Älvbacka

Alla inlägg under juni 2012

Av Yvonne - 19 juni 2012 19:35

Brännässlor är ett otyg!    Har klippt bort en massa sådana vid stallet och i f.d hingsthagen bakom stallet där jag ska låta Lillbrun gå när han vuxit till sig lite mer.

Använde en häcksax, visst har vi en trimmer fast hmm jag har aldrig provat den därför blev det häcksaxen!

Det pirrar kring anklarna ikväll och det har blivit en massa knölar oxå.  Var barbent nedanför knäna vilket kanske inte var så lämpligt i brännässledjungeln!

Men nässlorna är nyttiga oxå (liksom myggen) ... man kan göra nässelsoppa och man kan slå av dom och torka

otyget och ge till hästarna, vitaminrikt och  gott tycker pållarna!

Finns säkert fler alternativ?

Kollade på BLOCKET igår och där finns en annons  "myggor säljes", döda eller myggor i svärm!  

Har ni hört så tokigt? Och man kan inte ringa utan måste mejla för killen har fullt opp med "myggdjävlarna"!


Fixsola är på Lillmoran, veten var osäker på om hon är dräktig och ska kolla henne en gång till för säkerhets skull

innan ny seminering för hon har inte visat nån brunst ...men hon är väl på väg in i ny brunst säkerligen?

Hon är inne på 20de dygnet imorron.

Tog utav skorna på Moe och Bolfaxa i eftermiddags för David ska komma och sko om dom ikväll.

Så det blev ingen körning, bara Kungen har varit igång och nu har stallLena ridit hem Gnisten till sig så nu börjar hans nya liv. Han kom till oss som ettåring tillsammans med sina syskon Fixsola och Fixelden som då var 2 och 3 år.

Fick en jättefin blomma av Lena som avskedspresent snyft! Jag kommer att sakna båda två, Lena för att hon är en hyvens tjej   och Gnisten han har varit en  gó kompis i alla lägen. 

Men dom finns ju inte längre än ett böss -skott från Älvbacka!   


Nu kom hovis! Hej så länge...

Av Yvonne - 17 juni 2012 23:16

Just det, när man nu trodde att sommaren kommit på riktigt...inatt kring 24.00 började regnet strila och det har regnat ordentligt hela dagen!  Jag kan bara säja  Faan oxå!!!  Jag lider med lantbrukarna, potatisodlarna, morotsodlarna m. fl.

Kom lite sol på sena eftermiddan  men det snackas om mera regn imorron, hoppas innerligt att  det inte blir så?

Dom hade iallafall tur med vädret på Bodentravet igår V75dagen till ära!

Janne var dit, det var ju midnattstrav, själv var jag hemma och skötte djuren samt städade, har städat idag oxå MEN nu är jag klar tack och lov!

Hästarna fick en innedag i lugn och ro, till och med Moe verkade belåten vilket han inte brukar vara...tog in de tre på morron som gått ute, Fixsola, Kexet och Stjärnan och jag har nu både sele och huvudlag på henne...nu fattas bara några hjälpande händer så att jag kan börja tömköra henne.    

Var ut med henne en sväng på stallplan, men det är svårt att vara själv första gångerna , av någon anledning vill hon helst gå precis bakom ryggen på mej "och det är ju inte märra som ska tömköra"!


Tog en tur med Kompis " min lilla goding ", lika rask i steget som vanligt.  


Det har blivit invasion utav mygg och knott, men nu har jag inhandlat  "Ultra Shield" och så har jag kvar sen förra året ett tyskt medel som funkar jättebra! Har haft det på Stilig och "Estelle" nu ett tag och dom verkar ha haft

det lugnt nere i hagen.


Svalorna får bra med "mat" i sommar! Så alltid är det nån nytta med flygfäna...

Av Yvonne - 15 juni 2012 21:10

  Kungen var en duktig kille idag! Vilket renderade i en fjärdeplacering...kusken John Östman var belåten med honom och hade han inte valt fel rygg och blivit fast där så hade det kunnat bli vinst resonerade Östman...  

31,4 blev slutttiden, vi får vara nöjda!  Intressant att prova Östman bakom Moe nästa start?

Jag var hemma och städade vilket inte hör till favoritsysselsättningarna, men jag har inte städat nämnvärt mycket sen i julas och nu kändes det som om det var dax !

Har köket och uppepå kvar, ska ju hinna vara i stallet oxå mellan varven...och hos hönsen!  


Nu är det inte länge tills Gnisten flyttar "hem" till stallLena och då får han en ny kompis som heter Kenta en haflinger som är 15 år.

Blir tomt efter Lena, har ju haft en del hjälp av henne med kvällsfodring och så när vi varit på travet!


På måndag ska Fixsola iväg till Lillmoran och då får vi veta om hon är dräktig? Och snart är det dax för Stilig

att semineras med Månprinsen AM om inte Lasse har ändrat sig? Men nåt namn till "prinsessan Estelle" har inte dykt opp!!

Av Yvonne - 15 juni 2012 21:10

  Kungen var en duktig kille idag! Vilket renderade i en fjärdeplacering...kusken John Östman var belåten med honom och hade han inte valt fel rygg och blivit fast där så hade det kunnat bli vinst resonerade Östman...  

31,4 blev slutttiden, vi får vara nöjda!  Intressant att prova Östman bakom Moe nästa start?

Jag var hemma och städade vilket inte hör till favoritsysselsättningarna, men jag har inte städat nämnvärt mycket sen i julas och nu kändes det som om det var dax !

Har köket och uppepå kvar, ska ju hinna vara i stallet oxå mellan varven...och hos hönsen!  


Nu är det inte länge tills Gnisten flyttar "hem" till stallLena och då får han en ny kompis som heter Kenta en haflinger som är 15 år.

Blir tomt efter Lena, har ju haft en del hjälp av henne med kvällsfodring och så när vi varit på travet!


På måndag ska Fixsola iväg till Lillmoran och då får vi veta om hon är dräktig? Och snart är det dax för Stilig

att semineras med Månprinsen AM om inte Lasse har ändrat sig? Men nåt namn till "prinsessan Estelle" har inte dykt opp!!

Av Yvonne - 14 juni 2012 20:58

 Igår förmiddag spände jag Kompis för lastvagnen och körde ut alla stängselstolparna och vilken praktarbetshäst han är den lille!   Förr om åren har det varit full rulle, men i år skötte den lille kanaljen sig PERFEKT och gick i lugn takt

och gav akt på  när jag la ut stolpar med jämna mellanrum. Behövde knappt hålla i tömmen, han stannade  när han fick order och satte  igång "eftersom" jag la ut stolpar (jag gick bredvid vagnen)  i skogen traskade han över stock och sten och när jag styrde lite illa så att en "storsten" hamnade framför ena hjulet tog han det lugnt och efter lite trixande

och knixande kunde vi fortsätta färden...när jobbet var klart och jag satte mej på vagnen då blev det "annat ljud i

skällan", då kom den lille krigaren fram och det fanns ingen chans till något som liknar skritt!

Ett varv runt travbanan på en skramlande lastvagn och raketfart när vi svängde mot stallet, som tur är vet han precis

vart vagnen ska stå och sen är det lugnt.

När han fått av sig selen och huvudlaget får han gå och mysa i gröngräset för sig själv en stund efter väl förrättat värv!


En duktig och stark shettis kan man använda till mycket, mylla potatisland, köra hem lite ved, räfsa opp nyslaget hö som blivit kvar efter dikesrenarna och göra ett jättelass som man sedan kör in till hästarna som inte går i beteshagar.    Förr om åren när Kajsa var stalltjej då körde vi in hö till fölmärrarna och då vart det livat

när brudarna samlades runt ekipaget för då var Kompis fortfarande hingst (det var han tills han var nio år), men

aldrig att han ställde till med nåt!

Han är en pärla och fyllde 18 år i maj, pensionär ja fast energin sitter som en smäck!  


Min allra käraste väninna och hennes äkta hälft (Christina och Bertil ) stod plötsligt på gården idag, dom hade flugit opp och hade hyrt en bil på Kallax. Berra ville opp på V75!  Vi fick en trevlig pratstund vid köksbordet, det är inte så ofta vi träffas, men desto roligare när det blir...jag fick en hästtavla!

Vi har känt varandra seda 70talet jag och Christina.

Det var så att jag jobbade på en liten ridskola och satte opp en lapp på Konsum där jag efterlyste intresserade

"tjejer" att vara med i en husmorsgrupp och på den vägen vart det!

Vi hade många roliga ridtimmar och fikastunder tillsammans!

Ja denna gång blev det lite nostalgi ...  

Av Yvonne - 12 juni 2012 23:25

En riktigt ljuvlig dag har det varit  tänk vad solen kan lätta opp humöret!  

Visst kom det en regnskur på eftermiddan, men det störde inte nämnvärt för det har ju kommit värme oxå.


Det värsta är ju att nu exploderar mygg och knottinvasionen, stackars hästarna! Tur det finns medel att spraya på dom med!

Intervallträning för Bolfaxa idag, Moe fick ledigt för igår när jag tog in honom från hagen så hade han trampat utav sig bägge framskorna så det blev mjukträning i "rolfs backe". Får rida lite "dressyr" i hagen imorron och på fredag får Janne köpa nya skor åt honom när han far på travet. Moe kom inte med på lördag och kanske lika bra det, men Kungen startar på fredag.

Sussie har ridit Kungen så Janne hade bara Kexet att köra.

Imorron ska jag köra ut stolpar till nästa sommarhage, har förberett och packat Kompis lastvagn full med plaststolpar ikväll.

Det brukar gå med en jäkla fart och då gäller det att hinna slänga ut stolpar med jämna mellanrum!  

Och så ska man ju hålla reda på ekipaget oxå  så att det inte bär käpprätt åt skogen!


Nu "känner" jag att det är dags att avslut,  Rollo (katten) ligger bakom datorn och nu har han släppt en fis!

Så nu släcker jag ner och säjer gonatt!  

Av Yvonne - 10 juni 2012 22:22

Ja jag är så less detta regnande men, "the show must go on" trots vädret!  

Igår var det intervallträning som gällde och Moe fick sig ett riktigt tufft jobb under sadel och han känns så fin!

Kungen är Janne belåten med, hoppas att han får vara det på fredag oxå när det är start i Boden Östman ska köra

och Moe är anmäld, få se om han kommer med? Per G. ska visst köra.


Fick ett trevligt mejl från Kicki, Knektens ägarinna, han "vann" 2årsracet på Vitsand i lördags, prickade idealtiden 2.20 exakt (dom var två som delade förstaplatsen) enligt Kicki. Han har en bra kusk Knekten, Nisse Westerberg.  

Och så fick vi veta idag av Jannes lumparkompis Lennart i Hudiksvall

 att BodbäcksModin har kvalat på en 39 tid, var ju roligt,

det var ju min favoritpålle av våra unghästar !  Han och Trolle är lika gamla 4 år.


Hästarna fick en innedag för det har regnat hela dagen, inte förrän framåt sena eftermiddan "ljusnade" himlen något

och stallLena och Josse kom och tog sig en ridtur.

Själv har jag pysslat om Kungen, Trolle och Storstjärna samt en hel del annat idag! Jobb saknas inte!  

Och så körde jag min lilla Kompis, det är så himla kul att köra denna shettis han är helt underbar!  


Igår "lördag" fick vi besök utav Mollys son Billy, matte Helena och travkompisen Jean! Det var en överraskning! Billy är nästan dubbelt så stor som sin mamma Molly, men hon höll honom kort och Vilja som sällan träffar andra hunddar förutom Moa, hon var alldeles förskräckt och skällde vilt bara han tittade på henne!

Men vilken underbar hund han är och han "skrattar" som Molly gör!

Det var så glädjande att se Helena och Jean vid gott mod efter Inez bortgång om än det säkert kommer tunga

stunder...  ...


På kvällen for vi till Böle och firade en 75åring, JanRobert ! I present fick han "ägg" och "Hamilton" (piptobak) och där

vankades smörgåstårta och en massa gòfika som hans syster Viviann ordnat med och det var verkligen jättegott!

Hälsade på hans fina Marre, kallblodshingst av den grövre sorten och jämthundarna ... och så Elvis, Irénes

trasselsudd som numera är JanRoberts bästis!


Snart börjar det bli dax att kolla Fixsola ifall hon har tagit föl?  

Av Yvonne - 9 juni 2012 20:56

Nu äntligen kommer bilderna på Bol Faxa på travet, och bilden på Esset hos hans nya ägare!


   


 


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards