Älvbacka

Alla inlägg under februari 2014

Av Yvonne - 26 februari 2014 16:00

Här är några bilder på ÄlvbackaKnekten och hans ägarinna Christine Axelsson på provlopp!
Som vanligt är det Carina Olofsson som fotat så fina bilder!

     

Av Yvonne - 23 februari 2014 12:27

Han gjorde det igen...VANN!!! Slog av HallstaLotus in mot mål, två fjortonåriga kallisar stred sida vid sida vid målgången, fanstastiska pållar bägge två!  

Före loppet visades ett hemmareportage från Vallsta där Stamping bor med Heino och Ingmari och där även Arne

fanns med och Moe var oxå med på ett hörn när Stampings segerlopp inför Parisresan visades och där Moe var trea med Per G. Kände inte Arne då, men stod en bit ifrån när han segerintervjuades med glädjetårarna rinnande  och

fann inte ord att beskriva sin fina häst! Sen är det historia, glömmer aldrig resan till Paris med underbara res-

kamrater och framförallt hedersmannen Arne som kom att bli en god vän tills cancern tog hans liv.

Det blir nog en tung stund för Sigbritt (Arnes fru) att se reportaget som hon inte hann se igår, men hon kommer nog att

minnas även de lyckliga stunderna som säkert var många tillsammans med sin älskade Arne!  

Som avslutning på TVreportaget stod Arne vänd mot kameran vid staketet till travbanan och vinkade, då rann 

tårarna över (för det var mej han vinkade till), hade tjatat de gånger vi talades vid i telefon : att nu vinkar du nästa gång Stamping vinner! Det var nog många som hade en klump i halsen som såg reportaget...tack TV !


Idag är det en ny dag, det lovades sol  men hon verkar inte hitta vägen genom molnen riktigt, kanske imorron?

Hästarna ser då pigga ut, Vinna har feber äm 38,2. Men äter och ser glad ut!

Kicki ax, och ÄlvbackaKnekten var till Boden igår och Kicki körde för licensen, Knekten hade skött sig bra.  

Och det kom en fin bild på kusk och häst som jag hoppas att Josse kan sätta in på bloggen.

Här på gården är det full fart , tjejerna har ridit , busat i snön och byggt en stor snögubbe med Petters hjälp

och så blev det lite "kaninhoppning på morron där Ludde skötte sig bäst!   

  

Av Yvonne - 22 februari 2014 12:23

Tyvärr så är tolktävlingen inställd!  

Var tvungen att ringa stallLena och be henne ställa in Tolken...imorse såg Vinna och Bolfaxa hängiga ut så det blev att ta tempen, 38.0 på Faxan och 38,2 på Vinna, Kexet och Lilly står kvar på 38,0.

Moe såg oxå hängig ut, men ingen temp! Än så länge...

Vad detta är vet vi inte ännu, men ska ringa Iréne och höra ifall det är något som går?

Vi misstänker väl att det är nåt som hängt med från våra två besök på Vitsand??? Vi har ju inte varit där senaste halvåret så man vet ju inte, ja vi får se om alla pållarna drabbas av feber.

Får väl oxå höra med Kicki ax. om hon märkt nåt på sina hästar...  

Synd när hästarna verkar vara i kanonform!


Annars är det full fart på gården med tre barnbarn fulla av energi!!!      

Av Yvonne - 20 februari 2014 20:24

Det blev inget Vitsand för Lilly och Kexet idag för igår eftermiddag såg Kexet väldigt moloken ut och la sig direkt när hon kom in, feber togs, 38,9???? Det blev ingen träning, men efter nån timme var hon glad igen  och käkade hö!  

Idag på morron tyckte jag att det var konstigt ...Lilly var full i spån, man svans och hela köret (hon brukar aldrig ha spån överallt) och när vi höll på och släppte ut hästarna så la hon sig, tempen togs 38,1???

Inget Vitsand, men både hon och Kexet fick gå ut och nog såg Lilly lite duven ut ett tag och hon la sig i hagen, men steg opp när jag ropade åt henne!

Nästa gång jag var ut och kollade henne så var hon pigg igen och stod och käkade av rundbalen.


Janne var iväg och plogade opp körvägen opp till Kopparnäslanga, det tog två timmar. Under tiden bytte jag hage till Lilly och Kexet så nu går dom i hagen mot vägen  och Bolfaxa med sin kompis Storvinna fick ta Lillys och Kexets hage...

Varför detta då? Jo Bolfaxa har gnagit av en massa stolpar så en lång bit utefter långsidan på hagen har kapsejsat

totalt, ja Vinna har säkert hjälpt till...hon är lite ögontjänare bara!  

Visst var de andra tjejernas hage lite demolerad den oxå så när Janne kom tillbaka från plogningen fixade vi till den med

lite nya plankor som jag hämtat i lidret.  


  har tittat fram idag, ja de gjorde hon igår oxå...tänk vad livet känns lättare när solen skiner!  

Senare på eftermiddan blev det en träningstur opp till Knöppel med Moe och när vi på hemvägen kom till skogsbilsvägen fick han göra nåt som han sällan får...Galoppera!!! Hela skogsbilsvägen fick han dra på så fort han ville...det är frihet för både häst och ryttare!  Och än en gång måste jag få säja att: "man sitter som gjuten i stubbensadeln"  .

Så länge Moe är travhäst blir det inte så många galopper, men när han blir pensionär då ska vi galoppera...

kort galopp, ökad galopp och full fart!!!hihi!  

Han har galopperat bort många sköna slantar på travet minsann!


Imorron kommer Anna med sinfamilj från Stockholm och på söndag är det 4H:s tolktävling som går av stapeln på våran travbana och banan är kanonfin "riktig isbana så det gäller att ekipagen har broddat ordentligt uner

hästskorna!"

   


Av Yvonne - 18 februari 2014 20:21

 I söndags var jag och Janne i Boden och kollade på handboll, första gången i hela mitt liv, ja jag har ju sett på tv förståss!  Johns (sonen) dotter var opp med sitt lag Boltic och spelade i Hildursborgshallen...tyvärr så

förlorade dom med en! ynka poäng.   Tror att Janne och jag var de enda som hejade på Stockholmslaget, alla andra

var suportrar till Bodenlaget och det var ett jäkla liv när bodensarna gjorde mål  och det var handklappningar stup i kvarten så alla måste ha haft skitont i händerna !        Efteråt gick vi och käkade på MAX!


Nu är det bara is på gården igen, men det går bra att ta sig ut till travbanan med Moe och sen opp i skogen och snöpulsa, han är säker på foten grabben!

Har ridit opp en sträcka som går både uppför och nerför och nog får han kämpa för det är snö opp till magen bitvis,

men det verkar inte dämpa pållen för när vi kommer ut på slät mark då vill han iväg och då får han rejsa en bit...

Det var himla synd att vi missade att anmäla i Boden för han verkar vara i fin form nu !  


På lördag startar Stamping igen i V75 och då kommer även HallstaLotus ut så det kan ju bli tufft, Stamping

har en fin rad = 1,2,1,1,1 vilken kille!  

Och på fredag kommer Anna och familjen opp på sportlov, Anna berättade att tjejerna hade suttit igårkväll och diskuterat vem som ägde vilken kanin och det hade blivit rörigt värre  till slut, men det var kul att lyssna på dom tyckte Anna...  Vi får väl se hur det går när tjejerna kommer opp???

...och om vädret sköter sig så blir det tolktävling på söndag, Janne har skrapat bort issörjan på banan idag så nu är det fin isbana...men det gäller att ha välbroddat under hovarna.!


Imorron blir det nog Vitsand med Bolfaxa och Storvinna...läser du detta Britt så tar jag med mej din Present!

Hästarna har varit lediga, Janne har skottat snö med traktorn och jag har städat huset och kammat hundarna...

ojojoj så mycket hår det blir!  

Av Yvonne - 14 februari 2014 18:43

  En bra dag på Vitsandsovalen igår oxå, Kicki ax. var redan på plats med Knekten och sin unghäst när vi dök opp.

Unghästen var med för att miljöträna = åka finka och se hur det var på Vitsand, ingen körning alltså!  Kolla

läget med andra ord!  

Lilly såg så fin ut, en energisk liten dam som rör sig trevligt och ser ut som om hon ska krypa ur skinnet!  

Hon har vanliga framskor just nu, men ska nog ha tvärtåade...  

Kexet ser ut att kunna springa ganska fort i år, Janne och Kicki körde ju tillsammans och Knekten såg mycket trevlig ut

och hängde med Kexet i första heatet...  i andra heatet skulle dom köra kring 40-45 och Kexet brisade iväg från start, Knekten tog det lite tid för att trava in sig så han kom på efterkälken, men han hade ju draghjälp av Kexet

och han kämpade på riktigt bra i kölvattnet på Kexet...    

Några snabbjobb till så han får rutin och sen kan det nog bli start för honom framöver...  

Tänk att det skulle bli en sån fin liten travare efter KeikJo som Kexet!     

Britt L. var oxå på banan med nåt nyförvärv tror jag?  


Vad var det som gick åt pipsvängen då? Jo, jag köpte ju en ny fin sadel...den där KiefferGarmischAT allround...

sitter perfekt på Moes rygg  , jaa,  nu har jag kämpat för att komma till min rätt i sadeln , men jag får bita i det sura äpplet som man brukar säja för jag är för liten för denna sadelmodell, jag har helt enkelt för korta ben...

knäna hamnar en bit bakom vulstren och klossarna bak hamnar på mina vader och det är ine skönt ska jag säja!  

Den är ju superfin sadeln, men jag har inte något annat val än att sälja den och det är jättetråkigt!

Iallafall så har jag med hjälp av Kicki ax. och Carina O. och Evve hittat en annan sadel = Stubben hoppsadel!  

Har provridit i den idag och jag kan säja att det är som om sadeln är gjord för just mest mej   det är den skönaste sadel jag har ridit i   och den ligger bra på Moe oxå!

Varför en hoppsadel då? Jo, jag är ju inte så lång så den passar min benlängd precis och jag sitter som gjuten i den!

Och denna sadel hittade jag i Boden.  Och Stubben är ju ett gediget sadelmärke!    


Varför alla dessa   :an idag?  Jamen det är ju "ALLA Hjärtans Dag" idag!!!      

Därför önskar jag en kärleksfull alla hjärtans dag till alla mina nära,kära och goda vänner!   

Kram på er!  

Av Yvonne - 12 februari 2014 18:59

Vi har varit på Vitsand idag med Storvinna och Bolfaxa, båda två är kanonfina och skötte sig som travare ska göra.

Ingen tidspress på pållarna denna premiärtur 2014! Men farten den finns där...  

När vi var på väg att svänga in mot Vitsand så stod det en "liten" blå bil på andra sidan som var på väg ut på

storvägen!   

Funderade ifall det var  Britt L. , "vet ju att hon har tagit körkort" och när vi kom närmare så vinkades det hej vilt bakom rutan och visst var det Britt! Vinkade massor tillbaka! Vilken gullig bil du har Britt!     

Kicki ax. som äger Knekten kom med två Granelever och ett varmblod och tränade monté och vi bestämde att imorron kring elvatiden ska vi träffas på Vitsand så att Knekten får lite sällskap på banan, vi tar med oss Lilly och Kexet.


När vi var hemma på gården igen och ställt in hästarna, givit dom lunch och tagit in Moe, Kompis, Kexet och Lilly så kom en mycket efterlängtad vännina,   "veten" Iréne och lilla vovven Vera!  

Jannes brorsa Gunnar kom i samma veva så vi fikade     och surrade en del.

Ikväll flyger Iréne ner till Stockholm och hämtar sina två barnbarn som ska vara häroppe med henne under sportlovsveckan!    

Hann med en ridtur på Lilly och sen var det dags att kvällsfodra och packa selgrejerna för imorron!

Av Yvonne - 8 februari 2014 19:02

Minsann vad det har snöat idag, vilken tur för Norrfjärdens 4H som har planerat Tolktävlingen till den 23 februari...

Fast det är klart, det kan hända mycket till dess som kan sätta "käppar i hjulet"!

Och den 21 feb. kommer Anna med familj på sportlovsbesök, det ska bli roligt. Kompis börjar vara i fin form, han

gillar verkligen att få röra på sig den lille knorten!   Hästarna fått tillringa dagen i hagarna, det har kommit sån kladdsnö så det är inte lämpligt att träna det kan lätt bli en vrickning eller liknande och det är onödigt...  

Tog utav Moe skorna ikväll för nu blir det lämpligt med snöpulsning ett tag framöver.

Alla hästar har fått en omskoning, Hovis har som vanligt lagt om skorna på pållarna oss ovetandes...fattar

faktiskt inte varför hundarna inte reagerar när han kör opp på gården eller oxå känner dom igen billjudet och vet att han inte kommer för att umgås med dom?  

Ja jag har sagt det förr, vi har en bra hovis!  Och det var ju tur att han inte tog Moe oxå igår när han var här!

Får väl höra av mej när det blir is igen för det blir det säkert.


Har tömkört 2åringen igår och hon är så fin, idag fick hon vara för jag tror inte att mitt knä hade pallat att pulsa i snön.

Kompis fick en träningstur, två varv runt en oplogad travbana... trodde bara han skulle orka ett varv med släden

gåendes. Ack vad jag bedrog mej, det blev en jämn trav båda varven och som vanligt drog han inte en suck när vi var tillbaka i stallet.


Ikväll ser jag på Melodifestivalen och sedan ser jag fram emot Gaygalan, den brukar vara skitkul att följa!

Ha en trevlig lördagskväll go Vänner!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards