Älvbacka

Alla inlägg den 18 april 2012

Av Yvonne - 18 april 2012 22:39

 Snabbjobb med Vinna och Bolfaxa igår på Vitsandsovalen, båda såg jättefina ut!  Det var skitigt på banan,

tur det finns duschspilta på vår fina anläggning...

Red lite backe i mycket lugnt tempo med Moe och han hostade inte då heller, men pigg och lite pirrig var han i blåsten!

Idag på morron var det vinter igen, ska det verkligen hinna bli snöfritt i maj månad? Ser inte ut så nu iallafall?


Jaha och så har vi varit iväg med Rappis till hennes "nya liv", hon var såå vacker på morron när jag tog utav henne

täcket och plockade bort gummisnoddarna ur flätorna, en riktig pingla måste jag säja!  Och len i pälsen som sammet. Synd att det var så dåligt väder, snöade utav bara sjutton...hon klev raskt in i hästbilen och var lugn

och sansad när vi lastade ur henne i Holmträsk.

Lena och Johanna var på plats och tog emot henne och hon fick gå ut i en egen hage, men med hästar i hagarna bredvid som hon gick och kollade in. Johanna la ut hö åt henne, men hungrig var hon inte det var mer intressant att kolla in de nya kompisarna.

Allt var frid och fröjd när vi lämnade gården  och Rappis verkade nöjd, inget spring och inga gnäggningar så

detta blir nog bra och jag vet att hon är i goda händer.  

Våra hästar fick stå kvar inne, lugnast så för Rappis och så var det ju väldans dåligt väder, men när vi kom hem igen så släppte jag ut dom...Rappis gamla kompisar sprang glatt opp till hagen, men blev lite förvirrade när inte stormadammen dök opp, där stod dom länge nere vid grinden och spejade efter "nån" som aldrig kom???? 

(tänk vi som tyckte Rappis är så stor, men när hon hamnade utmed de "stora" halvbloden då blev hon ganska liten!)

Det blev att skotta skit två gånger idag i och med att hästarna fick stå inne på morron och så la jag in ordentligt med spån hos alla, red ingenting för det var riktig "klabbsnö") och då är det inte kul att rida!  


Efter jag varit ner till byn och handlat la jag in mat hos hästarna  och så fick dom komma in lite senare än vanligt.

MEN när jag var opp till "skogshagen" och hämtade ner skogsisarna som nu är fyra till antalet så tog jag Mjölner Stilig och de andra följde bakom på rad och när jag öppnar stalldörren så ser jag att repet  som är spänt mellan stallet och ladan ligger på marken! Släpper snabbt in Stilig i stallet och hoppas att de andra tre ska hänga på, men icke sa nicke...nog såg dom att repet inte var för så dom sticker iväg ut på gården drar en repa bort till grannen,

kommer tillbaka men vänder snabbt om med Kexet i täten till grannen igen och sedan är pållarna puts väck!!!!

Springer över till grannen och Rune kommer precis ut ur bagarstugan och jag frågade: har du sett några hästar?

Nej svarar han, men jag undrade vad som lät här på gården och när vi spanar åt Alterhållet då är hästarna på väg

bortåt på landsvägen!

Då går jag och hämtar lite kraftfoder och ett grimskaft,  ropar på Janne som är inne och lagar mat. Vi tar bilen

och när vi kommer till grannens utfart får vi se att rymmarna är på väg hemöver och det kör en bil i sakta mak bakom  flocken och jag hoppar ur bilen  och går hästarna till mötes, Fixsola kommer i rask trav med de andra en bit efter och som tur är stannar hon så att jag kan sätta på grimskaftet och leda henne opp på grannens gård och hem till stallet och  kompisarna följer snällt med.

Phu det vart svettigt! Och det tyckte nog rymmarna oxå !

Skänker en tacksamhetens tanke till bilisten som körde lugnt bakom hästarna och det var säkert den som fick hästarna att vända om hemåt...det finns faktsiskt omdömeslösa bilister som bara kör utan en tanke på konsekvenserna av vad som kan hända om man möter lösa djur på vägen...bara för några år sedan var det en häst som blev påkörd  "bakifrån" , bilisten stannade  och kollade på sin bil sedan stack han utan att tala med hästägaren!

Hästen blev skadad så att den måste avlivas! Har alltid undrat om den bilisten har kunnat sova om nätterna?


Måste nog sätta in en "Tummen upp" i PT!

Imorron är det start för Kungen i Boden, får se om jag följer? StallLena kan inte fodra kväll, men jag har mejlat Josse som har "riddag" imorron så vi får se...



                                            EN MAN SA TILL en annan:

                                            Min häst har sprungit bort,

                                            jag undrar om jag kan annonsera

                                            efter den i tidningen?

                                             -Tja, kan din häst läsa då?         

                                                  
                            

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards