Älvbacka

Alla inlägg den 8 mars 2018

Av Yvonne - 8 mars 2018 11:13

Man tappar nästan sugen för det mesta denna vinter med kyla, snö , kyla ,snö om vartannat!
Och igår snöade det och idag snöar det, det är tur att vi har Göran som kommer och plogar både
gården , travbanan och rakbanan.
Det har varit från och till med intresset av att fortsätta med bloggen, det händer ju inte särskilt mycket att
skriva om och då blir motivationen inte så hög !

Vi var ju och åt surströmming hos Görans syster Laila och Tore för nån vecka sedan och i söndags blev det
söndagsmiddag hos oss för Göran, Laila och Tore. Har lite goda köttbitar kvar från ?kalvarna? så det blev en köttgryta
med tillbehör och stekta äpplen med vaniljsås i efterrätt och gästerna tyckte att det var jättegott så jag kunde känna mej nöjd,
är ju ingen ?kock? och har inget intresse utav matlagning egentligen!
Brukar säja att ifall jag var ensamstående så skulle det nog mest bli mackor och nån hamburgare ...

För cirka två veckor sedan var det bestämt att jag, Janne och Lasse skulle åka och hälsa på hos Jens Eriksson och
Per Gustavsson och titta på Mjölner Stiligs avkommor och Ortio ?barnbarnet? till Stilig som Storstjärna är mamma till!
Hade verkligen sett fram emot den ?resan?, men tyvärr så sket det sig!
Dan före blev Ruxan ?sjuk?.... släppte som vanligt ut hästarna på morron och allt var som vanligt, men när jag skulle ta in Ruxan för vår vanliga slädtur märkte jag att något inte stämde för hon gick så försiktigt.
Japp, misstänkte att hon drabbats av fång, tog tempen, kände på hovarna och pulsen, normal temp inge varm om hovarna
eller svullen runt kronranden. Ringde Ire?ne, men hon kunde inte komma förrän nästa dag så jag la ner hela min själ i att
kyla hennes hovar varannan timme tills klockan tio på kvällen tog oxå ut och ställde hon i djupsnön då och då.
La n en ordentlig ströbädd så hon hade mjukt under fötterna.
Ulrika, underbara människa kom med hö och halmbalar då vi bara har hösilage.
Det första jag gjorde var att kyla hennes hovar på morron, det hade inte blivit värre.
Som den coola ponny hon är Ruxan gick det jättebra att kyla hennes hovar genom att ställa benen i hinkar med kallvatten!

Sen kom Ire?ne och då fick hon en spruta och så lämnade hon en spruta som jag gav dagen efter och nu har hon fått ?metacam?
sen dess och det blir sista omgången imorron...Angelica har varit och verkat hennes hovar, men ville inte sätta på skor förrän
hon slutat med metacammen. Jag tog av henne skorna och kortade tån fram efter Ire?ne varit här.
Allt ser bra ut och det är bara att hoppas att det fortsätter så, hon får vara utanför Moes hage och det funkar bra så hon kan både gosa med honom och hälsa på de andra tre damerna över staketet.
Jag har ju kört henne varannan dag med släden och hon har inte heller fått mer än en näve kraftfoder på kvällen, men tydligen
var det inte okej att hon fått gå med Moe och haft fri tillgång på rundbal för hon är ju matfrisk och har haft svårt att gå ifrån balen
som Moe gör och ta en paus från ätandet!
Det är bra hö i balarna, men kanske för ? hög sockerhalt? för en matfrisk ponny? Jag vet inte?
Nåväl, det ser bra ut i dagsläget och nu får hon endast torrhö och mineraler.
Har fått tag i torrhö från Ulrikas leverantör och Björn och U hjälpte mej att få hem det och jag skulle få köpa mer och även
beställa efter slåttern i höst så det känns väldigt bra!

Ops! Det blev ett lååångt inlägg trots allt.....nu ska jag ta en tur runt travbanan med Vilja och Siri!
Ett par bilder härnedan på Siri och Vilja.



Sovstund

Siri med sin älsklingsvavva!

Siri på fårskinnet i trappen!

Den här söta tavlan har Elise gjort till mej
visst är den gullig!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards