Älvbacka

Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Yvonne - 9 januari 2012 19:30

Äggsammandrag=statistik fr.o.m 2005 t.o.m 2011...  

Jo Rune (min äggpolare) har gjort en fin förteckning över hur mycket ägg vi har fått under denna period, han har

antecknat månad för månad och årsresultat!

Nu får jag nog sluta gnälla om att hönsen värper dåligt!

Sammantaget har det ju funnits mellan 12 och 14 höns och sedan i höstas har dom varit 11 stycken  + tuppen!

                                                      

Och här kommer resultaten :

2005=2.516 st   2006=1.672 st   2007=1.368 st   2008=1.260 st   2009=1.892 st   2010=2.926 st   2011=2.393 st  


Tror att det var första gången i vinter som det har varit kyligt ute, mitt på dagen hade vi 17- och när jag lämnade stallet ikväll var det 15-, nåja det är skönt med lite kallgrader oxå bara det inte varar för länge förståss!  

Jannes kompis Tage hade 29- däroppi Backträsk! HUVVA!!


Kände mej väldigt taggad att börja om att träna häst idag efter vintervilan december månad !

Sagt och gjort, först ut var Bolfaxa och hon kändes jättefin! Jag lät henne lunka på i tio varv och hon drog inte en suck efteråt så nu verkar hon vara stabil i andningen...in och tog en tekopp och sen var det Moes tur, på

med sadel och hackamore. Vilja valde att stanna hemmavid denna gång. Hon tycker nog att det blir för jobbigt att plumsa på i snön och så har ju Moa varit här idag så hon ville nog vara med henne.

Det är ganska tung snö att pulsa i, svettig blir han och jag har tänkt att försöka jobba med detta månaden ut om

det nu inte blir väldeliga omslag i vädret så att snön försvinner? Ja man vet aldrig?


Sist ut blev den lilla pållen Knekten som "fastnade" på travbanan igår! Spännande värre att få se hur han "tänkte"

idag!

Borstningen och "hov upp" gick som en dans, han älskar att bli borstad och har helt accepterat att jag grejar med hans hovar, han kan ibland låtsas vara lite grinig innan han ska lyfta på fötterna, men trägen vinner ALLTID!   

På med sele och huvudlag och så ut i  mörka kvällen!

Jodå, han stannade som vanligt snällt utanför stalldörren så att jag kunde stänga, men när vi hunnit en bit ut på gården så började han backa, aj då! men jag följde snällt med honom i "dansen" utan att bråka med honom och så småningom var vi inne i våran gamla lunk och traskade omkring på travbanan och runt bagarstugan och när vi skulle avsluta vid stalldörren då kom det en backning igen, men han gav sig ganska fort och gick snällt fram till stalldörren och stod snällt tills jag slängt opp tömmarna på hans rygg och öppnat stalldörren.

Tror att det blev för mycket för honom när Janne satte sig i vagnen och då blev det ett litet trauma för honom!

Nu får han den tid han behöver...    

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards