Älvbacka

Alla inlägg under november 2011

Av Yvonne - 30 november 2011 22:57

Ja idag har det verkligen varit REGNTUNGA skyar, man har knappt sett ljuset en gång...  

Opp imorse, fodra, på med täckena och ut med hästarna (inget regn då). Skotta skit, mer spån  i boxarna, ut med

vattenslangen fylla vatten i bunkarna, klart! Iväg till hönsen (gooomooorron)! Öppna luckan, rengöra, fylla mat och nytt

vatten, servera två skålar med "bulgur", ett ägg på morron tack för det!  

Åter till stallet, mata kaninerna! La ut extra mycket hö igårkväll då vi skulle på visit idag...

In och duscha, drack en kopp te och en macka till.

Sen for vi till Luleå för att hälsa på Moes förra ägare Göran (Jannes travkompis sedan många år)! Åkte förbi hans fru Ingrid och åkte i hennes bil till Görans "boende", Flinga deras hund var oxå med och hon "pratade" hela tiden när

Ingrid sa:  nu vi ska åka och hälsa på husse!

När vi for mot Luleå så började det regna och regna och regna!

Det var jätteroligt att få se hur fint och trevligt Göran har det och vi fikade och pratade trav och om livet i allmänhet.

Underbar personal och jag fick en riktig kram av Göran när vi bröt opp!  

Det är så skönt att se hur bra Ingrid mår nu , Göran har ju drabbats av Alzheimer för några år sedan och det har varit en svår och jobbig tid för Ingrid . Nu har iallafall allt ordnat sig till det bästa.  


Behöver jag säja att regnet strilade på, var in och handlade på hemvägen sedan var det bara att släppa ut två lyckliga vovvar när vi kom hem igen och av med finkläderna och på med stallkläderna!

Ut och ta in hästarna som verkligen ville in. Genomblöta täcken att hänga opp och sätta på varmelementet, men jag

tror inte att alla täckena hinner torka till imorron så jag har tagit fram några gamla täcken .

Det blev en kraftfodergiva  och sen iväg och natta hönsen och stänga för natten, som vanligt stod hela gänget under radion och diggade!

Imorron tar Rune "grannen" över skötseln.  

Det blev laxlåda till middag och så bar det av ut i stallet igen och ge kvällshö och packa Kungens tävlingsgrejer till imorron!

StallLena kom och for ut en sväng med sin pålle så hon fick stänga stallet för natten.

Såg lite Tv, gick ut med hundarna och ropade samtidigt in Plåster "katten" och bäddade m honom i selkammaren.


Ja det var min dag det, gonatt!  

Av Yvonne - 29 november 2011 20:17

Rak i ryggen som en fura sitter han på Gnistens rygg om än det var lite gruvensamt innan han "Stefan" kom sig dit opp!

  Det var bara cowboyhatten som fattades, men den kommer nog på plats när Stefan har blivit varm i kläderna,

för nog verkade det som om han gillade ritten?  

Vi har ju en ypperlig "westerntränare " Niclas Christofferson i byn SM mästare tillika!  


När jag skulle fodra lunch till pållarna så var det full aktivitet i stallet, jag har länge velat få till en "dörr" på

kaninernas box så att småfliclorna slipper klättra över gallret som blivit vint och snett...och nu var "snickare" Stefan i full gång med att uppfylla min önskan! Han satte bräder runt gallret och så på med gångjärn och en hasp, jäsiken

så bra det blev!  Det är Kompis gamla box som "ninerna" har fått ta över.

Istället för vanliga boxdörren så har jag haft ett kompostgaller vid dörröppningen för att Svante och Mia ska kunna ta  del del av det som händer i stallet. Samma har Ludde och Ammi till sin lite mindre box. Får väl ta en bild...


Kungen har Janne drögat idag = rockard och däck!  

Och i och med att stallLena kom så blev det en tur med Knekten, det är en fin kille ska ni veta. Han har blivit så

trygg  och han kommer direkt till grinden när jag ska hämta in honom, hm ja han vet nu att det finns godsaker i krubban när han kommer in, haha med "godis" kan man komma långt!  

Iallafall när det gäller att dressera djur!

Dotterns första ponny, shettisen Tusse han hoppade en hel bana springandes lös vid min sida  när han visste att jag hade sockerbitar i handen och en tjurkalv jag hade han behövdes det inget rep på för att leda till och från hagen...

han skulle ha följt mej till "världens ände" för en sockerbit! Sebastian hette han.


Har borstat Trolle ikväll så att han inte blir sotis när han ser att Knekten blir omskött, men han är svår att hålla

snygg för han är ganska lurvig och är bra på att skita ner sig! Skulle egentligen behöva klippas, men det är svårt att ha ett utetäcke på när han går med Knekten det skulle nog inte bli så mycket kvar av det stackars täcket då!  


Sista jobbet i stallet blev "rykt av Moe", han är så fin i pälsen (hårremmen) på lite finare språk...han njöt verkligen

fick ihop fyra "skrapor" var på bägge sidorna! Och tacksamhet visade han genom att lägga sig och rulla i spånet efter rykten! Himla häst!  


Har sovit en stund för jag fick ont i huvudet, men nu är det bättre OCH nu regnar och blåser det!!

Nu for den lilla snön åt fanders! Nä nu får det gärna bli några decimeter snö tack...

Av Yvonne - 29 november 2011 19:02

StallLenas sambo Stefan har tagit sig en premiärtur på Gnisten!
Här är han, stolt sittandes i westernsadeln!
 

Av Yvonne - 28 november 2011 20:31

  

Jajamänsan, nu tar vi en liten paus med  hästträningen, det har blivit fruset på backen och då kan man ta en paus

och spara benen på pållarna!

Bara Kungen får röra på benen ett tag till eftersom han startar på torsdag...

Och så blir det väl nån ridtur på Moen...ja det är faktiskt skönt med en paus även för en själv!  


Nu hinner jag ägna mej lite mer åt Knekten, idag kom stallLena tidigt och red sin pålle och medan hon red så tog jag in Knekten och förberedde honom för en dust på stallbacken.

Lika duktig idag som igår, det är tur att jag har Lena som kan komma ibland före mörkrets inbrott!

Kommer vi bara igång så blir det här jättebra!  


Såg Stamping på TV:n  idag och han är på G igen, blev tvåa och såg så fin ut!  

Blev så glad för Sigbritts skull och nya "ägarekonstellationen"!

Arne mös nog "däroppe"!     


Hönsen fick ett halvt kilo kokt strömming  till frukost, inte en smula fanns kvar på eftermiddan! Mina katter äter aldrig strömming, har provat bjuda på det. Fast idag när jag kokat färdigt fisken DÅ var det väldigt intressant och Rollo vräkte i sig tre! stycken!! och när jag kom ut i stallet med kastrullen så "jamade" Plåster till sig tre stycken han oxå, märkliga kissemissar??    


Lite lite snö har det kommit, ja snö det är väl som nå fjun fast ljusare blir det och så småningom ska det visst bli regn igen!

Hmm det är inte lönt att prata om vädret längre!


Ha det! kram...

Av Yvonne - 27 november 2011 20:21

Ja änteligen blev det tömkörningsdebut för Knekten!

Sov lite länge imorse, ända till klockan åtta och även hundarna och Rollo sov gott...Janne sov fortfarande när jag och Vilja gick ut i stallet.  

Göran kom för sin dagliga morronpromenad med hundarna, han fick gå in och hämta Molly för hon sov fortfarande!

Medan hästarna åt sitt kraftfoder fyllde jag vatten i bunkarna ute i hagarna och körde ut hö.

Ville inte lägga ut det igårkväll för det blåste så in i bomben, hade nog inte varit kvar ett strå på morron.

Och  när jag ledde ut hästarna kom Janne och hjälpte till med mockningen...  

När det var klart fyllde jag på spån i boxarna, även om det inte behövs så strör jag på för trevnadens skull!


Gick till hönsen och idag vankades det godsaker "majskorn" vilket gör hönsen lyriska, jojo det är mumma för en liten höna! Det är lite häftigare än Vårgårdariset tycker dom,  är ganska festligt med vårgårdariset för när jag tar fram påsen då hoppar hönorna opp och drar i påsen för att det inte går fort nog innan det hamnar på golvet!

Sen pickar dom av bara den!

Efter morronfikat kom stallLena och lilla Linn.   

Och medan Lena for ut och red Gnisten så tog vi in Kompis och Knekten, fodrade lunch .

Linn sköte om Kompis och jag gjorde iordning Knekten  och var klar med honom när Lena kom tillbaka!

Tyvärr så är Josse sjuk, men det löste sig bra, Linn fick vara med och leda Knekten på ena sidan och på den andra ledde Lena och jag höll i tömmarna och så gick vi några varv runt gården och gjorde även ett par halter...

Knekten var hur duktig som helst och Linn som bara är åtta år skötte sig perfekt! Det är "jävlar anamma " i den tjejen!  

Tog en bild på Knekten och medhjälparna som kommer på bloggen ! Josses uppgift!


När kvällssysslorna var avklarade fick fölmärrarna en "skönhetskur", borstade och friserade öron och svansar på

dom...      

Njutbart såg dom ut att tycka!

Kom lite lite snö och genast blev det ljusare ute, Jörgen med lilla familjen kom ut i stallet medan jag var kvar och

deras lilla dotter Alva som är lite över året hon kollar hästar och kaniner med ett enda stort leende i sitt lilla ansikte!  Den  tjejen älskar verkligen djur! Inga sura miner fast Molly kommer med  "stortungan" och

levererar en slick kring näsan när hon kommer åt!


Nu ska jag se Beck, men jag funderar ifall jag inte sett den förut??

hej svejs!
_____________________________________________________________________________________________________
Uppdatering! Här kommer bilden från Knektens tömkörningsdebut. Med på bilden är Linn och Lena!
 

Av Yvonne - 26 november 2011 22:47

Klockan 10.00 imorse åkte Kexet iväg till Blåsmark för inkörning hos LarsOlov Lundgren, hon blir väl borta nån månad skulle jag tro?

När stallLena dök opp var jag nästan klar i stallet, hade bara kvar att lägga in spån. Vi gick och hämtade Kexet i hagen.

Hon fick gå ut imorse med sina kompisar som vanligt.

Efter en genomborstning såg hon skaplig ut, gick ju inte att göra så mycket igårkväll då hon var blöt när hon kom in.

Regnade en skvätt på eftermiddan!

Lastningen gick över hövan bra, jätteduktig var hon till skillnad från när hon skulle på premierningen i höstas!

Då levde hon loppan minsann...Lena följde med Janne till Blåsmark och allt hade gått bra, hon var lite orolig vid framkomsten och när hon kom in i stallet. Det blir nog inga större problem med att få henne inkörd.

Jag trodde att jag skulle hinna ut med Knekten en sväng, men mörkret hann infinna sig så det fick bli en svängom i stallet, imorron ska vi iallafall ta ut honom på en tömkörningstur när stallLena och Josse kommer, blir spännande!


Ja nu är det snart sista starttillfället för Kungen detta år!  Han står ju fyrti med ett springspår (ensam i volten)

och det är bara sju hästar till start!

Nu kusk för dagen "Akseli Lahtinen", Jaakko har misskött sig och är avstängd, Ja miskött sig och misskött sig,

han

har varit över "linjen" vid två tillfällen och det renderar en avstängning...  


OM det är någon som har saknat mej på bloggen ett par kvällar så beror det på att jag har pysslat med Trolle och Knekten.  Och igår kväll kom vännen  Annica och Hasse från Rosvik på besök och dom blev länge,

(annars brukar Hasse ha bråttom hem efter ett tag)!  

StallLenas farsa KarlGustav gjorde oxå visit, karlarna satt vid köksbordet och surrade medan jag och Annika satt i Tvrummet och slängde då och då ett öga på IDOL medan vi snackade!  


Nu ska jag ta en dusch innan det blir sängläge...  

Av Yvonne - 23 november 2011 23:16

Man både längtar och inte längtar tills det blir snö nu faktiskt, detta liknar ju ingenting!  

Första advent på söndag! Har satt ljus i granen som jag satt utanför friggebodan eller "lillstugan" sm Iréne kallar den.

Några adventsljusstakar ska väl fram oxå, men julstjärnan i fönstret har suttit oppe sedan förra julen, yes!

Jag tycker att den är så fin att jag inte har nänts ta ner den...  Har nog nämnt det en gång tidigare när den oxå satt kvar i fönstret en sommar och när Emelie kom opp från Stockholm på besök så höll hon på att garva ihjäl sig när hon såg den!  

I och för sig så slipper jag ju klänga däroppe i fönstret för att få opp den nu!


Nånting som jag verkligen längtar efter så är det den 30 december för DÅ ska jag på "Euskefeurats" hemvändarkonsert på Acusticum ye ye! Annica borti Rosvik blir med och så äter vi gott före!

Egentligen så skulle min goa travkompis från Boden följa, men tyvärr så kunde inte Carina Ooo för jobbet.


Har både kört och ridit idag, men det blev ingen ridtur med stallLena för hon kom jättetidigt och jag var inte klar

i stallet och hade inte heller hunnit vara hos hönsen...heller inte fått något i magen!


Knekten fick på sig ett huvudlag efter borstningen och han var så himla duktig, lite gos och några äppelskivor  före gjorde susen!  

När jag provade i somras så blev han ju alldeles galen och sen var det ju omöjligt att få på det igen!

Imorron åker både sele och huvudlag på och så tar vi en promenad på stallgången, låter kanske löjligt?

Men här handlar det om att han ska få förtroende och känna kompisandan...innan vi börjar vistas utomhus och

så är det ju mörkt ute när jag har tid att ägna mej åt honom.

Till helgen räknar jag med att "stallfiorna" är på plats så jag får hjälp med tömkörningen.


Nu skulle ni se Rollo, världens mysigaste katt nu ligger han bakom datorn och sover djupt. Lyckades avvärja en

promenad över tangentbordet denna gång...haha!  

Av Yvonne - 22 november 2011 21:15

Vad hände NU då???

Tre likadana inlägg, jag fattar INGENTING!!!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19 20
21 22 23
24
25
26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards