Älvbacka

Alla inlägg under februari 2013

Av Yvonne - 24 februari 2013 11:18

Fredag förmiddag anlände stockholmsgänget och det var full rulle från början...det behövdes två bilar för hämtning då hästbilen bara rymmer två passagerare om man inte stoppar in hela gänget i "hästavdelningen" förståss hehe!!

Nu följde Rune opp med sin bil så det löste sig.   


Det blev ingen hästträning på fredan som brukligt utan det blev att köra/rida på lördan istället, Stjärnan går från klarhet till klarhet  ja hon är en riktig "kloker"!   


På lördan var det helt klart för de tre små stockholmsdamerna att det skulle kollas på "melodifestivalen", uppe med tuppen var dom på morronen ... alla tre var med ut i stallet på morron när Janne fodrade sen blev det "kaninhoppning på eftermiddan" med olika resultat (kaninerna fattade ingenting)  men något hopp blev det visst iallafall över de nygjorda hindren.

När vi hade ätit middag föreslog jag att vi skulle "måla naglarna" inför kvällens festivalstund framför tv:n och det var alla tre med på! Sagt och gjort , det målades både finger och tånaglar så det stod härliga till!  Och även håret skulle friseras, men lilla Sally tog det med jämnmod och höll sig till att vara "naturell".  


Två timmar kvar till klockan åtta höll på att ta geisten ur tjejerna, men då  föreslogs att nattlinnena skulle på och

sagt och gjort, dom åket på i en väldig fart "röda julklappsnattlinnen med hästmotiv och silverstjärnor" ojoj vilka festpinglor det blev! Petter tog fram musik på "paddan" och sedan var det dans för hela slanten...hm tänkte vi ska

pinglorna orka vara med  hela melodifestvalkvällen?   

Det började med stor entusiasmen i tvsoffan förutom att lilla Sally följde med Mamma opp på vindan, läste bok och somnade sött...  

Programmet hann bara börja så hade den lilla festpinglan Rut fått grus i ögonen och sov gott tillbakalutad i soffan, men Edit höll ställningarna, käkade chips och drack jordgubbssaft... "Ulrik Munther" var ju hennes favorit  och hon kämpade på, till slut var hon så "schack matt " att hon var beredd att inta sängen.

Då ropades hennes artist opp och hon piggnade till en smula, antingen var hon för trött eller oxå var låten inte i hennes smak för hon gav tummen ned och gick sen och la sig!  

Jag måste säja att än har jag inte hittat nån låt som faller mej i smaken eller som jag tror har en chans i melodifestivalen????

Avslutade kvällen med att läsa ut Jonas Gardells andra bok "Torka aldrig tårar".

Fattar inte varför man kollar på "melodifestivalen" egentligen? nyfikenhet??............


Idag söndag är det en strålande solskensdag  enda smolket i bägaren är att en vit höna som varit dålig och fick medicin igår hon hade dött på morron.....   


Av Yvonne - 21 februari 2013 20:21

Hann just bara vidarebefodra bilden på Esset ill Josse och när jag gick över till bloggen så var den redan på plats,

hur gick det till?  

Visste att Esset skulle sköta sig i sitt nya hem för goare kille finns nog inte, men  det var  tufft att dra en risla när man bara är två år! Ja ni har väl kollat in bilden som kom ikväll från Finland...  


Storstjärna står på egna ben nu och traskar runt tre varv på travbanan med Janne i vagnen och ser lugn och trygg ut, Vilja knallade med första varvet sedan avvek hon...tyckte väl att matte skulle vara med oxå!


Vet ni, det har regnat idag på eftermiddan!  Och av det fick vi ett himla bra sparkföre!

Bara hoppas att det inte blir mer utav den varan för blir det isföre så måste vi ju sko pållarna och det vore skönt att slippa än på ett tag!

Moe hade det lite jobbigt i skogen när vi var ute och snöpulsade...det ramlar ner snöklumpar från gran och tall och

det är läskigt tycker han och när jag körde Bolfaxa så yrde snöklumpar runt skallen på mej, tur att hon är oskodd

annars har det varit maffiga isklumpar som  gör väldigt ont att få på benen eller i huvudet, ajajaj!!!  


Ikväll har jag storstädat hos kaninerna för imorron kommer ju deras små "mattar" från Stockholm. Har byggt några kaninhinder så nu blir det nog hoppa utav "på kaninernas villkor förståss)!"

Ja nu blir det livat i stugan ett tag framöver!

Sista delen på "The Killing" ikväll och så har jag börjat läsa Jonas Gardells andra bok "Torka aldrig tårar..."


Känner mej lite slak efter allt städande igår , men är ganska nöjd.

Av Yvonne - 21 februari 2013 20:13

Kolla så ska ni få se något häftigt! FixSolas tvååriga son ÄlvbackaEsset drar en rissla! 
Tjejerna som sköter om Esset har skickat bilden.

 

Av Yvonne - 19 februari 2013 20:41

Bankelibank på dörren...vem där? Jo när jag öppnade stod där en glad kille med en blombukett i famnen (inslagen förståss)....Tack Norrfjärdens 4H, det var verkligen jättegulligt! Den är så himla vacker buketten som består utav tulpaner i olika färger och insprängt däri kvistar med små vita blommor, njuter varje gång jag ser på den där den står på köksbordet! Den ger en känsla av att snart är våren på väg...    Både Janne och jag blev så glada och överraskade...ni är välkomna nästa år oxå "om det finns snö!


Har varit en kanonfin dag med sol  och nån minusgrad" var möjligen ett par plussgrader ett tag oxå!"

Red Moe efter lunch, han var lite stökig i stallet för han är inte van att jag tar in honom så tidigt på dan, när Janne kört Kexet tog jag in Stjärnan och gjorde henne klar för en tur runt travbanan efter det hon mumsat i sig sin dutt med kraftfoder och blivit borstad.

Hämtade Janne när hon var påselad, det blev tre varv som i lördags ledde i grimskaftet första varvet sedan fick Janne köra de två återstående varven utan ledhjälp jag traskade med vid sidan och Stjärnan fick ett riktigt "eldprov" för mjölkbilen kom dundrande bakifrån när vi var på långsidan mot landsvägen!

Och vilken tjej alltså, hon lyfte litet på huvudet och klippte med öronen mer var det inte! Hon är verkligen trygg...

 Imorron ska Janne få köra utan att jag är med och det kommer säkerligen att gå bra det med, tror nog att Vilja följer.  

Josse kom ikväll och tog en ridtur med Bolfaxa och sen skötte hon om Fixsola vilket jag tror var väldigt uppskattat av Fixan.

Imorron ska jag ägna mej litet åt städningnär jag är klar i stallet , vi får besök av Anna, Petter och småtjejerna som kommer på fredag.

Det ska bli kul!   

Av Yvonne - 18 februari 2013 22:28

Det blev Tolktävling på våran travbana i Norrfjärdens 4H:s ...de äro väldans duktiga på att hålla igång föreningen, är själv medlem och har varit sedan det började fast jag har inte tävlat nu på många år.

Men blir lite sugen på en ritt nästa år kanske (om Kajsa ställer opp som tolkare)?  

Tretton ekipage kom till start, mest ponnyer endast tre stora hästar...saknade Josse och Bolfaxa dom hade nog kunnat göra en fin runda!  

Bra väder blev det oxå, kunde inte ha varit bättre förutsättningar! Solen  orkade tyvärr inte ta sig igenom

molnbankarna, men när tävligen var avklarad och prisutdelninge färdig DÅ kom hon!

Mycket folk samlades på gården, inte bara de närmast sörjande till ekipagen och det såldes korv, fika och godis,

en stor eloge ska alla ha, inte ett korv eller godispapper hade slängts på gården och "nådiga nicken" går till Stefan

som plockade opp varendaste hästskit, stall och gårdsplan var som ett blankt dansgolv när han var klar...

en STOOOR kram till Stefan och en   i min "bok"!

Det är jättekul att 4H fortsätter med det som jag höll igång i tio års tid.  


Har varit till doktorn idag, alla värden var bra, lite höjt blodvärde fortfarande...behöver bara äta en tablett nu mot tidigare två och så ska jag höra av mej om c:a sex veckor för en koll.

Får vara nöjd så...

Ikväll ringde guldfiskägarinnan och var så glad över akvariet och kompisen lilljerry som Goldie fått...

Av Yvonne - 16 februari 2013 19:23

Braiga tiden kl. 10.00 då stod Stjärnan borstad selad och klar för travbanan, stallet och hönsen avklarade,

strax dök David opp, ledde första varvet...kopplade sen loss grimskaftet och så fick David sköta "träningspasset".

Jag promenerade bredvid och när vi klarat utav andra varvet frågade kusken om vi skulle ta ett tredje varv?

Först nekade jag (det är ganska jobbigt att traska runt travbanan) fast nästan i samma andetag ångrade jag mej när nu kusken var sugen så det blev ett tredje varv oxå.

Hon är kanonfin Stjärnan, hon har inte busat en enda gång!  


Nu framöver blir det Janne som får köra henne och jag ska börja med lillsyrran, David är med på att även hjälpa till med henne när hon ska i vagnen första gångerna.

Det känns tryggt!  


Igår var det ridning och körning som gällde och så tömkörde jag ju Stjärnan oxå, är faktiskt ganska slut efter en sån

pärs!  Sover iallafall gott efter en sån dag annars har jag svårt för att sova, men jag har bra "medicin" på

vardagskvällarna för då ser jag på "The Killing" som går på kanal 4 och den serien börjar inte förrän kl. 23.00 och

efter det läser jag en stund och ibland händer det faktiskt att jag somnar innan serien är slut  ...

Det spelar ingen roll ifall jag inte somnar förrän kring fyra fem på morron, jag vaknar ALLTID klockan sju på morron.

Uppe med tuppen kuckelikuuu!!!

Då stiger jag opp klär mej borstar tänderna och går ut till stallet!


Imorron är det Tolktävling, Norrfjärdens 4H arrangerar och lånar travbanan, det var ju frågan om ifall det skulle bli

och det blev ett tiotal ekipage som kommer till start!  

Av Yvonne - 16 februari 2013 19:23

Braiga tiden kl. 10.00 då stod Stjärnan borstad selad och klar för travbanan, stallet och hönsen avklarade,

strax dök David opp, ledde första varvet...kopplade sen loss grimskaftet och så fick David sköta "träningspasset".

Jag promenerade bredvid och när vi klarat utav andra varvet frågade kusken om vi skulle ta ett tredje varv?

Först nekade jag (det är ganska jobbigt att traska runt travbanan) fast nästan i samma andetag ångrade jag mej när nu kusken var sugen så det blev ett tredje varv oxå.

Hon är kanonfin Stjärnan, hon har inte busat en enda gång!  


Nu framöver blir det Janne som får köra henne och jag ska börja med lillsyrran, David är med på att även hjälpa till med henne när hon ska i vagnen första gångerna.

Det känns tryggt!  


Igår var det ridning och körning som gällde och så tömkörde jag ju Stjärnan oxå, är faktiskt ganska slut efter en sån

pärs!  Sover iallafall gott efter en sån dag annars har jag svårt för att sova, men jag har bra "medicin" på

vardagskvällarna för då ser jag på "The Killing" som går på kanal 4 och den serien börjar inte förrän kl. 23.00 och

efter det läser jag en stund och ibland händer det faktiskt att jag somnar innan serien är slut  ...

Det spelar ingen roll ifall jag inte somnar förrän kring fyra fem på morron, jag vaknar ALLTID klockan sju på morron.

Uppe med tuppen kuckelikuuu!!!

Då stiger jag opp klär mej borstar tänderna och går ut till stallet!


Imorron är det Tolktävling, Norrfjärdens 4H arrangerar och lånar travbanan, det var ju frågan om ifall det skulle bli

och det blev ett tiotal ekipage som kommer till start!  

Av Yvonne - 14 februari 2013 18:44

kraaam till alla mina goa Vänner på "ALLA HJÄRTANs dag"           

Äntligen har livet ordnat sig för guldfisken Goldie, nu har han fått ett akvarium med grus och växter samt  en

grej som både syresätter och renar . Och bara för att det är "alla hjärtans dag" idag har han oxå fått en kompis

som lystrar till namnet "lilljerry".   


Våran goa lilla stalltjej Josse har tagit körkortet, GRATTIS gumman! Tänk att du har blivit så stor...åren går det är

ett tag sedan du var på väg att fylla tolv och började sköta Kompis.  

Det är några hästar som har  varit i dina "skötarhänder" åren som gått och jag hoppas att Bolfaxa  får njuta av dej ett tag till även om det inte blir lika ofta som förr.  

Tack vare Josse kom bilderna in snabbt på Storstjärna, visst är hon fin?


Var ju på vårdcentralen på morron, men det hände inte så mycket ett blodprov för att kolla saltvärdet.  

Nu blir det doktorn på måndag!


Hästarna lediga idag, varmt , 1,3minus lite snöglopp men solen lös med sin frånvaro.  

Skulle tömkört Stjärnan, men dagen rann iväg, blev bjudna på smörgåstårta hos guldfiskens matte efter att jag och mammas sambo Rune varit till stan och hämtat Annas födelsedagspresent, åhhh så fin den blev!

Tyvärr kan jag inte avslöja vad det är fast jag brinner av längtan efter att få berätta, det kommer framöver och med en bild!  

Det blir tömkörning imorron istället och på lördag kommer David då kör vi!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards