Älvbacka

Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Fågel i fara

Av Yvonne - 21 juni 2012 21:24

Igår hörde jag konstiga ljud från fläkten ovanför spisen?   Tog bort  höljet, men visste inte hur man får bort själva

fläktgrejen?? Det visste inte Janne heller...att det var en fågel stod klart när jag hörde den pipa övergivet...vad

gör man frågade jag Janne: ingenting den dör svarade han konstaterande!

Tror ni jag mådde nå dåligt? ja fy fan... hade ont i magen hela dagen.  

På eftermiddan (hade varit in och lyssnat efter ljud då och då under dagen) och hört krafsande och små vingslag

och då beslutade jag att nu får det bära eller brista...tog tag i den där fläktgrejen och bände, såg en liten vinge sticka fram och bände ännu mer, fick till slut loss fläkteländet och ner ramlade en liten fågel ganska skitig och till-

tufsad!  tog snabbt opp den i handen och kollade igenom den och faktskt såg den ut att ha klarat sig utan skador.

Gick ut i stallet med den lilla  och satte den i en fågelbur som jag hade i en tombox. Funderade lite över hur jag skulle gå till väga för att rengöra den lilla kraken?  Kom fram till att för att göra minsta möjliga "ingrepp" så tog jag ljummet vatten i en liten plastskål och en svamp och så strök jag med den försiktigt över den lilla kroppen sen in i buren för att torka över natten, hämtade en "sittpinne" och fäste fast i buren och så en liten skopa med vatten

och tänkte över buren med en handduk för att pippi skulle få lugn och ro.

Imorse var pippin torr och pigg där den satt på pinnen och plirade på mej med sina pepparkornsögon, bar ut buren i det fria och lyfte av överdelen och vips! Snabbare än blixten    flög pippin iväg och sedan såg jag den aldrig mer...

glad och nöjd tömde jag bort höet ur buren och ställde tillbaka den i boxen.  


Har möblerat om lite med sadlar och sånt sedan stallLena tagit hem sina grejer och det blev riktigt bra, det börjar  bli dags för lite stök i stallet nu när sommaren har kommit igång.

Fixsola är hemma igen för veten hittade inget som tyder på att hon är dräktig, men hon är inte inne i någon ny brunst heller så det blir att avvakta tills efter helgen, Mjölner Stilig var oxå iväg en sväng till Lillmoran för undersökning och hon hade en trea (storleksgraden på follikeln=ägget) så hon får oxå avvakta tills efter helgen.

Dom har en liten "proberhingst" shettis som fick hälsa på märrarna, men båda sa bestämt ifrån att intresset var på noll!

På ett travstuteri i Stockholm hade dom en shettishingst som fick gå med de fina fölmärrarna i hagen för att man skulle se när brunsten infann sig...året därpå föddes det några föl med en shettis som pappa!!!!

Det blev dyrt för stuteriet, såg en sån avkomma av C ponnymått och jättestor skalle, ingen höjdare precis!  


När jag skulle dra ner rullgardinen kring halvtolvtiden igårnatt fick jag se två pållar vid friggebodan!!  

Kexet och Storstjärna som smitit ur sin sommarhage (längtan till stallet blev nog för svår när Fixsola var borta),

stack ut med en väldig fart i nattkläderna! Tjejerna var på väg mot grannen...shiiit oxå tänkte jag, bara dom inte far iväg på deras nyanlagda gräsmatta, men som tur var sprang Kexet in i hagen framför deras hus medan Stjärna fortsatte mot deras gård, tur nog vände hon när hon såg att Kexet hamnade i hagen där jag kunde ta fast henne och så gick vi in i stallet alla tre! Det spöregnade så jag kände mej mer eller mindre som en dränkt katt!  

Så kan det gå när inte haspen är på...

 
 
Ingen bild

Ina o Torgny

22 juni 2012 07:17

Det är Yvonne i ett nötskal!! Tur fågeln hamna i eran fläkt!! Ha en riktigt glad o trevlig midsommar o hälsa Janne!! Kram

 
Ingen bild

yvonneholmgren

22 juni 2012 11:18

Tack Ina...
Chokladkakan med Lemon&Ginger var supergod!
Hade aldrig smakat den tidigare...
Men visst är det underbart med djur!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards