Älvbacka

Alla inlägg under december 2012

Av Yvonne - 18 december 2012 20:02

Hörde på radion idag att det var 51 minusgrader i Sibirien och så berättades det att det hade varit 53 minus i Pajala en gång i tiden, ja sånt vill man verkligen inte uppleva!  

Under min skolgång när jag bodde i Stockholm/Mariehäll och gick i Bällsta skola bredvid Bromma flygplats då var det 40 minus en gång och då slapp vi gå till skolan...men det var längesedan.


Bolfaxa hade spring i benen idag, nyplogad travbana och rakbana gav nytändning på alla cylindrar, raka armar och lätt bakåtlutad fick jag sitta i speedcarten varv efter varv!

Som tur är så finns det inga tokigheter i skallen på henne, hon bara älskar att lubba på! Och det blev ju lättsamt att sprinta på utan en massa snö runt hovarna! Kände mej som "mäster Lindmark"  när vagnen "slajdade" i kurvorna!

Lite kändes det i överarmarna när vi kom till stallet...  En pigg och glad häst gör att man känner sig varm inombords!

Imorron ska Moe få rejsa lite så han får opp ångan till på fredag! Underlaget är ju toppen nu!


Har fortsatt med julstädningen ikväll och nu är det bara toan kvar!

Skönt när det är klart och alla julklappar är inslagna, kan det bli bättre va?

Av Yvonne - 17 december 2012 18:40

Näe, ingen idé att skryta över snön längre när i stort sett hela Sverige har snö numera!  

Dessa två dagar har jag ridit och kört i snö snö snö! Hur mycket Janne än har "plogat" har det ändå varit minst en decimeter på plats när jag kommit ut ur stallet med pållen.

Fick julkort från Fixeldens matte idag och hon skrev att dom väntar på slädföre, kan det vara möjligt att dom i Finland inte har fått snö ännu? Elden bor i Wasa...

Tänkte ta en långtur med Moe idag och låta honom springa av sig lite energi, en tur opp till Knöppel kände jag som en god idé... när jag ridit rakbanan och pulsat genom skogen till skogsbilvägen då var det inte plogat och snön gick opp till framknäna på Moe så det blev att trampa på i snön ett par kilometer och när vi kom till svängen opp mot Knöppel så var det inte plogat där heller!  Phu sa Moe och så vände vi om hemåt igen i samma spår, det tog en  timme och tio minuter tills vi var hemma igen.

Det märks att Moe är i god kondition för han drog inte en suck och ändå fick han rejsa lite på rakbanan för det spritte i bena på honom när vi kom ut ur skogen!

Är lite frustrerad för jag kommer inte in på ATG, jo jag kommer in, men jag får inte fram startlistan till Boden på fredag då Moe ska starta?  

Det är visst inte säkert att Bolfaxa ska starta den 26 på Umåker, men vi får väl veta hur Lasse tänker...

Hon känns fin  och verkar gilla att springa i nån decimeter snö. Nu har det slutat snöa tack och lov!


Jag har fått opp julgardinerna och hunnit julstäda lite grann och har bestämt att inte ta fram "allt" julpynt i år,

men då gäller det att jag inte tittar för djupt i pyntlådorna för då kan jag nog inte låta bli att plocka fram

favoriterna!

"Bockarna" är på plats iallafall oppe på köksskåpet!

Och sedan tänker jag inte göra en massa "julmat", Göran kom med "älgstek" så den ska jag tillaga och visst ska det finnas en skinka för en skinkmacka på kvällskvisten  är gott!  


Nu ska jag ta tag i dammtrasan igen och vifta bort lite dammtussar !

Tänkte hinna med att titta på nya svenska serien på fyran kl.21.00 och efter det är det ju Homeland...som jag tyckker är spännande!  

Av Yvonne - 15 december 2012 23:37

Jepp, så kom den oxå till norbotten i rikliga mängder!!!

Tur att lilla Vera  har åkt hem för annars har man inte hittat igen henne i snön , men Vilja har nog hållit kollen på henne... Dom har haft så himla kul vovvarna och blivit bästa kompisar, det har varit tuffa lekar och ibland har halva Vera varit inne i munnen på Vilja !  Rollo han har inte alls gillat hennes bjäbbande och närgångna påhopp så hon har åkt på pumpen några gånger, sista gången sopade han till henne så hon kom rullande nerför trappen!

Efter det har hon lärt sig läxan och varit mycket försiktig ...och Molly hon tycker sisådär, hinner inte riktigt med den lilla "råttan" som är snabb som en vessla!

Har tagit lite bilder på vovvarnas glada upptåg som så småningom kommer in på bloggen.


Janne har fullt opp att ploga snö och Göran har varit hit och slungat travbanan och rakan, men igår fick Bolfaxa träna i

nån decimeter med snö så jag körde inte lika mycket som jag brukar och idag var det Moes tur, kom inte iväg förrän efter två och då hade mörkret börjat sänka sig över gården så jag red korta intervall på rakbanan, dels var det ju "klabbsnö" som fastnar under skorna så jag ville inte ge mej ut efter vägarna.

Vi klarade oss bra i halvmörkret, man blir ju lite blind och balansen blir ju inte på topp  och så hade jag inte dragit sadelgjorden ordentligt , men tio vänder blev det i ett bra tempo utan incidenter!

Nu hoppas jag att det slutar snöa snart så att jag får börja tömköra Stjärnan igen, det har ju varit lite motgångar ett tag nu ... hon har faktiskt vuxit rejält tjejen så jag måste nog ställa om selen. En fördel med snön är att man har alltid rena hästar både om magen och benen!


Har tittat på "Så mycket bättre" ikväll, det är ett njutbart program som nu är slut för denna gång.

Läser en stund innan "johnblund kommer!

Ha det bra!

Av Yvonne - 14 december 2012 22:44

Ikväll styrde Iréne, Micke och lilla Vera kosan mot  Stockholm igen.   

Själv kom jag hem dan före lucia från Piteå lasarett, blev jättedålig i söndagskväll, det värsta jag varit med om i hela mitt liv!  

Satt i soffan och såg på Tv i lugn och ro med lilla Vera i knäet när det började mola i ryggen kring skulderbladen

och det blev bara värre och värre, gick in och la mej på sängen steg opp och vankade runt i köket fick ont i bröstet och till slut började det ta emot att andas! Janne ropade på Iréne som var på övervåningen för då skrek jag bara rätt ut för smärtan som var fruktansvärd...Iréne ringde efter ambulans...när den kom så hade det onda avtagit och då sa jag till

tjejen och killen som kom att: ni kan åka tillbaka för jag känner mej bättre nu fast det ville dom inte gå med på.

Vi vill ta några prover iallafall så får vi se tyckte dom...då visade det sig att jag hade väldigt höga blodvärden så

då ville dom ha med mej in på las.  

Jag gav motvilligt med mej  och förmodade att jag skulle få åka hem dan efter, men jag blev kvar...

Hamnade hos en hjärtdoktor och på skiktröntgen, men det hittades ingenting som felades, det var bara blodtrycket som inte ville gå ner, tjatade varje morron när doktorn kom att jag ville åka hem fast det tyckte hon inte..  


Hamnade på en sal där det låg två damer 80 och 86 år som inte sa så mycket, men efter några timmar fick jag opp stämmningen så dom blev riktigt pigga när jag surrade på och skötte om dom och när Iréne kom på besök och

hade lussefika med sig då var stämmningen på topp och inte ville dom bli kallade för tanter så det blev tjejer istället!

Sista natten med "gänget " efter våran trivselafton då snarkade dom så jag kunde inte sova, men vad gjorde det

dom var ju så söta!    

Det var så roligt för båda ringde till sina nära och kära och berättade hur roligt dom hade och att dom aldrig hade haft så kul på sjukhuset! Och inte ville dom att jag skulle få åka hem inte...men äntligen var blodvärdena normala

och då släpptes jag iväg när jag ätit lunch.

När jag kom hem , vad tror ni att jag gjorde då?

Jo först såg jag till mina smådjur, bytte spån hos hönsen sen blev det en ridtur på Moe och Bolfaxa fick sig en träningstur så nu tränar vi på igen. Moe har ett lopp i Boden den 21 och Bolfaxa ett i Umeå den 26...


Iréne och Micke ställde opp och hjälpte till på gården under min bortovaro, det jag tyckte var märkligt det var att hundarna inte visade sån där enorm glädje när jag kom hem ! Jo visst var dom glada alla tre hoppade och skuttade,

men dom är faktiskt gladare när jag har varit och handlat för då skäller och ylar dom av glädje!

Är det månne så att dom då vet att det vankas godis?? hmm!


Ska försöka få opp julgardinerna i köket och fixa till lite så att det blir lite julstämmning för den har jag inte känt utav ännu!  gonatt...

Av Yvonne - 3 december 2012 23:26

Oj va länge jag har varit borta från min blogg, ja ingen skada skedd! Tappade väl lite av motivationen att blogga,

men det har även varit lite turbulent ett tag...  

Nu har Iréne och Micke samt lilla Vera varit här en dryg vecka, i lördags var vi bjudna till JanRobert på "tjäder",

ahhh så gott det var! Efterrätt, hjortron med vispgrädde och pepparkakor...  

Lite snö har vi fått, det verkar som om vi har fått minst snö i hela Sverige? Kanske lite överdrivet? men vi har lite snö!


Idag har jag kört Bolfaxa och ridit Moe, dom fick tre dagars ledighet vilket nog kan vara bra emellanåt!

Faxan känns som vanligt pigg och fräsch och Moe är inte fy skam heller om han bara ville visa lite mer vilja i lopp så

skulle jag vara nöjd!  


Tråkigt nog så är varken Stlig eller Fixsola dräktig, vi fick besked idag efter att Iréne skickat in blodprov på bägge

märrarna. Man trodde ju lite på Fixan, men icke sa nicke!  


Just nu har jag fyra hundar i huset, Molly, Moa, Vilja och lilla Vera...alla fyra är såta vänner numera , leker och

myser ihop, ibland blir man riktigt rädd att Vera ska bli ihjältrampad när hon snor runt "storvovvarna" och gläfser av lycka!


Har bytt box till Lillbrun för nu är det bara han, Kompis och kaninerna i ena avdelningen i stallet, bytte dörr så nu har

bägge "halvdörrar" , står mitt emot varann och det blev faktskt bra. Det var lite jobbigt att få av den tunga boxdörren när jag skulle byta men med lite envishet och min "pirra" gick det hur bra som helst!  


Hinner jag imorron och det inte är alltför kallt så ska jag lägga selen på Storstjärna det är ju ett tag sen sist,

det är tretton minus ikväll, HUVVA! säjer jag bara! gonatt...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards