Älvbacka

Alla inlägg den 21 januari 2016

Av Yvonne - 21 januari 2016 19:13

Vaknade imorse, 30minusgrader! Då sjönk humöret till noll!
Och inte nog med det, vattnet hade frusit både i köket och på toan!
Vilja ville ut, men var ganska snabbt inne igen....Rollo kikade ut genom den öppna dörren, men vände på tassen och knallade in igen
När han kände hur kallt det var...tur att han har "kisslåda"inne på vintern!
Hade nästan ångest när jag gick till stallet "tänk om vattnet har frusit ", men tack och lov det hade det inte!
När alla djuren fått mat så mockade jag och la in mera spån och alla var belåtna utom kalvarna som bölade stup i kvarten,
jag blir tokig måste nog skaffa hörselkåpor!
Dom vägrar äta torrhö, sen igår eftermiddag har det inte gått att ge från rundbalen för den har frusit ihop för tillfället, men det går ingen nöd på gaphalsarna dom får fortfarande mjölkersättning morron/kväll och kraftfoder tre gånger per dag och till söut ska dom väl ge sig och börja äta hö...

När jag kom från stallet hade jag fyllt vatten i en stor mjölkflaska som det är en kran på som jag ställde i köket och så tog jag in ett extra element som
Janne ställde under diskbänken, sen for han in till pite och köpte ett element som han satte nere i rummet där tvättmaskinen står
Och efter ett tag så var vattnet okej igen både i köket och på toan.

Var oxå till hönsen och där var allt som det ska, drog opp värmen lite mer än vanligt vi har runt tio pluss fast när det blir så här kallt och länge är det nog bra att höja temperaturen några grader.
Det är bara de vita hönorna som värper nu, hedemororna och araquanan brukar göra ett uppehåll på vintern.
Sex sju ägg om dagen räcker gott!

Snart är januari slut och man får hoppas att vi snarast går mot varmare tider för det tar verkligen både på humöret och kroppen
denna hemska kyla!
Man får dock gilla läget, det finns de som har det mycket mycket värre!

Läser en bok som heter " I vargavinterns land " av Cecilia Ekbäck, den handlar om några människor som levde i Lappland år 1717,
Ja man ska nog inte klaga .............

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards