Älvbacka

Alla inlägg under januari 2013

Av Yvonne - 11 januari 2013 22:34

Var in på läkarstationen imorse och fick lämna blodprov , det togs blodtryck och puls!

Sköterskan är en riktig "hästtjej" Maria heter hon så det kändes ju tryggt...  

Blodtrycket låg på 172/82 och puls 76.

Normalt värde är 140/80 blev jag upplyst om...  pulsen var inget att säja om. Blir väl nån fler koll då.


Hann släppa ut hästarna innan vi for iväg så när vi var hemma igen var det bara att greppa dynggrepen och börja mocka, när jag var klar med det så kom Janne ut och hämtade in Kexet och körde henne. Hon är lite knepig när hon ska ut ur stallet och hon har svårt att stå still när hon kommit ut genom dörren.  

Tog in Stjärnan när jag hjälpt Janne ut med Kexet, hon fick käka lite kraftfoder medan jag gick in och fikade.

Efter en stund blev det väääldigt dimmigt ute så jag funderade ifall jag skulle gå runt travbanan med henne eller hålla till på gården. Ifall att hon skulle bli rädd när det dök opp nån bil på vägen i dimman, men beslutade att gå runt banan med henne...det gick bra, vi fick möte med två bilar och hon reagerade inte speciellt mycket och så gick ju Vilja i täten som vanligt Molly stannade inne hade inte lust att hänga med!

När vi kom till skogen så stack Vilja in bland träden (var väl nån fågel som lockade)  och jag tänkte att nu blir det spännande att se hur Stjärnan reagerar när vovven  dyker opp?  

När vi kom mot gården kom Vilja dundrande bakifrån, men inte reagerade pållen inte det var som den naturligaste

saken i världen så det märks att det lönar sig att ha hundarna kring benen på hästarna! Särskilt unghästarna.  




Av Yvonne - 10 januari 2013 17:50

I kväll ska jag inte blogga nåt!  

Tänkte att jag iallfall ska ge er en liten vink om en alldeles  ny blogg, yes...stallLena har nu skapat en

jättefin blogg så gå in och hälsa på hos henne!  

Hon har en jättelåååång  bloggadress = http://stallfrojden.weebly.com/index.html


Imorron ska jag till "doktorn" och ta nå prover vad nu det ska vara bra för?

Jag mår ju som vanligt!  

Av Yvonne - 9 januari 2013 22:50

 Ja det är väldigt lugnt och fridfullt just nu och det händer inte så mycket här på gården...  jo visst är det fullt opp

från morron till kväll med "skitskottning", på med täcken, av med täcken, leda ut och leda in , borsta borsta m.m m.m

Men det är ändå väldigt "lugnt" känns det som!

- tänk ibland blir jag så arg på Lillbrun t.ex när jag ska ge honom hans hink med varmvatten som han får morron och kväll (i övrigt dricker han från vattenkoppen), iallafall så hinner jag bara öppna boxdörren så dyker han ner med huvudet i hinken sen går det inte att rubba honom och när vattnet är slut då "suger" han sig fast i botten på hinken

och då  är det nästan omöjligt att få loss hinken , ibland suger han så han har hinken över huvudet och har jag tur så

nickar han ut den över boxkanten! Men han är jättesnäll och jag har skaffat ett däck och en boll som han leker med när

jag ska rengöra hans box och han sticker direkt in i den andra boxen och busar på  och har   en massa konstiga "bröl" för sig  och lika snabbt sticker han tillbaka in i sin egen box för då vet han att jag fyllt på mat!  Han är härlig!


Storsjärnan hon jobbar på och det blir kvällstjänst så här i veckorna för jag hinner inte med henne förrän det snabba mörkret har fallit, det gör i och för sig ingenting vi jobbar bra ihop.

Bolfaxa är som vanligt pigg och allert i träningen och Moe får mest snöpulsa nu! Det har ju varit riktigt "varmt" idag

och jag red i mjukisbyxor och huvtröja, men varje kväll så "smygsnöar" det! Janne har fått tillbaka snöslungan och det är ju skönt fast vi har haft "snöänglar" som har skött om  snöröjningen medan slungan har varit på lagning, Göran och Rune "grannen" har sett till att vi inte har behövt vada i snö på gården!      


gonatt!!

Av Yvonne - 7 januari 2013 18:35

Nu har jag plockat bort allt julpynt, bara julgardinerna kvar i köket. Det är roligt att pynta lite, men det är ganska

skönt när det är över!  

Har "jobbat! med  Storstjärnan i helgen och jag är så belåten med henne. igår lördag tog vi oss runt travbanan med hundarna i sällskap. Var fösta gången  hon hade hundarna  kring benen och det var första gången jag tömkörde henne i dagsljus.

Hon var lite förvånad över hundarna och gick på bakbenen  fem sex gånger när vi började utan att vara dum eller tjurig,

det gick framåt hela tiden och när vi kom ut på travbanan var det lugna gatan...ikväll har vi varit ut en sväng kring

gården och när vi kom in i stallet var det dags att tvätta svansen hennes! Kör ner den i en hink med varmvatten, det

gick tre hinkar innan  vattnet var klart sen blev det shampoo och ytterligare en sköljning...tyvärr så har hon nog skitit i den tills imorron igen blää!

Hon är så mysig tjejen, när jag tagit in hästarna så får hon äta opp sitt kraftfoder och sen tar jag fram henne på stallgången. Ikväll tog det lite längre tid för jag pysslade med kaninerna och Lillbrun ett tag och då stod hon och tryckte mot boxdörren och smågnäggade, trodde jag glömt att ge henne hö men hö hade hon det var bara det att hon ville att jag skulle ta ut henne på stallgången!  

Trevligt  med hästar som ser fram emot att jobba!  Janne kom in i stallet medan jag höll på med henne och så sa han, vilka fina hovar hon har och vad hon nöter dom jämt!

Vaddå svarade jag:  det är faktiskt jag som sköter om hovarna på henne ha! blev lite stolt!  


Och äntligen har Janne börjat träna Kexet,  premiär idag och hon såg så käck ut inga olater eller bus!

Tycker att hon har vuxit till sig den lilla damen.


Hoppas att inte tvåårsserien på Vitsand börjar så tidigt i år, vore kul om Stjärnan kan vara med!

Av Yvonne - 4 januari 2013 19:13

Snopet det blev ingen konsert med Euskefeurat och jag som längtat  ...

Hoppas att dom inte lagt av för gott hmm man vet ju aldrig , men jag har då inte uppmärksammat i tidningen att

det skulle va nåt sånt på gång.

Kanske blir något extra bra i år kring  årsslutet då?  Snälla ni får inte sluta!


Den här datorn är nog lite knäpp, när jag började skriva så plopp! försvann det och så var jag tillbaka på ruta ett och fick börja om och det är inte första gången det händer.

Ni kan ju även se  på inlägget i förrgår "första raden" där det blev inklämt nåt som inte skulle vara där, varför blir det så?  grrrr!

Idag har storpållarna fått ledigt, men Storstjärna och jag jobbar på och det går så bra i vintermörkret, när hon har käkat opp sitt kvällskraftfoder då ställer hon sig vid boxdörren och väntar på att jag ska ta ut henne, Verkar som hon tycker att det är kul!

Det är bara en nackdel med den här tjejen, hon trycker rumpan mot väggen när hon ska skita så hon har alltid fullt med gegga i svansen...borstar och borstar och blir alldeles brun om händerna så emellanåt måste jag fylla en vattenhink med varmvatten stoppa i hela svansen och skölja den ordentligt .  Det tycker hon är skönt.


Vet inte om jag berättat att ÄlvbackaPrinsen har plötsligt bytt ägare igen ojojoj! Blev femte ägaren, men förra

ägarinnan var schysst och  gav nya ägarinnan min "adress " så hon hörde av sig på bloggen vilket jag uppskattade

jättemycket! Nu bor han på Norra Öland och jag hoppas verkligen att han får stanna där resten av livet!  


Tänker kolla på Gladiatorerna ikväll, lite kul underhållning så här på fredagskvällen!  

Av Yvonne - 2 januari 2013 18:55

Ja nu måste man lära sig att skriva 2013 vilket kan  ta lite tid innan det gått in ordentligt i medvetandet...

Ha! vad konstigt...inga "streck" ja jag blir då aldrig riktigt k om det uppridna spåret???lok på det här med datorer.  

Nu är det vardag igen och jag har satt igång med träningen av hästarna!

Har både ridit och kört, fick köra på oplogad bana för Jannes  snöslunga pajade före nyårsafton och det var nåt fel som Göran inte kunde göra nåt åt annars är han suverän på att hitta felen och att laga till dom...efter det att jag hade kört Faxan kom Göran med sin snöslunga och drog av banan och rakan, men det var tungt sa han och dessutom hade nån

passat på att komma genom skogen i mörkret igår och kört med snöskoter efter rakbanan och över våran gård??

Och det gör ju att snön packas ännu hårdare, dessutom förstörde  den attans skoterföraren min fint uppridna stig

fram till skogsbilsvägen... funderar vad skoterförarna skulle säja ifall man började rida efter skoterspåren och hästarna lämnade skithögar på den? Vilket liv det skulle bli och insändare i PT!  

Men så här är det varje vinter, varför i hela friden kan dom inte hålla sig på sidan om det uppridna spåret och dom har ju sina skoterleder där dom kan hålla sig!  

Har inte varit över till "Rolfs backe" sen före nyårsafton, men det är väl lika där nu kan jag tänka mej?


Är iallafall glad och belåten med Storstjärna, var ut en sväng ikväll och hon stannade lugnt utanför stallet när jag stängde dörrarna och efter det gick jag fram och gav henne en sockerbit innan vi startade promenaden, samma när vi kommer tillbaka då stannar hon snällt utanför stalldörren och väntar tills jag hängt opp tömmen på selen och

givit henne sockerbiten...den är väldigt viktig! Vill nog hålla på den här månaden ut innan det blir att sätta henne för vagnen.

Kexet höll sig i sin hage så det var nog bara en engångsgrej det hon gjorde igår, hon skulle nog behöva få börja göra rätt för sig...jobba med andra ord.


Av Yvonne - 1 januari 2013 19:37

Jojo, Kexet har visat att hon är ett riktigt "hoppämne"! Hästarna fick stå inne lite längre än vanligt idag på morron,

mat fick dom den vanliga tiden, men Janne körde ut nya balar i hagarna  och det tog lite tid.

Otåliga pållar trampade runt i boxarna, gnäggandes och stampandes innan det magiska utsläppet!       

Först ut var "skogshästarna som springer opp till sin hage själva, sen var det Moes och Kompis tur och lillhästen han ligger på som ett ystert fullblod innan jag släpper taget om grimman och Moe han rycker och drar i grimskaftet så det

är ett rent sjå att få loss det ibland!

Sist ut Bolfaxa och Kexet, båda ivriga att få rejsa runt i snön. Dom håller sig på mattan iallafall tills jag kopplar loss grimskaften och DÅ händer det! Kexer sticker iväg mot skogshagen och tar ett elegant språng över staketet i hörnet av hagen och sen två galoppsprång tar sats och hoppar över ledet in i skogshagen...neeej skriker jag åt henne, men hon lyssnar inte utan drar iväg opp till de andra som står vid rundbalen och glor på virvelvinden som kommer yrandes genom snön!

OPS! vad nu då ser jag att hon tänker, var är Bolfaxa följde hon inte med? Och så kommer hon dundrande och jag hinner knappt öppna ledet innan hon forsar förbi...stänger snabbt igen och då har hon vänt och kommer i en väldig fart och satsar på att hoppa in i hagen igen, men jag lyckas få henne att tänka om och hon stannar så att jag kan ta fast henne  och återbörda henne till Bolfaxa...men jäklar vilken hoppteknik!   


Ikväll har jag varit ut och tömkört Storstjärna i mörkret och det gick jättebra, skönt att ha kommit igång!  


Nyårsaftonskvällen var mycket trevlig med god mat mycket travsnack och annat däremellan, det blev oxå en

stund framför TV:n för att se travet, MEN vi var inte i Roknäs, vi var i Långnäs, jag är inte så bevandrad i byanamnen hehe!

Och fråga mej inte var "strecken" kommer ifrån, har ingen som helst aning. Kanske nån har lösningen på det?  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards