Älvbacka

Alla inlägg under januari 2015

Av Yvonne - 20 januari 2015 19:26

Järnhästen, älskad och beundrad när jag var en liten tjej på 7 år, den var inte i min ägo
utan det var min killkompis Bosse som var ägare till den.
På den tiden bodde vi i Mariehäll på Annedalsvägen 12 nära Sundbyberg "Sumpan",
vi bodde i samma trappuppgång på tredje våningen.
Bosses pappa var "flygare" och hans mamma var hemmafru, min mamma och pappa jobbade på "Marabou"chokladfabriken ni vet.

Jag lekte aldrig med dockor, Bosse och jag hade en stor samling djur av alla de slag vilda som tama och min pappa bygde en stor
ladugård där vi hade kor, grisar, kalvar med allt vad som hörde till...
Och så hade Bosse denna "järnhäst" tung och mäktig som jag gärna hade velat äga, men se det var inte aktuellt att Bosse ville
låta mej få den ! Fick låna den och det var lycka!
Min mamma höll på att bli vansinnig när hon upptäckte att jag hade gjort "hovspår" i korkmattan, jag själv var så hänförd när jag
lät den tunga pållen stampa ner hovarna i korkmattan...det var ju en himla tur att det inte var parkettgolvet jag siktade in mej på!

Ja detta var många år sedan nu, men för något år sedan introducerade min dotter mej på "Tradera" och DÄR hittade jag den
Älskade Järnhästen, jag gick med i budgivningen på den och det blev väldigt spännande ska jag säja!
Vi var några stycken som bjöd på den och jag hade bestämt att det får kosta vad det vill "jag ska ha den" !!!
Jag fick den till slut för 400 pluss!
Nu står den här i köket på hyllan så att jag kan njuta utav den varje dag, det finns inte så många ex. av den och den är i gjutjärn
Och ser precis ut som den Bosse ägde, lite sliten och ser använd ut!

Ja det var historien om en högt älskad "leksak" när det begav sig!

Järnhästen

Av Yvonne - 18 januari 2015 22:00

Tänk, idag har solen visat sig för första gången på läänge !
Visserligen nådde hon inte längre än strax ovanför trädtopparna, men det är början på
att det blir en vår och så småningom en sommar igen!
Som ni sett provade jag att ta några bilder och det lyckades haha !
Perfekt dag att klippa Kexet och Lilly, det var första gången för Kexet och hon skötte sig perfekt.
Liksom Lilly var hon nyfiken på vad jag gjorde och vred och vände i början för att kolla läget, sedan tyckte hon bara att det var skönt att
bli av med överflödet av päls och hon stod lugnt och avspänt tills det var klart
Lilly har ju vanan inne , var nog klippt ett par gånger innan hon kom till oss.

Nu blir det iallafall behagligare för tjejerna att slippa stå blöta ett par timmar efter träningspassen, men det blir dubbla täcken på ett tag
nu tills de har vant sig, tar ungefär en vecka innan kroppen ställt om sig.
Hoppas att det inte drar till och blir skitkallt igen?
Man vet aldrig nu för tiden!
När jag gjort kväll i stallet tog jag mej en dusch, man känner sig väldigt "hårig" in på bara kroppen efter klippning av häst , vad det beror på ? tog mej en paus och la mej på sängen,stoppade in hörsnäckorne i vardera öra... drog igång cd-spelaren med Sånger från Hotaheiti
Men det är tusan så svårt att hålla sig i stillhet när Euskefeurat sätter fart, det bara spritter i bena!


Lasse var förbi med två hovknivar som han var bussig och hämtade ut åt mej i fredags från Travshopen när han var och såg sin häst
Storvinna starta, tyvärr gick det ju inte bra som jag nämnde och Lasse hade väl sina funderingar...

Ja, här sitter jag vid köksbordet med min "padda" och nedanför mina fötter ligger två vovvar, Vilja och Moa...tror att dom funderar på att
få ge sig ut på sista kissrundan för kvällen.
Jaja, får väl gå och släppa ut dom, även Rollo sitter i hallen beredd att hänga med ut!

Avslutar med en av Ferlins underfundiga dikter.......BELÄGG

Att svenska folket städse
varit ett fromt och gudfruktigt folk
Har vi, bl.a., belägg för
I våra svordomar.
Nästan undantagslöst är de hämtade från
den heliga skrift.
Helvetes djävlar o.s.v



Av Yvonne - 18 januari 2015 12:44

Insnöad friggeboda.

Av Yvonne - 18 januari 2015 12:42

Här gläds jag åt en del fina fåglar
Som talgoxe, domherre, blåmes, talltita,
En och annan hackspett m.fl

Av Yvonne - 18 januari 2015 12:35

Passade på att ta ett par vinterbilder
Söndag förmiddag.

Av Yvonne - 17 januari 2015 19:58

Funkar detta så ska ni få se min läckra ring som AnnaMaria Öberg "ägare till Månprinsen"
har designat...hingst, sto och föl i silver, den tar jag aldrig av mej!

Av Yvonne - 17 januari 2015 19:51

Idag när jag körde Lilly låg dimman vit som mjölk över nejden!
När vi var längst opp på travbanan såg jag inte gården...med all den vita snö som har lagt sig över
träd och buskar så såg det nästan sagolikt ut och utefter rakbanan har de yngre träden börjat hänga
in över rakan och vissa snuddade vid öronen på både Lilly och Kexet, ja en och annan gren fick jag själv ducka för!
Men så himla vackert!
När sedan Lilly var avselad och duschad var det dax för Kexet att komma ut på ett träningspass och då hade dimman lättat och
allt var som vanligt igen...härlig dag i övrigt, inga kalla händer eller fötter.
Kexet fick sig oxå en dusch för imorgon har jag tänkt att klippa bägge två, är ju lagom kallt nu!

Veten hörde aldrig utav sig så det blev ingen kastrering av kattungarna denna vecka som var tänkt var...nåja det är väl ingen katastrof,
pojkarna är 10 månader fast det är bra att få göra det så tidigt som möjligt.

Såg Storvinna på Tv från Boden igår, hon blev femma...hon såg bedrövlig ut i travet fast jag måste beundra henne som inte galopperade...så ärlig!

Nu vill jag inte ha mera snö, tänk att man aldrig är nöjd...antingen är det för mycket eller för lite, för kallt eller för varmt osv. varför
ska man alltid klaga? Vi som har det så bra eller hur?






Av Yvonne - 15 januari 2015 17:33

I brist på annat så har jag satt in en bild
På mitt vackra hästhuvud som sitter på väggen i köket.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards