Älvbacka

Alla inlägg under oktober 2016

Av Yvonne - 17 oktober 2016 19:42

ÄlvbackaEdit har blivit Bodentjej!
I lördags kom en tjej tillsammans med sin kompis och tittade på Edit och jag såg att hon gillade pållen!
När vi pratat lite så visade det sej att jag känner hennes mamma som har jobbat på Bodentravet och jag visste även vem hennes
pappa är som oxå jobbar på travet. Pernilla Hietanen heter tjejen och hon är en duktig ponnytravkusk så även hennes äldre syster.
När hon kikat färdigt på Edit så skulle hon vidare till Lövånger och se på en annan ettåring...
Hon hörde av sig på söndan igen och ville komma förbi igen med sin mamma och då var hennes kille med oxå.

Vi var opp till hagen och Janne var oxå med och efter en stund kom Ire'ne och Annika så jag lämnade sällskapet för lördagsträffen
blev inställd då veten fick ett akutfall och därför blev det söndag istället.
Efter en stund såg jag att Pernilla med sällskap for iväg!
Jag dukade fram rostbiff med potatissallad och en grönsallad, öl och läsk, vi åt och hade en trevlig mysstund vid matbordet.
När klockan började närma sig 17.00 kom Tage med sin hund som han ville att veten skulle undersöka " hon var halt och hade varit
ett tag" vovven alltså inte veten! :)
Ordinationen blev vila ...ingen jakt ,ingen motion! Bara kiss och bajspromenader tills vidare!

Jag gick och tog in hästarna under tiden och nattade hönsen...satte in äpplen i ugnen och medan dom stektes gick vi ut i stallet och
hästarna fick sina vaccinationssprutor, det gick snabbt och effektivt fast som vanligt fick jag ta fram klippmaskinen och låtsas klippa
Moe i nacken medan veten stack in sprutan, haha han märker aldrig nåt!
Annica bjöd honom på sockerbitar så han tyckte nog att han var väldigt uppvaktad!
När vi kom in lite senare sa Janne att nu har jag sålt Edit.....va?? Jaa Pernilla ringde och sa att hon vill köpa henne och hon vill
hämta henne ikväll...chock! Det kom hastigt på! Inte väntat!

Vi åt stekta äpplen med vaniljsås, pratade om ditt och datt, sen blev det kaffe och Annicas kladdkaka med vispgrädde och sen var magen
mer än full! "Annica och jag dricker inte kaffe".....
Efter en trevlig kväll blev det dags för Ire'ne att åka iväg till Harrbäcken och lägga om ett ben på en häst så hon och Annica
drog iväg ...
Jag gick ut i stallet, bytte grimma på Edit "ny lädergrimma", borstade henne och kratsade hovarna och efter ett tag körde bil och hästtransport in på gården i mörkret.
Denna gång hade Pernilla med sig sin pappa och killen, dessutom hade dom tagit med sig en jättesöt islänning i transporten för att Edit skulle få sällskap vilket var mycket förnuftigt tänkt!
Efter lite tvekan och en skopa med kraftfoder som lockbete gick hon in i transporten lugnt och fint. Hon såg väldigt nöjd ut när hon hälsade på kompisen.
Resan till nya hemmet i Boden hade gått bra...
Mamma Fixsola har varit lessen idag, men det går snart över. Helmi verkar inte bry sig, men hon har ju lillasyster att busa med.
Har fräschat opp boxen i eftermiddag och målat väggarna.

Av Yvonne - 13 oktober 2016 21:15

Minusgrader under tidiga morrontimmarna, har börjat kika ut bakom gardinen när jag stiger opp ur sängen!
Har det kommit nån snö....näe tack och lov!
Det är slut med att fylla vatten ute i hagarna, vilket jag brukar göra på kvällen! Får nu använda lilla skottkärran och "vattenpåsen"
istället och det funkar bra, men det är inte annat än att tömma ur vattnet på kvällarna.
Vi har ju inte såna där uppvärmda baljor, fast det behövs ju inte för vi har ju inte lösdrift...våra hästar står i stallet på nätterna.
Även kalvarna!
Stallkatterna är på plats i selkammaren när det är dags att stänga för natten, de känner nog av att det börjar närma sig vinter och
så är det ju mörkt klockan 18.00 numera. Även hönsen är inomhus när jag kommer för att natta dom.

Jag har börjat mata de vilda fåglarna så att de vet var maten finns när snön kommer!

Red Moe en hel timme idag, har tagit det lugnt med ridpassen då han har varit ledig mest denna sommar och så har jag kört Ruxan
som jag motionerar varannan dag, det är lagom för henne hon är ju tjugo år lilltjejen!
Varannan dag försöker jag tömköra Edit och Helmi, det blir lite som det faller sig, den 28 okt. kommer Edit opp på höstlov som jag
nog nämnt tidigare och då kan jag lägga mer tid på "ungdomarna" !
Har annonserat Måns och Edit på Hästnet inte roligt , men Janne vill ju inte hålla på längre så vad göra?
De blir säkert inte sålda i en handvändning, finns många hästar till salu och många har varit annonserade länge!

På lördag blir det vaccinering av samtliga hästar, Ire'ne kommer och så ska vännen Annika från Rosvik komma. Det blir roligt för vi har pratat om att träffas, men det är svårt att få till det så att det passar för samtliga. Tyvärr kunde inte Ulrika för hon jobbar natt, men det
går ju fler "tåg" !
Jag hoppas att det blir en trevlig kväll med lite mys! :) Ire'ne sover över så och lilla Vera !

Av Yvonne - 12 oktober 2016 21:10

Bea, Bosse, Kexet, fölis och Millan!

Av Yvonne - 9 oktober 2016 20:39

När jag kom från hönsen i eftermiddag var det en figur inne i hagen hos Moe och Måns, funderade om det var Janne eller möjligtvis Torgny?
När jag kom närmare så var det ingendera utan det var "hovis" David som kollade Moes hovar, han är ju oskodd...han tyckte hovarna såg okej ut. Hade tänkt ringa honom på måndag och säja att vi kan vänta med skoningen då jag bara rider i skogen så vi bestämde att han
skor Moe, Ruxan och sätter framskor på Fixsola före den 28 oktober för då kommer Edit opp på höstlovet och då passar det utmärkt
att få på vinterdojjorna på pållarna.
David hade lite tid över så han erbjöd sig att köra en sväng med Måns så det var "dagens överraskning" , jag blev jätteglad!:)

Det gick jättebra, Måns är ju inte körd sedan i somras! Efter några varv på travbanan blev det en tur opp efter rakbanan oxå, inga
problem sa David efteråt, ja David har ett bra handlag med hästar och utstrålar ett lugn så jag är så belåten med att han hjälpt mej med Måns!
Vill väldigt gärna börja köra honom, men känner mej lite osäker...får väl ta mej i kragen!
Jobbar på med tömkörningen av ettåringarna och bägge tjejerna är till belåtenhet.

Igårkväll var jag till sent i stallet och skötte om Måns, MjölnerStilig, Fixsola och så fick Stiligs lilla tjej vara med och stå uppbunden på
stallgången medan jag borstade och raspade till hovarna på Stilig. Lillan var så duktig, bara en gång backade hon och provade
komma loss, men när det inte gick"både grimma och grimskaft höll för trycket" då gav hon opp och stod som ett ljus resten av tiden!
Borstade henne innan hon fick följa med mamma in i boxen .

Vi var och åt på PitStop i Öjebyn, en god söndagsmiddag. Jag tog biffstek med lök och Janne tog entrecote, det är väldigt väl tilltaget
och blir alltid över en liten köttbit som jag lägger i servetten och tar med hem till Vilja som låter sig väl smaka!
Ja så har den här helgen tagit slut och imorron är det måndag igen, vädret sköter sig inget regn och ingen snö ja det är då för väl!

Fick en gullig bild från Sally när hon rider på Elin, den är här nedanför!

Av Yvonne - 9 oktober 2016 19:55

Sally och Elin på Stall Edeby!

Av Yvonne - 5 oktober 2016 13:55

Rut pch Sally busar blan löven!

Av Yvonne - 5 oktober 2016 13:43

vad som komma skall, trots det härliga vädret idag!

Är det nån som längtar, ja kanske tomten???och Rudolf!

Av Yvonne - 3 oktober 2016 13:07

Igårkväll var det norrsken, gick ut efter klockan 22.00 nyduschad och i nattsärken för att som vanligt ropa in
stallkatterna Rasmus och Pricken som ser ut som två "surikater" med svansarna ivädret när de rundar stallknuten!

Blickade opp mot himlen och vilket norrsken att skåda...Rollo kom jamandes och ville som vanligt kravla sig opp på min axel för att
bli inburen för natten, han ska alltid hänga på vänster axel nåt annat går inte för sig och så trycker han pannan mot min kind gång på
gång och snosar mej i örat mellan varven.
Vi blev kvar ett bra tag på gårdsplanen stirrande opp mot de alltid lika spännande slöjorna som lever sitt eget liv däroppe på
himlavalvet! Jag blir lika hänförd varje gång !

Nu har fölmärrarna och deras döttrar flyttat opp i "skogshagen", jag tror att de tyckte att det var på tiden!
Det känns i luften att nu är det definitivt slut på sommaren , träden är kala och det har varit en hel del löv att kratta ihop,
de två första kärrorna med löv fick hönsen, de tycker att det är jättekul att sätta sprätt på lövhögarna och resten av löven fick åka iväg i traktorskopan.
Det var minusgrader inatt, en tunn isskorpa på vattenbaljorna i hagarna! Just nu lyser solen, men det kom ett regnil för ett tag sedan!
Men nu behövs det långkallingar under långbrallorna!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards