Älvbacka

Direktlänk till inlägg 25 juni 2014

"Barnkammaren" växer hos stall Älvbacka

Av Yvonne - 25 juni 2014 21:59

  Nja det är ju inga tvåbenta det handlar om, ja i och för sig är det ju "tvåbenta" de som uppenbarade sig igår!

För ett par veckor sedan påpekade "doggywalkern" Göran att Moa var så intresserad av spjutet som Janne använder när han lyfter fram rundbalarna och varje gång hon varit här så har hon nosat och sniffat och Vilja har varit där och haft ståndskall!

  

Igår när Moa var här så hände det igen, trodde att Vilja hade korn på ekorren som brukar hälsa på och att han satt oppe i björkarna nånstans...gick iallafall dit för att se vad vovvarna var så intresserade utav??  

När jag närmade mej så hörde jag att det pep vid "spjutet"!

"På sidorna om själva spjutet sitter två rör ett på varsin sida och under dom sitter två hållare som Janne hakar fast på traktorn för att kunna använda det ", vet inte riktigt hur jag ska förklara men så är det...låt fantasin flöda!  

När jag kikade ner i det ena röret som är fyrkantigt, "men inte vidare än att jag får ner min arm i det" så får jag se tre små fågelungar längst ner som gapar med sina gula näbbar!

OPS! tänker jag, hur i hela friden har fågelmamman lyckats bygga bo därnere i det nästan meterdjupa röret????

Funderade och förstod ju att ungar aldrig skulle kunna ta sig opp för egen maskin den dan det blev dax...

Ringde till våran konstnär som bor i byn, MatsÅke som även är en stor fågelkännare... han rådde mej att plocka opp 

ungarna och packa in hö eller liknade så att ungarna skulle komma opp cirka en decimeter från kanten, men jag nådde inte ner med armen. Som tur var höll David på att sko  BolFaksa så jag bad honom och Janne "tippa" det tunga spjutet och så höll jag en håv under och alla tre ungarna kom neddimpande en och en!

Hade förberett och gjort ett nät som jag satte som en hage runt om, drygt en meter högt så att inte katten eller vovvarna skulle komma åt boet. Gjorde ett tak av lövruskor över halva öppningen upptill för att inte ge skatorna en chans att komma åt ungarna. Och lite kamouflage av löv på sidorna av nätet.

Vi visste inte just då vad det var för fågelsort?

Kollade igår att mor var och matade, men det var för långt avstånd för att se vad det var för fågel?

Idag tog jag min lilla kikare och satt mej att vänta in "matningen" av ungarna och jag blev riktigt varm i kroppen när både "mor och far" talgoxe dök opp och matade sina små telningar! Satt en lång stund och iakttog dem.

"Du hade rätt David som gissade på Talgoxe"! Ungarna hade ju lite gult på sidorna av kroppen.

Jag och Janne trodde ju att det var flugsnappare!

Slutet gott allting gott, nu hoppas jag att det inte blir några störningar så att småpippina får växa opp i lugn och ro...

vore underbart at få se när dom är flygfärdiga!  

Har skickat en bild som Kajsa tog till Josse , så småningom kommer den i bloggen !


Bolfaksa är nu såld, ska berätta mer om det i nästa inlägg!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 1 december 2020 14:53


1:a december och jag är så nöjd med vädret, lite snö och lagom kallt...inget regn! Det får gärna vara 5 - 10 grader kallt och kanske lite lite mer snö, nä föresten jag klarar mej! Har ju varit 1:a advent och många jag känner har julpyntat, men inte...

Av Yvonne - 19 november 2020 12:01

Av Yvonne - 19 november 2020 12:00

Av Yvonne - 15 november 2020 15:48

Sötnosarna! Det är tryggt och mysigt med Vilja Skönt få ha fåtöljen för sig själv! Då tar vi soffan! Siri står ivrigt på bakbenen och väntar på godis! Kul killar med katten Pricken! Ruxan provar sitt nya shiretäcke inför kallare dagar! En hä...

Av Yvonne - 15 november 2020 15:39

Klockan är fem över halv tre söndag eftermiddag och det är redan skumt ute! Småregnar då och då, men ingen snö än så länge... Har iallafall klart med vinterns snöskottning och det känns bra, Tommy Björkman skottar och han är bra och pålitlig, skot...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards