Älvbacka

Alla inlägg den 23 september 2017

Av Yvonne - 23 september 2017 14:57

Åren går...igår fick jag besök utav en av mina käraste vänner Birgitta Ceder!
En av de starkaste och modigaste kvinnor jag känner, vi har känt varandra sedan Birgitta var i 14årsåldern
och det har hållit i sig i alla år. Hon är nu 50 och jag 70pluss!
Men nu var det jättelängesen vi träffades, vekligen jättelängesen!
När hon körde opp på gården for vi först till Katarina Ricken som bor här i Lakafors ( oxå en fantastisk kvinna som ser till att
det händer saker i vår by!)
Birgitta skulle köpa smycken som Katarina tillverkar och jag passade på att köpa födelsedagspresent till syrran i Skåne och
en present till en liten go' tjej som bor här i byn.
Sen hälsade vi på alpackorna, åh vilka mysiga söta djur. Rob, Katarinas man kom hem och han berättade varmt direkt
från hjärtat om vilka kloka, smarta och intelligenta djur de är.
Och när vi lyckades slita oss ifrån godingarna så blev det hönsens tur att bli beskådade!
Många olika raser, Katarina fick araquanaägg av mej i sommar och en av hennes hönor kläckte fram tre kycklingar som nu var
ganska stora och ser ut precis som hönan jag har!

När vi var klara hos Katarina, vi blev ganska länge som det brukar bli när man har trevligt åkte vi hem till mej och Janne gräddade
våfflor som inmundigdes med vispgrädde och färska jordgubbar från Sikfors!
Jag fick en jättevacker blomma av Birgitta och en fantastisk fin ljusstake i forn utav en kallblodshäst, bild kommer härnedan...

Och så har ännu ett djur fått somna in, våran fina, snälla araquanatupp...han hade så ont i sina fötter och han hade magrat
och såg så sliten ut, vet inte hur gammal han var då han kom till oss som vuxen för ett par år sedan.
I samma veva vi beslutat oss så ringde en kvinna och frågade om vi ville ta emot en dvärgkochintupp, ägaren har haft med sig
höns och tuppen på semester här i Norrfjärden och nu skulle hon hem till Örebro igen och tuppen fick inte följa med tillbaka då grannarna klagat på att han gal! (alltså vad är det för fel på visst folk?)
Det blev ju en bra lösning både för henne och för oss som slapp leta en ny tupp!
Den lille killen rusade rakt in i hönsflocken för att visa vem som nu var herre på täppan, men han mötte starkt motstånd och fick
fajtas ett tag tills samtliga tjejer insåg att trots att han är något kort i rocken jämfört med de större hönsen så gav dom sig till slut!
Hoppas nu att detta ska funka, är alltid lite orolig när någon ny individ ska in i flocken...
Kommer bild och så ska han ju ha ett namn? för det har han inget.

Inget regn idag heller!

Den fina blomman och ljusstaken jag fick i present utav min vän Birgitta!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards