Älvbacka

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Nu har det ploppat ut ett till

Av Yvonne - 22 mars 2012 22:51

Jaa igår när jag kollade under hönan så hade ägg nummer tre kommit , nu har hon alltså tre ägg och det får nog räcka!

Har märkt det liksom de andra med ett kryss, man måste använda blyertspenna.

Haha nu ska ni få höra fortsättningen på tisdagens försök att flytta hönan till eget boende, läste du tisdagens blogg

så minns du kanske att jag byggde en avbalkning för att hönan skulle få ligga på sina ägg ostörd!

Tog fram äggen vilket gick utan mankemang och la dem i lådan jag gjort iordning, tog så hönan som låg lugnt och stilla i mina händer och placerade henne i lådan med äggen MEN då  JUST när jag stängde gallerdörren DÅ bröt helvetet ut

löst!! Hönstackarn blev alldeles galen och for som en skottspole därinne , jag öppnade dörren där jag stod på knä och försökte fånga den flaxande och skrikande hönan vilket var det svåraste jag nånsin tagit mig för tror jag!

Och inte nog med det, alla dom andra började kackla och tuppen han gal spånet yrde och min mössa for av och jag hade spån överallt, slutligen for hon ut till kompisarna och så blev allt lugnt, satte tillbaks äggen i redet och hönan klättrade opp och la sig belåtet på dom...  vilken pärs!!

Monterade bort det fina "boendet", men vet  att det funkar och nu väntar jag med att flytta henne  och då ska det göras när mörkret har fallit då är det lugnt...Emmelie  får ge mej en hjälpande hand när hon kommer opp!  


PÅ lördag kommer Em och hennes Jonas opp från Stockholm och stannar tills på onsdag och far sedan vidare till Vittangi där Jonas har sina gamla hemtrakter, han har oxå varit pitebo som barn och vad bjuder man på då?

Pitepalt så klart "älskas" av alla! (nästan iallafall) hehe...  

Engelsmannen som bodde här i byn för ett antal år sedan HAN gillade inte palt, tyckte att  han blev för tung i magen!


Igår hände inte så mycket mer än det gamla vanliga och hästarna hade en ledig dag därav inget bloggande.  

Sussie var och red Kungen tillsammans med stallLena och Gnisten.

Och idag har Josse ridit Bolfaxa . Blev en lugn ridtur på Moe tillsammans med båda hundarna fast dom blev visst less och vände hemåt och då passade jag på att snöpulsa lite med Moe.

Har hört från Kicki idag och Knekten är feberfri och svullnaden  har gått ner, blir roligt att få följa hans nya liv

framöver... 

Känner mej lite seg just nu, har sysslat med Påskstädning av huset i två dar och blev klar ikväll. pust!

Pyntar inte så mycket, men har ju mina "gamla" favvoprylar som måste fram...fast inga gula gardiner eller

virkade äggvärmare!!!   

 
 
Ingen bild

Ros-Marie Larsson

23 mars 2012 22:55

Haahaa, ja dessa hönor:-))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards