Älvbacka

Alla inlägg under juli 2012

Av Yvonne - 17 juli 2012 22:25

hihi nu ska jag testa blogga på Annas padda! ska bara berätta lite kort att idag är jag jättenöjd med TVÅ saker, dels kändes BolfaxaKanonfin när jag körde intervall med henne...bästa hittils! Kände mej som Joe Obrian eller hur det stavas när vi susade fram påRakan, jag i kortärmat, solglasögon och sträckta linor WOW!!!och för det andra så har jag och Storstjärna varit ute på första tömkörningsturen några vändor på stallplanen alldeles själva!Jag är jättebelåten,yes...detta med paddan var lite pillrigt, men jag fick på pränt det jag ville ha sagt...gonatt och musik var det till bloggandet.

Av Yvonne - 16 juli 2012 21:31

Kungen hade ingen galopp så det måste ha blivit  ett G på fel häst i loppet...  Nåja, men rätt ska vara rätt!


Erika har farit och Iréne och hennes barn barn Rasmus och Robin har oxå styrt kosan mot Stockholm, sista dagen jobbade hon hela natten och kom hem halv fyra på morron.  


Nu är det fullt i "stugan" igen för idag anlände Anna, Petter och småtjejerna Edit, Rut och Sally från Norrbyskär där dom

huserat en vecka och nu blir dom här i två veckor.

Edit har kört Kompis ikväll med mej som "bisittare", hon var jätteduktig för det var första gången hon höll i tömmarna.

Kompis har blivit så lugn och hörsam och kan skritta i lugn och ro när man ber honom även om han gärna lubbar på...  

Idag fick jag och Bolfaxa sällskap utav Kungen och Janne, körde i rygg med henne och det funkade bra...lite het första varven som hon brukar oavsett sällskap eller ej. Jag var nöjd med henne.  Nu blir det start för henne och Kungen den 23...

Blev några extradagars ledighet för pållarna vilket gjort dom gott, Moe har faktiskt lagt på sig lite grann vilket är bra, han var visserligen ganska uppåt då vi for ut för nu var "slåtteraggregaten" i full gång  och han inte bara ser...

han hör bra oxå. Det blev "Rolfs backe".

Torgny ska slå åt Janne och har slagit ut innanför travbanan och det blev rejäla "strängar", nu är det bara hoppas på "goväder" framöver!


Igårkväll tog jag in Fixsola, Kexet och Storstjärna, det har ju inte blivit så mycket gjort med "Stjärnan" som jag

tänkt mej, men hon är klok och minns vad vi sysslat med . Hinner jag imorron ska vi prova gå en sväng ute på

stallbacken.

Tömkörde lite på stallgången igår och hon hade inga problem att fatta vad jag ville och lydde tömmen och gjorde vändningar utan problem.

Låter kanske knäppt, men jag har igen det när vi kommer ut i det fria, dessutom får hon ju lära sig att det går att

vända och snurra runt även om det är trångt...och så har jag ett knä som strular emellanåt och därför är jag lite rädd  att om det går lite för häftigt till så här i början  när jag är ensam så kan det gå riktigt illa.

Så vi tar en dag i taget och "lallar" på tills vidare...

Av Yvonne - 13 juli 2012 21:58

1640m , tid 33,7 med en galopp!

Hon såg kanonfin ut Bolfaxa...jag och Iréne var in till stan och när vi var på Godishuset i Öjebyn så var det live t v

från Skellefteteå och när vi kollade var det Bolfaxas lopp!

Hon spurtade starkt från startfållan och fick ett rejält försprång när det blåstes till "omstart", andra starten gick oxå bra och hon har nog aldrig sett så fin ut, tyvärr strax innan upploppet blev det en liten galopp som renderade till ett femtepris.

Kusken John  Östman bannade sig själv när vi pratades vid idag i Lycksele och sa: "man lär sig aldrig, jag skulle nöjt mej med en andraplats istället för att styra ut", men han var ändå positivt inställd till Faxan och ser fram emot nästa

start!

Han hade gjort några ändringar i utselningen och så bomullen i öronen  kanske oxå gjorde sitt till och så var hon ju ensam på start och det kanske gjorde henne lite morskare och farten är det absolut inget fel på!  


  Prick halv sju imorse drog vi iväg till Lycksele travbana "en riktig trivselbana"!

Det regnade som bara den under resan, men när vi närmade oss Lycksele blev det genast lugnare bland molnen...

Janne värmde Kungen och John var imponerad av det han såg...

Loppet gick som smort och han ledde in på upploppet, men strax före mål blev han snuvad på förstaplatsen och blev tvåa  tid :30,0, vinnaren gick 29,8. Duktig var han iallafall! Tyvärr får han inte vara med i "Skellefteå

Steggbest Minne" p.g.a att han startade idag, Janne hade anmält honom dit.

Har sett i efterhand på dagens resultat att han hade ett g i protokollet, men den galoppen såg varken jag eller Janne och John nämnde inget om det heller???   


Janne, jag, Erika och Kungen  styrde kosan hemåt efter en trevlig dag på mysiga Lyckseletravet!


Iréne hade dammsugit och torkat golvet i köket, vilken vet. va!  Vi var hemma strax efter 17.00 så stallLena hann inte hit och kvällsfodra. Trodde inte att vi skulle vara hemma så tidigt, men det var ju dagtrav.


Igårkväll blev Lillbrun av med det ena och andra, ingen blodspillan och en pigg kille när han vaknade opp,

våran vet. är så himla duktig!  

Måste ju oxå berätta att igår på eftermiddan förde Vilja ett jäkla liv borta vid bagarstugan och när vi gick dit och kollade så hade hon varit på en igelkott! Den var vid liv men inte mer, lite blodig kring nosen. Vilja var alldeles vild så jag fick ta ihop med henne ordentligt innan hon gav sig, men sen skämdes hon...La den stackars kotten i en låda med hö i en box och när Iréne kom hem så lyssnade hon med stetoskopet ifall det fanns nåt liv, men hon var tveksam, den lille kotten fick ligga på sin bädd med en handduk om sig, men imorse var den död.

Nu har jag varit opp till min lilla skogsglänta och begravt den...förstår inte hur hon kunde ha ihjäl den, men den kanske dog av chock?


Iréne är fortfarande ute på veterinära uppdrag, jag vet inte men ibland tycker jag att hon skulle "sätta ner foten"

för hon kan ju inte "frälsa alla" de få dagar hon är opp!

När det gäller sjuka djur är en sak, men det ska kollas öron, ögon , tänder, ges lugnande till  trånande hanhundar

och gú vet allt!

Telefonen går varm...

Imorronbitti flyger Erika hem till Stockholm efter att ha andats norrlandsluft och hon har gjort ett bra jobb med Kompis som nu är i ganska god kondition.  Hon säjer att det är så avstressande att vara här oppe! Kul!  

Av Yvonne - 10 juli 2012 20:40

Hämtade fyra nya hönor idag, stallLena var som vanligt chaffis. Hon har så fina höns Anna "som bor i skogen" många olika raser från små kycklingar opp till vuxna individer.  

Denna gång blev det fyra bruna 18 veckor gamla bruna Lohman som är på gång att börja värpa...lugna fina vackra fullfjädrade damer som fick åka i hundburen hem till Älvbacka.

Anna hyr även ut hönor över sommare, ett bra koncept för de som inte har möjlighet att ha höns över vinterhalvåret.

Har kvar två bruna lohman som inte längre värper, men dom ska iallafall få den här sommaren så får vi se vad som sker till hösten? Nyligen fick vi ta bort en höna av rasen leghorn som blev sjuk...  


Iréne "veten" kom igårkväll med sina två barn barn Rasmus och Robin, härliga grabbar tolv och tio år!    

Erika har fullt opp för dom verkar gilla henne och hon har bjudit dom på åktur med Kompis och så är det full rulle med hundarna!

Iréne jobbade hela dagen igår i Boden innan hon anlände till oss och nu är hon hos grannen och kastrerar två katter.  


När jag körde Bolfaxa var Janne på banan med Trolle, men då blev hon het och jobbig (undrar på n´å vis ifall hon är hästrädd?) Lasse och Kajsa åker på trav med henne torsdag i Skellefteå. Hon står ensam på start...om det nu kan

hjälpa henne att gå felfritt från start och hålla nerverna i styr under loppet? Men det står skrivet i stjärnorna!

Skickar med bomull att peta in i öronen och så har hon ju huvan med gummiöron sen tidigare om det nu har nån funktion?

Lägger oxå ner två "MacLobellare" ifall kusken skulle tycka att det kan göra nån nytta, det märkliga är att när hon springer ensam då håller hon huvudet rakt, men är det en eller flera hästar på banan då håller hon huvudet snett...

  


PÅ fredag när vi far tillLycksele med Kungen så har vi full bemanning i stallet (veten och stallLena) så då släpper vi bara ut pållarna på morron och styr kosan mot Lycksele kl.6.30...  

Av Yvonne - 9 juli 2012 20:17

Moe kom inte med i Lycksele, loppet heter "Mattsons Minne" och det är 40.000 pix i första pris!

Många vill ju vara med och kriga om prispengarna, men då fodras det poäng oxå för att komma med och det gjorde inte Moe. Kungen kom med iallafall och John Östman kör.

Det blir att fara tidigt för det är Lunchtrav, stallLena har lovat ta hand om hästarna och Lillbrun, kaninerna får vara inne och Göran "doggywalkern" kanske ser till att hundarna kommer ut under dagen och hönsen kan nog Rune öppna åt ifall jag gör allt klart kvällen före, han har ju opererat två ljumskbrock och ska hålla sig i stillhet.


Så det ordnar sig nog fast jag blir lite "hönsmamma" när det gäller djuren!  


Har ridit s.k vardagsdressyr med Moe idag och det funkar ganska bra, det handlar ju om att han ska lära sig

"uppmärksamhet och anpassning" till det jag begär av honom, hihi han är inte så förjust  när jag vill att han ska trava

i kort trav på volter då guppar han med rumpan och säjer iiihhhh! Den rackaren...  

Annars så går det ganska bra , han är fin på att rygga och han är ganska uppmärksam på halvhalterna, serpentiner i skritt och trav funkar oxå bra så man får vara nöjd även om det är lååångt till att allt ska gå perfekt!

Huvudsaken är att vi  har kul mellan "travpassen"!  Moe och jag...ja uppriktigt sagt så vet jag inte ifall detta är så uppskattat av pållen, men han verkar iallafall mycket belåten när vi är klara och sockerbiten kommer fram ur fickan.

Har lovat Vovvarna ett kvällsbad i älven och nu pockar dom på uppmärksamhet så det är bäst att göra dom till viljes!

Vilja har varit lite sur i eftermiddag för jag har trampat henne på svansen två!gånger!!

Inte med vilje förståss, men jag har två hundar som alltid är kring benen oavsett vad jag gör och då är det lätt hänt att  man stiger fel  och så händer det att jag antingen snubblar över dom eller trampar på dom.

Men en hund är ju aldrig sur länge, får dom dyka ned med nosen i "godisburken" som plåster på såren,

 då är allt glömt!     

Av Yvonne - 9 juli 2012 00:02

Ja nu har vi på en dryg vecka hunnit med både sorg och glädje, begravning, 80årskalas och bröllop.

15.15 var vi på plats i Storforsens kapell, fantastiskt vackert med ett stort panoramafönster med Storforsen i blickpunkten!

Vigsel mellan grannens son Erik och söta fina Jessica! Båda sa JA!        

Sortin från kapellet blev väldigt dramatisk då  Ingrids (grannen) systers man tappade balansen och båda föll nerför en slänt på sidan om gångvägen vilket resulterade i att systern bröt armen och hennes man blev lite tilltygad om fingrarna!

Det blev skjuts för henne till Pite lasarett där hon blev väl om händertagen samt gipsad och efter ett par timmar var hon på plats i "festtältet" hemma i Lakafors. Det blev en jättefin kväll med god mat och dryck tillsammans med

brudparet och glada trevliga människor både kända och okända från när och fjärran...        


Idag har vi fått höra att "den brutna armen" har blivit opererad och lagd till rätta, vi tänker på dej Maria  ...


Och inte var det slut på festligheterna för idag har vi varit på födelsedagsfest oppi  Åströms , stallLenas sambo Stefans dotter Moa fyllde år och vilken duktig tjej, hon hade fixat tårtorna alldeles själv både marängtårta och

kladdkaka med jordgubbar och grädde, en högtidsstund för en "godisfantast" som mej!  

Gnisten såg ut att ha det så bra med sina nya kompisar , ponnyn Kenta och fåren Dolly och Stollan! Fast

fårskallarna står visst inte högst på listan vad gäller "kompisar" för Gnisten!  


Ja hästarna har fått sig två härliga lediga dagar vilket jag tror att dom har uppskattat...och på tisdag är det dags att kolla Fixsola, hon har inte visat nån brunst så vi får se ifall veten hittar nåt "därinne"???

Och idag fick jag telefonsamtal ifrån våran vet. Iréne som är på gång, landar nån gång imorronkväll på gården.

Så nu blir Lillbrun av med både det ena och andra...  


En liten rättelse, Bolfaksa startar i Skellefteå den 12 på torsdag! 

Av Yvonne - 6 juli 2012 21:37

"Slåttandan" har varit igång ett tag häromkring nu och det finns inte ljuvare musik än att få höra slåtteraggregaten jobba för fullt!  Nästa vecka har Janne tänkt sätta igång ifall det är väder? Det går ju aldrig att vara säker, idag kom det några "kallduschar"!   Men inget som störde dagsrytmen...

Bolfaxa och Kungen har fått sig varsitt intervalljobb idag, Moe traskade fram och åter Råbacken, Trolle luffar på

sina tolv varv på banan och Kompis nöjer sig med fyra!


Men fy va mycket knott det har varit, mamma Stilig började redan kring fyratiden att gnägga och springa fram och åter längs hagen för att kalla på uppmärksamhet för att få komma in så det var bara att hämta in henne och lilla "Estelle" som var alldeles våt i svett (hon har föresten fått ett namn nu, "Drömsaga" hmm inget namn som föll mej i smaken precis!   

Apropå föl så har jag varit "in och hälsat" på hos stallNeshime , var nyfiken på BångstaGullas fölunge, ett jättegulligt stoföl har hon fått efter Tangen Scott! Fux med bred vit bläs...Grattis Sofia med familj!


Imorron är det bröllop i granngården, Erik, Ingrid och Runes son gifter sig med sin Jessica!

Vigsel vid Storforsen i Älvsbyn och festen avnjuts hemma på gården! Blir nog riktigt trevligt!  

Men jag får nog stänga in hundarna annars kommer dom att ta väldigt mycket plats som kanske inte uppskattas utav alla festdeltagare. Och så har jag gjort fint hos hönsen är det fest så är det och hönsgården står ju på grannens tomt...

Den tionde startar Bolfaksa i Skellefteå och om Lasse fått som han vill så är det John Östman som kör?

Och den trettonde startar Moe och Kungen i Lycksele med samma kusk. Inga fler montélopp i sikte för Moe framöver, det körs ett i Boden i augusti stängt vid 700.000 tråkigt!


Nu är det dax att gå och ge Lillbrun sista skvätten och släppa ut hundarna på sin kissrunda...

Av Yvonne - 4 juli 2012 23:06


Här kommer bilderna som Carina O varit så snäll och skickat! Tack för de fina bilderna Carina!

           

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards