Älvbacka

Alla inlägg under november 2012

Av Yvonne - 29 november 2012 20:25

Dessa bilder sattes i ett inlägg för någon vecka sedan, men de verkar ha hamnat i någon typ av "utkast"
istället för att publiceras, men vi gör ett nytt försök!
 

StallLena har skickat en bild på FixGnisten och Kenta, när de äter hö från den fiffiga anordningen som hennes Stefan har fixat! En smart ställning runt balen, och ett hönät. Nu har pållarna fri tillgång till hö, utan att bli allt för runda om magarna!



Här är bilder från Bol Faxas förra start, såklart är det Carina O som skickat!
     

Av Yvonne - 21 november 2012 23:01

För en timme sedan ungefär när jag släppte ut hundarna och själv gick till stallet och släppte in Plåster för natten då spöregnade det!  

Rörde lite på Bolfaxa på förmiddan och hon känns bara fin efter starten i Boden...


Har för övrigt haft en riktigt mysig kväll i stallet, bara jag och hästarna samt de andra djuren: kaninerna och Lillbrun.

Plåster var ju på rymmen!  

Detta är något nytt för mej, hästantalet har ju minskat  och plötsligt finns det tid till att "bara" pyssla med hästarna

som nu är 8 till antalet...

Iallafall så har jag borstat igenom alla hästar ikväll även Lillbrun och gullat med kaninerna, det går jättebra med nya kanintjejen Tingeling, tror att Ludde är lite kär!  

Och för första gången har sommarfölet  stått på stallgången , blivit borstad , fått lyfta på hovarna och inte en endaste protest , Mjölner Stilig kan vara stolt över sina fyra döttrar!


Rollo ligger här bredvid datorn och väntar på att vi ska inta sängen, idag när datorn stod på så låg han på tangentbordet och han hade fixar fram en hel del olika grejer på skärmen, attans kattskrälle!  


Det har slutat regna... gonatt!  

Av Yvonne - 20 november 2012 21:38

Såg i efterhand att det blev ett par missar i stavningen i förra inlägget, man skäms lite ska väl ändå kunna stava ordentligt va!   

Och "helikopter" jag mena förståss "flygmaskin"  fast nog kan han bete sig som en helikopter ibland förståss,

idag har han fått sista "smörjningen" före start på fredag. Ledig imorron och så blir det en låång skrittur på torsdag...

Maauri Jaara blir kusk, kommer inte riktigt ihåg hur namnet stavas?

Sen får vi väl se om pållen "vill" prestera nåt, de é frågan det?

Ikväll har Storstjärna fått sig en rejäl  genomborstning, har ju inte hunnit med henne på ett tag, om det bara ville komma lite snö nu så att jag kan ta opp tömkörningen. Har ingen lust att famla omkring i mörker med henne.

Hon är STOR! Kexet är hälften... men hon är snäll och verkar så förståndig.


Kring lunchtid kom lilla Tingeling (kaninen),  hon fick sitta i hundburen och bekanta sig med Ludde genom gallret och efter ett par timmar fick hon gå ut till Ludde och det har funkat jättebra!  

Hon ser väldigt lustig ut med sitt "skägg" på kinderna, måste få Josse att sätta in en bild på henne!

Av Yvonne - 19 november 2012 21:30

Ja hon behövde slå på en galopp den där Bolfaxa! I övrigt hade hon sett mycket fin ut...  

Det var ju sårt i backen dan före start så det gick ju inte att "blåsa" ur henne lite av energin. Nåja , hon är ju ändå klart färbättrad får man väl säja "om man nu får det"?  

Igår fick sig Moe ett rejält intervalljobb, det är tur det finns ängar som nu är frusna men inte stenhårda och han känns stentuff! Flyger fram som en helikopter.!!   


Ikväll har jag borstat opp fölmärrarna och fixat till hovarna deras, ahhh vad dom gillar det!


Och så måste jag ju berätta att vi hade det JÄTTEtrevligt hos Karin, jag, Annica, Birgitta, Kerstin , Karin och hennes Micke var oxå med på ett hörn.

För att inte tala om deras mysiga vovvar, fem stycken! Samtliga vovvar gillade att sitta i våra knän från den största till den minsta... Och vi fick en ljuvligt god middag  (nu minns jag inte vad den hette, men god var den!

Efterrätten var specifik, glass, grädde och päron i glögg, suveränt gott...

Massor av hästprat, vad annars! hihi! Avslutade med en titt i stallet som jag aldrig sett sedan dom byggde nytt.

Hemtrevligt och mysigt för tre hästar ch där bodde även en vacker vit "skrattduva" jättetam och hon "skrattade" så

till slut kunde man inte låta bli att garva själv!  

Ja det var en ortoligt trevlig  lördagkväll som jag hoppas det blir fler av...


Ska se "Homeland" om en stund, spännande underhållning! 


Av Yvonne - 16 november 2012 22:14

Nu blev ni allt fundersamma va?  

I somras när vi var förbi hemma hos Torgny och Ina så hade Torgny investerat i en "kniv" som han fäste fram på traktorn och med den skar han itu en rundbal, jätteläckert det såg ut som han skar i smör så lätt gick det!

Häromdagen kom han förbi hemma hos oss och undrade ifall han skulle dela en rundbal åt oss och det gjorde han,

mycket lätt att hantera höet för det ligger som i skivor inget slit för att få loss det. Mycket bekvämt tillväga-

gångssätt!  

Tänk vilka grejer det finns att tillgå...


Har ju varit lite långt mellan sista bloggandet nu, men ni fick ju fina bilder Kexet och Esset att kika på och det har inte hänt så mycket mer än det gamla vanliga här på gården. Jag tränar mina två hästar och båda pållarna känns så fina.

Det är Moe och Bolfaxa förståss!

Har ju varit ganska fruset så har tagit det lugnt med Faxan, lite smålunk för att hålla igång henne inför starten på söndag. Har varit ute längre med henne istället en och en halv timme sådär. Hann med ett intervall innan marken hårdnade till, men hoppas det har tinat upp imorron så hon får  blåsa ur sig lite energi! Termometern håller sig kring nollan.

Imorron ska jag och Annika samt några till ur gamla PRFgänget träffas hos Karin, det ska bli så himla roligt!  

PRF= Piteå Ryttarförening.

Och på tisdag kommer lilla Tingeling, Luddes nya kaninkompis...  

Av Yvonne - 14 november 2012 19:40

Här kommer det lite bilder, de första är Kexet, som Carina O har fotat och skickat. Tack tack!! 

     



Här är en bild som Pinja har skickat på Esset. Visst är han riktigt lik mamma FixSola?! Förutom det lilla hjärtat på mulen förstås!
 

Av Yvonne - 12 november 2012 20:28

 ...men hos mej har det bara varit regn ett tag nu!  Idag kom det bara "lite" regn !

Och sen tittade solen fram en stund medan jag körde Bolfaxa, nu är banan uppmjukad igen, även rakan så nu kunde jag släppa på lite mer och det var hon med på! Ja hon känns finfin! Start på söndag...och på lördan ska jag, Annica och Birgitta till Svensbyn och hälsa på hos Karin! Ska bli jättekul för jag har inte träffat Karin på cirka tio år, förutom att vi stötte ihop för ett par veckr sedan när jag var och handlade på Dollar och då bestämde vi att träffas och prata

gamla minnen"och nya" händelser!        

Åh vad det ska bli kul, hoppas nu att inget kommer emellan...så det inte blir av!

Det har faktiskt skitit sig en gång!  

 I lördags blev det fest, när jag ridit  Moe och kört Bolfaxa gick jag in och tog en tekopp, läste en stund och blev väldigt dåsig efter all frisk luft! Då ringde telefonen och det var Göran som ville bjuda på surströmming och det tackar man ju inte nej till!   Hade tagit in hästarna för som vanligt regnade det för fullt och klockan tre skulle vi infinna oss och

njuta av den goda "rätten" tillsammans med G, hans syster Laila och hennes Tore.

Fyra fiskar med tillbehör gick ner för min del sen var det stopp!  Och som efterrätt hade G gjort en jättegod blåbärskaka (efter tvLeilas recept)! G är superduktig på att laga mat !   


Söndagen blev en regndag som väntat!  Tog in hästarna tidigare vilket uppskattades som vanligt!

Fick "möblera" om hos kaninerna, har sett att det inte funkar med Svante och Ludde och i och med det har Rosa blivit jätteorolig!

Och igår hade Svante blivit riven vid ögat och det blödde ganska mycket, men när jag tvättat och torkat rent så var det inte på ögat  som tur var, idag ser det fint ut...och så har jag delat av boxen med galler och lugnet infann sig med en gång. Svante och Rosa kan mysa ihop igen, Ludde tycker nog att det är lite taskigt, men han ska få en ny tjej, hon heter Tingeling.

Det är inte klart när hon kommer för hon är i Luleå, Petra som äger henne går på Gran, men hennes mamma i Luleå har hand om kaninen, men lilla Ludde  "om man väntar på nå gott så..."!    


Idag har Älvbacka Knekten bidragit med lite "klirr" i kassan, 2.500kr i "uppfödarpengar"!

(Tack Kicki du har gjort ett bra jobb med killen!  )


Hade planerat att rida opp till Knöppel på eftermiddan med Moe och Vilja skulle få följa, men när vi närmade oss Korsvägaheida så stod där en lastbil eller liknande...det var ju lite skumt, såg bara lyktorna !

Det var inte annat än vända för vi har inte tagit oss förbi så "turen" gick till Råbacken istället!

Fick veta av Janne när jag kom hem att det är avverkning på gång däruppe!


Har haft besök innanför travbanan av älgko med kalv, Vilja uppmärksammade dom, säkert samma djur som jag såg spår efter när jag red mot Fällan!

Och i fredags hade Göran sett spår av en "storälg" en ko och en kalv efter rakbanan när han var med hundarna oppöver, Molly hade skällt och det hörde jag. Sen hade (det var nog en älgtjur) brölat...brunstperioden är väl kanske inte riktigt avslutad än?

Hoppas att dom får vara ifred nu för älgjakten bör väl vara över?

Av Yvonne - 9 november 2012 22:17

Jag bara njuter, tänk att solen tittar fram en stund på förmiddan, det har den gjort nu i dagarna två!  

Moe höll sig i skinnet riktigt bra igår på premiärturen med brodd i dojorna...på vägen ner mot "fällan" såg jag djurspår i snön , en älgko men kalv, två rådjur och en räv! Älgkon med kalv hade halkat omkring lite där det låg is under snön

Det började rycka lite i musklerna på Moe  och han blev väldigt vaksam så jag förstod att nånstans därinne i snår-

skogen stod säkerligen kon och kalven så jag höll lite extra i tyglrna utifall att...?

Men nejdå, ingenting hände och Moe slappnade av när vi kom ut på ängen, tog en vända runt ängarna, det är perfekt nu , lagom fruset och lite snö.

Körde Bolfaxa på banan och det blev genast bättre när det kommit lite snö, inte lika hårt underlag så hon fick lunka på

i jämn fart, det märks att det givit resultat  den tid jag lagt ned på att få henne  lugn och avslappnad...  

Idag har hon varit ledig, har beslutat att köra henne varannan dag nu tills det kommer mer snö (om det kommer) så

att vi får en riktig vinterbana. Konditionen är det ju inget fel på  och inte formen heller.

Och så får jag lite tid över för att ta itu med Storstjärna, har ju inte hänt så mycket nu på ett tag med henne.


Moe och jag tog en tur på förmiddan, brukar rida honom  på eftermiddan fast nu när han är klippt kan han ju gå ut

efter träningen utan att  vara blöt i svett  ... det är fördelen med att klippa hästarna som tränas på vintern!


Har hört från Kungen och han verkar ha det jättemysigt däroppe i Malmberget där dom har mycket snö och det har varit ner till 18 minusgrader, han är älskad det är en sak som är säker!  


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards