Älvbacka

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Yvonne - 8 januari 2012 20:06

Igårkväll var det födelsedagsfest i Gammelstad hos Lasses mor Helmi som fyllde 75!  Helmi är en mycket parant kvinna som bär sin ålder med heder...  

Det bjöds på god mat och smaskiga tårtor och många hade slutit upp i hennes varma inbjudande hem där julen fortfarande fanns på plats. Och det var kul att träffa människor som man endast träffar då och då som vid födelsedagar t.e.x

StallLena och hennes småfior tog hand om kvällspasset i stallet och flickorna hade hade skött om fölmärrarna och det blänkte om hårremmarna imorse!    

Janne gick ut tidigt på morron idag och gav hästarna och gick sen in och la sig igen, jag steg opp halv nio och släppte ut dom. Efter det var gjort kom Janne och vi mockade boxarna. Göran kom sin vana trogen och vallade hundarna en sväng och han frågade "om vattenkoppen fungerade?", han bytte nämligen vattenkopp hos Kungen igår för den pållen

han vägrar dricka i en kopp där han måste trycka fram vattnet! Jodå sa jag den funkar!

När StallLena dök opp berättade hon att när Kungen kom in igårkväll så vart han skiträdd när han såg den "nya" vattenkoppen och stod och fnös i den andra hörnan utav boxen! Trots att han hade en sån fast en gammal innan vi bytte...en med flottör!

Nåja nu dricker han iallafall!

Ja som sagt Lena och Josse kom kring lunch och då var det dax att sätta Knekten i speedcarten för första gången

och jag var sååå stolt över den vackre pållen som har skött sig så exemplariskt fram till dagen D!

JO PYTTSAN, glädjens dag byttes till en besvikelsens dag!!!  

Allt gick lugnt tillväga och när Janne kom ut till stallet var han påselad och klar för "jungfruturen".

Janne satt i vagnen  och när Josse passade dörrarna var Jag och Lena klara på varsin sida hållandes i grimskaften!

Vi kom oss lugnt och beskedligt ut ur stallet och Janne satte sig i vagnen. Knekten knogade iväg över stallplanen,

och plötsligt "exploderade" han och gjorde höga hopp, viftade med framhovarna och blängde på Janne!

Vi lyckades få honom på rätt spår igen och färden fortsatte ut på travbanan och nerför den första lilla backen, mm

detta går ju bra tänkte jag...DÅ tog bensinen slut, tvärstopp med alla fyra benen i backen och inte till-

stymmelse för nån vidare färd framåt!

Vi lockade, pockade, bönade och bad... nähä jag går inte ett steg till och Janne slog lite med tömmen på hans rumpa

vad hjälpte det!  Och det kom bilar på vägen, men det bekom honom inte heller. Efter en stund kom en av bilarna körandes tillbaka och där stod vi på samma ställe, han undrade nog?

Josse kom med hundarna och gick framför för att locka med honom, nähä!! Efter ett tag gick hon opp till stallet och hämtade en långpisk och Janne daskade till honom ett par gånger... hörru det där skiter väl jag i verkade pållen tänka! Det enda som hände  var att han gjorde några riktiga tigersprång mitt oppi alltihopa, men stod kvar på samma plats! Ja det gällde att vara med, men han slog aldrig! En gång hade han alla fyra benen i luften samtidigt!

Jaha vad gör vi nu då? Lika bra att sela utav honm tyckte jag och så gjorde vi. Tjejerna höll i grimskaften , Janne satt kvar i vagnen och jag började avselningen. DÅ hör vi ett skotergäng komma från från Nybyhållet och jag hade nästan tagit loss på ena sidan, åhh vad gör vi nu? För dom var ju säkerligen på väg jäms med travbanan och

när dom kom fram vid infarten till våran gård då började jag att vifta med armarna för kung och fosterland och phuuu!

grabbarna fattade läget, bromsade in och tog vägen över älvbron, shysst grabbar det gjorde ni bra!!!!   

Vi tog oss iallafall runt travbanan medan Janne fick traska hem med speedcarten...nog har vi haft unghästar som hittat på saker men ALDRIG nån som stått pall såhär! Det var en ny erfarenhet!

Min fina lilla häst nu får vi fortsätta med tömkörningen ett tag till och kanske ta fram ett skakelpar, bekanta oss med det och sedan sätta för? Det blir en annan historia!

Ja visst blir jag besviken, men det löser sig ng till slut...  


For ut och snöpulsade med Moe, Lena longerade sin pålle och Josse red en pigg Bolfaxa!


Måste berätta att Rune våran goe granne och medägare i hönseriet har gjort ett "äggsammandrag". Statistik

på hur många ägg vi fått i år, (2.393 stycken) ! Och det är från fjorton till elva höns under året!

Ska berätta imorron hur det varit sedan 2005 och framåt. Tänk vad de små kropparna kan åstadkomma!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards