Älvbacka

Alla inlägg under december 2017

Av Yvonne - 15 december 2017 18:22

En julhälsning ifrån en älskad häst...FixElden som bor hos
Camilla i Finland.

Fixsolas och Fixgnistens storebror!

Av Yvonne - 14 december 2017 14:29

Så vacker julbild ifrån Stall Fröjden och Fixgnisten!

Av Yvonne - 10 december 2017 17:01

Idag har jag julpyntat lite grann, känns inte så viktigt då vi blir själva
fär Anna och familjen kommer ju inte förrän den 29/12.
Dessutom tappar man lite lust till julen med detta konstiga vinterväder som vi har...
Ja nog finns det snö, men gården är som en isbana efter blidväder och regn!
Tur det är mycket snö i hagarna så hästarna kan gå utan att halka.
Och sparken är ju verkligen en gåva i dessa tider!

Iallafall önskar jag att det blir kallt sådär en tio femton grader och snö på det isiga för
det här liknar ju ingenting!

? om du hör mej Tomten så önskar jag mej en riktig vinter i julklapp så det så! ?

Nu längtar jag oxå efter att få börja rida Moe, han måste ju tro att han har fått helpension numera!
Har tänkt börja när Edit kommer opp så kan vi rida tillsammans.

Imorron ska jag ta några bilder så får ni se hur det ser ut på gården.

Mina fina julbockar, den längst till höger är från min barndoms dagar gammal med andra ord!

Gardinera oppe i köket!

Blev en liten julgran i år, misstänker att om jag tagit fram den stora
så är risken att lilla Siri, snabb som en vessla, vig som en katt hade sopat golvet med den!

Mina favoritljusstakar, den till vänster har jag fått utav Ire?ne och den föreställer Touch,
Den till vänster och det är ? staffan stalledrängs fem fålar?
?Kärlekens röda fux? Glädjens vita skimmel? Nödens bleka apelgrå? Sorgens svarta fåle? och Krankhetens gula isabell? .g

Min härliga samling på skåpet!

Vilja slappade i hundfåtöljen inköpt på Repris för tio kronor!

Och Siri somnade på Ruxans fleecetäcke!

Av Yvonne - 4 december 2017 15:47

Rut och Tingeling

Av Yvonne - 4 december 2017 15:36

Ja så har ännu en ? gammal? dam gått ur tiden i Älvbackastallet ..
Fina kaninen Tingeling har somnat in så nu är det bara en kanin kvar ,
CocoChanel som Sally äger.
Funderade på att skaffa henne en kompis, men hon verkar trivas för sig själv och
är nu i lillboxen med gallerdörr så hon ser allt som sker i stallet så det blir nog ingen fler kanin.

De har ju blivit väldigt gamla mina kaniner, mellan 10 och 16 år genom åren förutom tre som blev sjuka
och fick avlivas i ung ålder.
Det har ju funnits kaniner på gården sedan Anna var liten så det är i dryga 30år...

Vad mörkt det blir fort, kring 15.00 är det svart, det gäller att ligga i om det ska bli nåt gjort utomhus....
Körde Ruxan igår och hon är så himla pigg framför släden.
Jag har åkt på en ordentlig förkylning, kände igår att det var på gång vet inte hur många gånger jag fick nysa
och så har jag ont i halsen och fryser.
Efter stalltjänsten i morse har det mest blivit att ligga på sängen och ta det lugnt och det gillar hundarna!
Nu har vi varit ut och förberett för hästarna och lagt in kvällsfodret så att det bara är att ta in dom senare.

Det har varit full rulle på Siri och katterna på stallgången, det är en ren fröjd att se dom busa och att hinna ta några bra bilder
är i stort sett omöjligt!

Av Yvonne - 1 december 2017 16:55

Av Yvonne - 1 december 2017 15:29

Nu måste jag berätta varför Fixan tuggade så konstigt ,,, inte tuggade utan
smaskade i sig höet.
Ire?ne var väldigt förbryllad när hon satt på munstegen på märra för hon hittade inga
direkta konstigheter så hon beslutade att ge henne lite lugnande för att kunna undersöka mer ingående..
När Fixan var helt avslappnad utav sederingen så åkte munstegen på igen och veten kunde göra en grundligare
undersökning och oppe i gommen sitter en pinne fastkilad rakt över, den var cirka en decimeter lång och tjock som ett finger!
Tack och lov hade den inte skadat tänder eller kinderna på insidan...
Troligtvis har den funnits i rundbalen och på något vis har den följt med in i munnen och kilat fast sig där,
slutet gott allting gott!:)

Stilig fick oxå tänderna kollade, lite taggar som det brukar bli så inget ovanligt, men tre framtänder är väldigt snedslitna och
det beror på att damen alltid haft en egenhet att dra tänderna på gallret vid vissa tillfällen som tillexempel när det är mat på
gång och vid utsläpp!

Apropå detta med ?pinnen i munnen? så dök ett minne opp, det var när Vilja var valp och hon hade tagit nåt hon inte fick ha
så jag stoppade in fingrarna i munnen på henne och när jag fått ut det ur munnen på henne så tyckte jag att hon kändes så konstig i gommen... först tänkte jag att det ska väl vara så, men det kändes inte bra så jag undersökte mera OCH det var en platt pinne
som hade fastnat ? som på Fixan ? fast Vilja hade inte visat att hon besvärades av den så det var ren tur att jag upptäckte den!

Idag har vi bara runt fem minus och snön som kom igår!

Fixsola ? utan pinne?

Och Vilja med ett rejält ben!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards