Älvbacka

Alla inlägg under september 2012

Av Yvonne - 2 september 2012 19:25

Opp med tuppen klockan sju, kuckeliku !  

Klädde mej och släppte ut hundarna som var morrontidiga idag, annars är dom lugna till klockan 7.30 Janne sov...  

Ut till stallet, gav hästarna kraftfoder, mat till Plåster, kaninerna och Lillbrun. Allihop är på allerten när man kommer till stallet...

Ut i hagen med pållar, kaniner och Lillbrun, skottade skit, gick sedan och matade hönsen och gjorde rent åt dom.

Tillbaka till stallet, gjorde rent hos kaninerna  och Lillbrun, sopade gick in och fikade macka och en kopp te.  

Trolle fick stå inne en stund och fick sig en riktig rengöring "borst borst" och utredning av man och svans innan han fick äntra hagen och han var synnerligen belåten (älskar att bli ompysslad)! Föresten så körde jag Bolfaxa tillsammans med Janne och Trolle på fredan, vi körde intervall och Trolle ser helfin ut, bara travar och han ser så oberörd ut och travar på som en klocka!

Gav hundarna morronmaten, torrfoder och en korvskiva, dom får alltid en korvskiva till torrfodret, "glucosamin" på Mollys.

Läste Gardells bok en stund medan jag fikade. Janne for på "turné".

Hästarna fick lunch 11.30, kom på att jag skulle skura hönshuset yea yea!!  

Ut med allting, började med spånet, tog en himla tid att gräva ur allt spån från värpredena! När allt spån var borta från golvet så tog jag itu med tak och väggar, det gick åt åtta hinkar med varmvatten som jag drog på cykelkärran den fina, skura skura skura och vattnet blev alldeles svart! Torkade torrt med gamla handdukar som jag sedan slängde. Rengjorde i skåpet där vi förvarar lite medikamenter för höns, Vårgårdaris, dagens "skörd" av ägg , penna

och almanacka där vi skriver opp dag för dag hur många ägg som värps!

Sist tog jag golvet som jag blött opp lite och sen skrapade rent med en "degskrapa"...hönsen "knorrade och skrockade" lite därute i hönsgården och ville komma in, men inte förrän jag lagt nytt spån i värpredena och på golvet öppnade jag luckan och då marscherade damerna in och undersökte "städningen" noggrant och Pontus han gal belåtet när han tittade in genom luckan! Han är lite jobbig för han ska alltid gala när man är där och ibland särskilt på morron är man inte riktigt "mogen" för ett galande tuppskrälle, men han är ändå ganska gullig!

Det tog fyra timmar "städningen", men skönt att det är gjort innan kylan kommer...  


La in mat till hästarna och de andra fyrfota och klockan hann bli 17.30 innan jag hade pållarna inne, kaninerna och Lillbrun, avslutade med att lägga ut hö i hagarna till morrondagen och sedan var det bara att hoppa in i duschen!


Janne hade varit en sväng till Kicki och Knekten för att se hur det var med honom och glädjande så var han inte halt iallafall och sviterna efter "sparken" såg inte så farlig ut sa han!


Jaja så här har min dag sett ut...  

Av Yvonne - 1 september 2012 19:26

Förberedde allt igår inför bygdetravet, la ut hö i hagarna och fyllde vatten i bunkarna så imorse var det bara att pytsa ut kraftfodergivan och efter det kunde pållarna gå ut i hagarna. Hann även i lugn ocg ro fixa till och släppa ut hönsen

se till att Lillbrun hade det gott och även kaninerna!

Vi hade ju ingen starthäst, men Kompis fick sig ett "bad" igårkväll inför barnridningen och han blev så len och fin!

Det sista jag gjorde på kvällskvisten var att baka två sockerkakor till "fikaserveringen" vilket jag lovat...


Klockan tjugo i nio hämtade vi opp Josse och efter allt regnande började solen  tränga sig fram lite försiktigt mellan molnen.

  

Janne och Robert Lindberg skötte parkeringen och jag var för första gången "bara publik" vilket kändes lite konstigt!

Jag och Josse minglade omkring ett tag innan allt satte igång för vi var ju där lite tidigare. Bl.a gick vi till PRF:s ridplan och kollade in i "klubb och förrådshus" . Det är ju en hel del år sedan jag var medlem och aktiv i föreningen

och man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka så mycket roligt man har upplevt i PRF= Piteå Ryttarförening,

Birgitta Ceder var den drivande och gick med själ och hjärta in för att hålla PRF flytande!  

Men nu är sagan all, Pitå ryttarförening går i graven...  


Kl. 11.00 satte tävlingarna igång , tyvärr så var inte Knekten på plats oturen hade varit framme och han hade blivit sparkad utav sin haggranne sa Kicki när jag träffade henne. Pållarna hade rivit ner stängslet emellan sig  igår och de båda rök ihop och så var olyckan ett faktum... nu är det bara att hoppas att båda hästarna är återställda inom en snar framtid så att Knekten hinner "prema"!

2 åringarna i kallisloppet skötte sig fint, dom var sex stycken  och Roger Nilssonn prickade idealtiden med 

Ila Norrtugg som ägs av IngerLundh och Peter Nordström från Svensbyn.

Hanna Olofsson vann varmblodsklassen med Global Precious, mycket fina 2 åringar där oxå.

I övrigt var det bra klass på loppen och ponnyloppet var mycket spännande med en fartig upploppsstrid!


Solen sken och hamburga´rn var suveränt god, likaså palten som Robert Lindberg bjöd på, kusin min

Janne Westman var där och delade ut varsin snygg lädergrimma till kallisarna, Sleipner Norrbotten stod för den fina gesten.

Och för att inte tala om alla härliga travvänner som fanns på plats!  Man kan inte annat än känna sig nöjd med dagen.

Nu ska jag gå och stänga hos hönsen för natten.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards