Älvbacka

Alla inlägg under oktober 2014

Av Yvonne - 27 oktober 2014 14:07

Om man kan kalla det så?  

Foderbilen har varit hit med Krafftfoder och spånbilen har fyllt spånlidret så nu är man rik!   Och bra hö i rundbalarna och lite knipper kvar i höladan och dom är jag jätterädd om! Pållarna är avmaskade och vaccinerade så

det har varit lite stiljte på träningssidan. Tog av skorna på Moe., Lilly och Kexet när snön kom och väntar på hovis

som har många järn i elden just nu...få se när han dyker opp?

Solen   skiner!!!! Vintern försvann i ett nafs...omvända världen kan man säja, från att det varit alldeles vitt på backen lyser det nu grönt här och var och det ska visst bli riktigt varmt ett tag enligt SMHI !

Min veterinärvän Iréne   kom opp från "södern" förra veckan och bor i friggebodan och även hennes häst Guld har flyttat in i stallet tills hon får klart med stallplats. Själv har hon fått tag i ett hus att hyra tillsvidare från den 

1 november.

Jättetrevligt att hon blir häroppe framöver!  


Kollade tempen på hästarna imorse efter vaccinationen och samtliga hade normaltemp så jag har kört Kexet och Lilly idag på förmiddan och både kändes fina och var pigga!

Får väl köra varannan dag tills dom får skor på "fötterna" så det inte nöter för mycket, det är iallafall mjukt och bra på travbanan nu i "sommarvärmen"!

Få se hur länge vi får ha detta finväder???   

Av Yvonne - 16 oktober 2014 19:28

Nu har Storvinna lämnat gården igen och även Drömmis, båda är nu uppstallade hos Jens Eriksson i Skellefteå...

Janne har så dåligt i höften så han vill inte träna häst längre    , sju hästar kvar i stallet, Moe, Kexet, Lilly, Fixsola, Stilig, Spjuvern och Måns...tre hästar är lagom för mej att träna inga problem. Fölmärrarna motionerar i hagen, lite omvårdnad då och då blir det ju förståss! Hingstungarna ska jag börja pyssla med framöver, härliga killar som är nyfikna och förståndiga.

Idag har Janne fått hjälp med att köra bort dynghögen , den var bautaSTOR! Tog nästan hela dagen att få ut den på järdan.

Hästarna fick ledigt så jag passade på att avmaska hela gänget!  


Viljas sår har läkt bra och ser så fint ut nu, slutade med att ha på henne den där himla tratten som ändå knappt var till nytta, det är väl sådär en fem dagar sen och då fick hon även börja vara lös...tro mej det var LYCKA för vovven  !

StallLena kom och hjälpte mej att ta bort stygnen som satt kvar på sidan om såret. Det blev en ganska dyr veterinär- räkning 4.099:-


Oj vad jag tycker att jag har lite att göra nu, tänk den tiden när vi hade avelshingstar och en massa ston...jobb

nästan dygnet runt och arton egna hästar i stallet på den tiden när Anna var aktiv och tävlade i hoppning och dressyr

med träningar för Maggan, som började tidigt på morron på ridklubben.

Då steg jag  opp klockan 05.00 och fodrade, släppte ut hästarna och mockade hela stallet innan det bar av till Pite ridklubb med mera med mera, det var tider det..undra på att det känns som att ha semester nu mera.  


Det har varit kallt inatt , ganska tjock is i vattenbunkarna för övrigt har det varit en fin dag!

Av Yvonne - 8 oktober 2014 21:22

 I söndags fick Måns och Spjuvern flytta ifrån sina mammor och det har gått jättebra så nu sover dom i egen box tillsammans. Mjölner Stilig är jättebelåten och bryr sig inte det minsta, däremot Fixsola hon gnäggar lite desperat

när hennes "unge" inte kommer med in i boxen på kvällen! Desto kärare är återseendet på morron när dom går ut i hagen...    

Smågrabbarna är jätteduktiga och verkar tycka att det är mysigt att få vara tillsammans!

Det blev nog så skitigt i boxarna så jag bestämde att nu får fölen sova i egen box och ikväll gick dom in till sig utan prut!


Och Vilja då? Ja efter att veten tog bort stygnet som hon sytt fast i dränet så gick alltihopa upp och nu är såret helt öppet inte ett stygn kvar som skulle hålla ihop såret. Tvättade med natriumklorid som det rekomenderats från kliniken,

men det såg inget vidare ut ...ringde till min vet, Iréne som är nere i Stockholm för närvarande och hon sa: sluta med det och använd "zinkpudervätska" istället. Hade köpt en flaska när jag var på apoteket för jag hade funderingar på att  det skulle vara bättre. Baddar på morron och kväll och det är  en riktig glipa, men det är

torrt och fint iallafall.

Visst det kommer attt ta tid innan det är helt läkt, men Vilja är pigg och glad och hon har inte ont eller besvär av det.  Blir väl ett fult ärr förståss!

Hon har tratten på sig inne, men vig som en katt lyckas hon ändå komma åt att slicka på såret den lilla fulingen!


Igår körde jag tre hästar, Lilly, Kexet och Storvinna! Vill nog inte köra Vinna nå mer för hon var så himla hård i munnen annars var hon ju snäll, men det är lite för mycket häst för mej att köra, har ont i vänsterarmen idag.


Drömmis har kommit hem från JanOlov, lika rund och präktig som när hon for...  !


Ikväll regnar det , hoppsan inge snö än hoppas jag!

Nu ska jag gå ut en sväng med Vilja sen blir det en god bok en stund tills JohnBlund kommer! 

Av Yvonne - 3 oktober 2014 23:19

Ja stallLena, en ängel  ...är jag i behov av hjälp så ställer hon alltid opp! Skulle ta bort dräneringen på Vilja idag

och det skulle inte ha varit nåt problem om inte veten hade sytt ihop dränet med såret!  

Det var ju lätt att klippa av stygnet som satt på varsin sida om dränet men när jag skulle dra ut den lilla slangen så satt den ohjälpligt fast på mitten ungefär???ringde till min "stallängel", men hon var på jobbet och jag berättade om mitt och Viljas dilemma..."jag kommer på lunchen kl. 11" och hon kom!  

Tyvärr så vart vi osäkra på om vi skulle våga klippa då vi inte riktigt kunde avgöra vilket av stygnen det var ? Så

Lena tyckte att jag skulle åka in till kliniken med henne, tack Lena för ditt stöd.

Janne skjutsade in mej och vovven  

Efter lite väntan fick vi komma in i undersökningsrummet och veten klippte stygnet, det var lite infekterat pga att Vilja kommit åt att slicka på såret trots tratten.

Nu fick hon en längre tratt och det såg bra ut och så fick jag hämta mer antibiotika på apoteket Hjärtat i Öjebyn.

Allt väl så långt, men det blev en glipa där det är sytt och det ser lite otrevligt ut  och vad fick jag se ikväll?

Jo den lilla filuren kom på nåt knep och var i full färd med att slicka på såret trots den längre tratten!   

Nu ligger hon i min säng med ett par svarta långkallingar på sig och dom får hon ha när hon är inne, ganska söt är hon i dom "benen är avklippta förståss!"

Nu är det bara att hoppas det går vägen, detta är jättejobbigt för Vilja och för mej med.    


Glömde berätta igår att vi hade besök från äldreboendet Bergagården, våran "gamla" stalltjej Susanne och ett par kollegor till henne var på utflykt med två boende, en mysig farbror och en jättesöt liten tant.    

Dom tittade på hästarna och fölen, klappade kaninerna och så var vi en sväng till hönsen och då och då tog jag ut den tama hönan som blev klappad och struken över ryggen.

Efter "sightseeingen" blev det fika vid köksbordet och en liten pratstund innan det bar av tillbaka till äldreboendet.

De hade med sig en paj och vaniljsås till kaffet, med tyvärr så var pajen frusen...

Jag hade en kartong med glassbilens mazariner i kylen så dom kom väl till pass "en räddare i nöden som alltid är bra att ha"!   

Pajen och vaniljsåsen fick vi behålla och den blev smarrig till kvällsfikat, den var jättegod Susanne!

Om du läser detta så skulle det vara kul om du kunde skicka ett par bilder till min mejl så jag får sätta in på bloggen. (yvonneholmgren@telia.com)


Jag idag hann jag inte så mycket mer än att besöka djurkliniken i Öjebyn! Trevlig personal och trevligt bemötande!

gonatt...  

Av Yvonne - 2 oktober 2014 11:29

Hejsan hoppsan här är jag igen efter en tids bortovaro från bloggen!   

Tappade stinget lite när Iréne och Micke for ner till Stockholm igen för ett par veckor sedan

och så har jag haft ont i ryggen, en åkomma som jag har haft till och ifrån i tjugo års tid och

denna gång har det varit tufft för jag har fått "sova" sittandes tills fram på småtimmarna då jag fått ett par timmars sömn ...  

Förrförra fredan plockade jag ner sommarhagarna nere vid älven och flyttade opp "morsor och söner"till den

s.k skogshagen vid stallet och det var uppskattad av pållarna!

Hästarna gillar inte att vara långt från gården när mörkret börjar falla, då vill dom vara nära där det känns tryggt och så blir det ju mindre att beta förståss!

Måste sända en tanke till Iréne och Micke för utan deras hjälp har vi inte haft ordentliga vinterhagar!  


Storvinna har kommit hem från sin sejour hos Jens Eriksson med två vinster i bagaget, tyvärr blev inte avslutet lika "vinnande", galopp och disk!  Hon var i mycket fint skick vid hemkomsten förutom att hon hade lite början till karledsinflammation  v.bak och v.fram Kanske därför hon inte var på hugget i loppet?

Karledsinflammation är ju ingen rolig grej och kan vara svår att få ordning på, men i somras köpte jag en karledssalva som visat sig vara suverän så hon är i stort sett återställd i sina karleder...peppar peppar.

Sen finns det nåt som heter "Zinkpudervätska" som är kanon, den sätter jag nu på v. fram som var mindre an-

gripet.

Ingen skugga ska falla på Jens för denna "åkomma" handlar inte om dålig skötsel utan kan komma att poppa upp

hur som helst  "kanske tålde hon inte foderbytet"?

Tvååringen Drömmis som har varit hos LarsOlov Lundgren ska hem nu i dagarna, det har gått bra för henne och det har säkert varit mycket bra för henne att komma igång ordentligt framför vagnen.

Ett stort tack till "kuskarna" för väl utfört arbete!    


Kexet har ju hunnit starta en gång för ett tag sen, men hon hade som vanligt galoppskorna på...tusen ben sa

kusken!


I tisdags morse när vi var klara med morronjobbet i stallet så satt Vilja   på farstubron och slickade sig under magen ,

hon såg väldigt moloken ut...funderade ifall hon börjat löpa, men när jag lyfte hennes bakben hade hon en reva på en decimeter, spikrak som om det var ett rakblad som hade skurit och såret såg inte så roligt ut då det var uppfläkt

fast ändå rent och snyggt inge blodigt!  

Det blev transport till Öjeby Djursjukhus...lång vänta, sen blev det narkos och ihoptråckling av såret som ser väldigt fint ut idag!

Ojoj så jobbigt för Vilja, tratt på huvudet och koppeltvång vid utevistelse, tänk er själva, en vovve som lever ett

fritt liv det är nog inte lätt för henne att förstå?

Om ett par dar ska dränaget bort och sen är det stygnborttagning nästa fredag inte denna!

Hon får medicin oxå, mot smärta och infektion tabletter som har leversmak! Pyttsan ...inte vill hon ta dom!

Har ju hundgodis med leversmak som slinker ner lätt som en plätt, men försöker jag lura henne och ger henne

både och så kommer medicintabletten ut snabbt som attan och den är inte stor!   

Enda alternativet är att blanda tabletten i Rollos   mat, då slinker den ner och problemet är löst!

Dessa djur alltså!


Allt går sin gilla gång och man måste ju säja att vi har fina dagar , tänk om oktober kunde hålla samma trevliga

väder som september har gjort...så mysigt!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards