va nå sämre.  

Egentligen kanske det skulle ha varit tvärsom, att Knekten fått åka till LarsOlov och Kexet har fått "jobba" hemmavid?

StallLena ska följa med Kexet till Blåsmark, kan ju vara bra för Janne med en medhjälpare på färden!


Och så måste jag ju berätta att jag är klar med julklappsinköpen och inslagna är alla klapparna, är alltid tidig

med detta!

Varför ska man vänta till sista minuten?Tyvärr kommer inte Anna med familjen opp till jul. blir väl för jobbigt

att dra iväg på flyget med tre små barn och så kan det ju vara ganska kallt häroppe den tiden så dom har det nog skönare därnere...   


Nu är iallafall tuppen Pontus jättesnäll, finns inte en antydan till "anfall" längre, hoppas att han är lika snäll med Rune när han tar över! Ska nog byta spån hos dom till helgen så blir det en gång innan jul oxå! För fint ska dom ha

små pullorna!

Hoppas att stallLena kommer på dan imorron, då ska jag rida med henne...

Nu blev jag så himla törstig att jag slutar med detta!

Av Yvonne - 22 november 2011 20:39

Igårkväll var David hit och skodde på Gnisten åt stallLena och Janne skodde Faxan, Vinna och Kungen.

Moe fick vänta tills idag, fast egentligen så har det varit jätteskönt att ha honom barfota för han är ju en sån där rackare som är väldigt rörlig i boxen och alla som har häst vet väl hur det låter när hästarna har brodd under skorna?


Ikväll när stallet var klart så pysslade jag som vanligt med Trolle och Knekten en stund efteråt.

La selen på Knekten och han tog det jättebra, sedan traskade vi omkring på stallgången och vände och vred på oss.

Bara stallLena har tid nån dag så ska vi ta en tur ute på gården och så småningom ska vi väl klara oss själva Knekten och jag...  Han är ju fortfarande lite misstänksam om än han är snäll.

På lördag ska ju Kexet iväg till Blåsmark för inkörning och därför passar det ju bra att börja med Knekten och jag

kan inte tänka mej att det blir några problem med Kexet för hon är mycket tryggare och mer tillitsfull än Knekten och

det gick ju så bra med Vinna så syrran ska väl inte va nå sämre.  

Egentligen kanske det skulle ha varit tvärsom, att Knekten fått åka till LarsOlov och Kexet har fått "jobba" hemmavid?

StallLena ska följa med Kexet till Blåsmark, kan ju vara bra för Janne med en medhjälpare på färden!


Och så måste jag ju berätta att jag är klar med julklappsinköpen och inslagna är alla klapparna, är alltid tidig

med detta!

Varför ska man vänta till sista minuten?Tyvärr kommer inte Anna med familjen opp till jul. blir väl för jobbigt

att dra iväg på flyget med tre små barn och så kan det ju vara ganska kallt häroppe den tiden så dom har det nog skönare därnere...   


Nu är iallafall tuppen Pontus jättesnäll, finns inte en antydan till "anfall" längre, hoppas att han är lika snäll med Rune när han tar över! Ska nog byta spån hos dom till helgen så blir det en gång innan jul oxå! För fint ska dom ha

små pullorna!

Hoppas att stallLena kommer på dan imorron, då ska jag rida med henne...

Nu blev jag så himla törstig att jag slutar med detta!

Av Yvonne - 22 november 2011 20:39

Igårkväll var David hit och skodde på Gnisten åt stallLena och Janne skodde Faxan, Vinna och Kungen.

Moe fick vänta tills idag, fast egentligen så har det varit jätteskönt att ha honom barfota för han är ju en sån där rackare som är väldigt rörlig i boxen och alla som har häst vet väl hur det låter när hästarna har brodd under skorna?


Ikväll när stallet var klart så pysslade jag som vanligt med Trolle och Knekten en stund efteråt.

La selen på Knekten och han tog det jättebra, sedan traskade vi omkring på stallgången och vände och vred på oss.

Bara stallLena har tid nån dag så ska vi ta en tur ute på gården och så småningom ska vi väl klara oss själva Knekten och jag...  Han är ju fortfarande lite misstänksam om än han är snäll.

På lördag ska ju Kexet iväg till Blåsmark för inkörning och därför passar det ju bra att börja med Knekten och jag

kan inte tänka mej att det blir några problem med Kexet för hon är mycket tryggare och mer tillitsfull än Knekten och

det gick ju så bra med Vinna så syrran ska väl inte va nå sämre.  

Egentligen kanske det skulle ha varit tvärsom, att Knekten fått åka till LarsOlov och Kexet har fått "jobba" hemmavid?

StallLena ska följa med Kexet till Blåsmark, kan ju vara bra för Janne med en medhjälpare på färden!


Och så måste jag ju berätta att jag är klar med julklappsinköpen och inslagna är alla klapparna, är alltid tidig

med detta!

Varför ska man vänta till sista minuten?Tyvärr kommer inte Anna med familjen opp till jul. blir väl för jobbigt

att dra iväg på flyget med tre små barn och så kan det ju vara ganska kallt häroppe den tiden så dom har det nog skönare därnere...   


Nu är iallafall tuppen Pontus jättesnäll, finns inte en antydan till "anfall" längre, hoppas att han är lika snäll med Rune när han tar över! Ska nog byta spån hos dom till helgen så blir det en gång innan jul oxå! För fint ska dom ha

små pullorna!

Hoppas att stallLena kommer på dan imorron, då ska jag rida med henne...

Nu blev jag så himla törstig att jag slutar med detta!

Av Yvonne - 21 november 2011 21:35

Här kommer de utlovade bilderna, och även några fler! :)


Tuppen Pontus och hans damer, när de precis fått en hel lövhög att gotta sig i!
  

Här är även de nya vita hönorna med på bild.
 

Den 19 oktober var det ett helt år sedan Touch fick komma till sin sista vila. Älskad och saknad!
Den fina lyktan gjorde Moa och Linn 2010. 

 

Denna härliga höstbild som ser ut att vara fotad i september, är i själva verket knäppt så sent som den 14 november i år! Bilden är fotad ut över älven, mot "Rolfs gård".

En stor och klar regnbåge visade sig på himlen den 15 november.

 

Regnbågen från en annan vinkel. Väldigt underlig årstid vi har i år..!

 
Ett sista farväl av Arne! Vila i frid.

Av Yvonne - 20 november 2011 23:17

Jakttax på harjakt opp efter rakbanan, men då dök det plötsligt opp en älgko med kalv och vips drog den lilla hunden iväg efter de stora djuren, ingen tvekan där inte!  Detta var igår lördag, ägaren väntade och väntade vid lägerelden men ingen "liten jägare dök opp! Och kallt blev det så man blev ju riktigt orolig och förstod hur ägaren kände sig...det blev många turer den kvällen och framemot natten mellan hemmet ,rakan och uppåt Nybyn.

Var vaken till efter 01.00 och sista gången jag såg  ägaren komma med bilen och fara opp efter rakan var kring halv ett på natten.

Var själv och öppnade farstudörren flera gånger under kvällen för att se om den den lille gynnaren sökt sig mot gården och KANSKE stod på våran farstubro och ville komma in, men icke han var som bortblåst!

Det sämsta var ju att vovven tappat "pejlen" annars har det ju varit lätt som en plätt att att ringa in den.


Men hur som helst, vovven är tillbaka i husses trygga famn,  imorse for ägaren opp efter rakan igen och i eftermiddag fick jag veta att han fått tillbaka sin hund, det var visst en kompis som varit ut och kört och då fått syn på vovven,

slutet gott allting gott!    


Det har snöat ikväll, inte så mycket men marken är täckt av det vita och plötsligt är det inte så svart ute längre!

Få se hur det ser ut imorron ?

Jag har iallafall tagit opp de två extrahagar jag hade  gjort och det var ju i grevens tid, väldigt bra tajmat måste jag säja så nu är alla hästar på samma sida om stallet.  

Tog en långpromenad med hundarna i skogen och vad skådade mitt öga? Jo Molly kom bärandes på en höna utan huvud och ben, stelfrusen! Glad i hågen styrde hon kosan hemåt med sitt fynd!

 Hade inte hjärta att ta den ifrån henne så hon har legat ute och gnagt på den sedan i afton.

Nu har hon nog gömt den för den fanns inte när vi tog kvällsprommisen...Vilja visste att det inte var nån idé att

försöka roffa åt sig bytet, hon brydde sig inte alls för annars brukar hon stå en bit ifrån Molly och streckskälla ifall Molly gnager på nåt som ser gott ut (i hundars tycke)! Hon hade nog åkt på dingel om hon försökt, inte för att Molly skulle göra henne illa. Hon trycker ner Vilja på marken och då lägger sig Vilja på rygg och ser underdånig ut tills

Molly släpper opp henne !

Nu blev det visst hund för hela slanten, men det var bara Gnisten och stallLena som var ut och rörde på sig idag!


gonatt  

Av Yvonne - 19 november 2011 17:53

Ikväll fick fölen, Esset och Storstjärna flytta ihop i så kallade "Barnkammaren", det gick väldigt lugnt och fint.

Inget desperat gnäggande från vare sig mammor eller "barn"!    

Trodde ju att Fixan skulle bli ganska så desperat när hon tappade grabben sin...Stilig var jättebelåten!    

Imorron ska jag fixa till det så att alla hästarna går i hagarna på samma sida, har kollat stängselstolparna och det går lätt att dra opp dom där jag gjort två tillfälliga extrahagar.

Blev en vilodag för pållarna och  Kungen har fått sin avmaskningsdos...  Det var lite  snöpuder på marken imorse och det ligger kvar, just nu är det fem minus ute.

Hällde en hink varmvatten var i hästarnas vattenbunkar och det gjorde susen på det frusna vattnet!


Nu är inte hönsen ute nå långa stunder, men det kom TVÅ ägg idag!

Har skurat rent deras vattenautomater för utebruk och ställt undan och nu väntar jag med att byta ut spånet tills

snön kommer. Byter ju spån även under vintern när jag tycker att det börjar lukta. Det är så kul att se  lyckliga höns "bada" i ny spån!  


Fredagkväll var vi på "paltkals" i byaskolan, åhhh vad gott det var! Det fanns både vit palt och blodpalt med smör och lingonsylt (black and white med andra ord!) Jag och Janne åt blodpalt. Efteråt blev det kaffe & kaka, men jag dricker ju inte kaffe, men lät mej väl smaka den goda kakan...ahhh!

Mätt vart jag efter att ha tryckt i mej två paltar!


Nu ska jag göra mej två mackor i "mackjärnet" och ta en tekopp till. Janne har ätit "smolla" och stekt strömming.


StallLena kom och red sin pålle Gnisten som var pigg och glad och dessutom har han börjat bli lit rundare vilket

jag tycker är bra även om han inte varit mager förut, men som ridhäst ska han ju ha lite mer "rondör" på kroppen sin!

Ha nu en trevlig helg, TÄNK nästa helg är det första advent!  

Av Yvonne - 17 november 2011 22:51

Näe det blev ingen peng ikväll, blev lite struligt lopp för Kungen!  I efterhand tyckte Jaakko att han skulle lagt sig i rygg på Blijerven och fått ett bättre lopp, men han såg att hästarna i främre volten "skuttade" på därframme och därför körde han. Sen blev det strul och han blev utputtad i tredjespår och det går inte i ett kortlopp, han galopperade inte iallafall! Och formen är det inget fel på...nu har han ett lopp 1:a december och då står han på 40m tillägg, det är oxå

ett kortlopp och då springer han med jämnare hästar !


Skitväder har det varit, snöblandat regn och det regnade även när vi kom hem!  

Carina Oooos  och Tords "Donna Sarina" var duktig ikväll som tvåa i "lärlingsloppet" GRATTIS!!!  


Köpte en krubba för nu ska fölen flytta in i en egen box i ett "samboförhållande" tills vidare så att mammorna får varsin egen box och då behövs det en krubba till så att de små kan äta utan bråk!

Fixan och Stilig får ju aldrig ligga ner under natten, fölen deras breder ju ut sig så att det blir ingen plats över till morsorna...det är som när man har katten eller hunden i sängen , plötsligt ligger man längst ut på kanten!    


Blir intressant att se hur Fixan beter sig för hon är väldans "mammig" ännu, men Stilig hon bryr sig inte kommer att tycka det är jätteskönt med egen box. 

 Som vanligt hade "stallfiorna" gjort stallet så det var bara att ställa in Kungen och plocka in travgejerna!


Och så måste jag erkänna en sak hehe...skrev ju igår att den gamla hingsthagen var sisådär tre meter hög!

Mjaa där bredde jag nog på lite för sååå hög är den inte, men den är hög och när jag står oppe på högsta

"plankan" till hagen och fixar med belysningen som sitter minst tre meter över marken då känns det väldigt högt!


Idag kom det ett " litet" ägg från nån av unghönsen!  


Sov gott, vi hörs!

  


Av Yvonne - 16 november 2011 22:32

Nu blev ni nyfikna va? Nä det kommer BARA att handla om livets trivaliteter! MEN det var sex plussgrader imorse!

Och ikväll nio pluss, det är ju inte klokt,i mitten av november! Och igår var det en stor grann regnbåge på

himlavalvet, den sträckte sig från Britt Johanssons (grannen på andra sidan älva) till  KarlOlov och Evas gård som ligger ännu längre bort på andra sidan älva!

Har fotat den och med Josses hjälp kommer den på bloggen så småningom, man får bara hoppas att den syns?  


Igår blev det inget på bloggen, men ikväll är jag igång igen ja det hände väl inte så mycket igår !

Det var iallafall inget större fel på StorVinna efter veterinärbesöket i Boden. Hon hade lite slem i halsen och

prov ska skickas till labbet. Hon har då och då hostat lite i början när Janne kört henne.

Vi får väl se vad provet säjer?   


Tog utav Moe framskorna , tyckte det var lika bra att han får vara utan skor  ett tag för nu är det jättemjukt i backen, stallLena red Gnisten en stund på travbanan ikväll  utan skor och det var inga problem!  


Janne har kört Bolfaxa och han tyckte att hon kändes jättefin och sedan körde han Vinna, Sussie red Kungen igår så han fick ledigt idag eftersom att han startar imorron. Jag har bytt och satt på "norsken" på huvudlaget som Jaakko ville prova: norsken är skygglappar som man fäller ner nån gång? efter start!

Jag tror att loppet visas i TV?


Själv har jag mest hållit mej en bit ovanför marken idag huvva! Lite läskigt att vara flera meter ovanför marken!

  Har fixat till våra sensorlampor såna som tänds när man närmar sig.

Den som satt på gaveln av spånhuset var trasig så den har jag kastat, men den behövs egentligen inte för de hästar som går på den sidan tar jag in före mörkrets inbrott och snart ska dom flytta över till andra sidan. Är skönt att ha alla hästarna på samma sida vintertid.

Får använda ficklampa när jag går till hönsen om det hunnit bli mörkt.

Lampan ovanför garagedörrarna var värst, ganska många meter opp till lampan som när jag skruvat opp den såg jag att det lilla lysröret var trasigt, tog bort det och bytte till ett nytt som jag hade i fickan.

När jag höll på att skruva igen "locket" kom Janne körandes med Bolfaxa och frågade hur det gick?

Jag sa inte ett ljud för jag var tvungen att använda båda händerna för att få fast skruven och vågade inte öppna munnen där jag stod och balanserade på stegen högt opp i luften! Det var en skön känsla när jag var nere på backen igen, phuuu!  

Nu lyser det, men den lyser hela tiden och det ska den ju inte? Det är visst nåt med inställningen säjer grannen

Rune.  Vi får kolla opp det imorron...huvva, ska man opp på stegen igen!

Den tredje lampan som lyser mot "skogshagen" var det oxå ett jäkla jobb med, vet inte hur många gånger jag fick klättra opp på staketet, hagen där är en gammal hingsthage som väl är en tre meter hög . Där var lysröret trasigt

det hade blottnat opp på ena sidan så Janne fick fara och köpa ett nytt.

Tog ner lampan och fixade till lite däroppe så att lampan skulle sitta bättre på stolpen och efter många om och men sitter den nu på plats!  


När jag lika var igång med reparationer så fixade jag till en boxdörr som hängt på två gångjärn ett tag (en

tombox) tog bort det gamla rostiga (inte lätt) men med kofoten gick det till slut!   satte dit ett nytt och

sen gällde det att haka på dörren och turligt nog kom stallLena in i stallet just då och hon har minsann inte tummen i handen!

Medan hon stack ut med Gnisten passade jag på att flytta låsanordningen på boxdörren för den hade hamnat på

"vingel", men nu är det fixat!  

Detta tog på krafterna, men härligt att det är gjort!


Imorronbitti när jag går till stallet ska jag tända ett ljus som ska brinna för frankrikekompisen Arne ,

han  begravs imorron...    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards