Älvbacka

Alla inlägg under december 2013

Av Yvonne - 30 december 2013 19:12

  EN HÄST...

Styrkan hos en häst gör den så vacker i galopp.

Det gör den oxå  villig att bära människans kropp.

Den känner minsta önskan

hos ryttaren den bär.

Och den satsar gärna allt,

för att ge det man begär.

Med hästens lätthet, snabbhet och dess djärva energi

får människan en känsla av att vara fri!

Belöningen för hästen är de omsorger man ger...

då njuter den till fullo och trånar efter mer...     


                      ++++++++++++++++++++++++++


Detta får bli avslutningen på mitt bloggande 2013!


Önskar er alla ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR och alla travvänner ETT RIKTIGT GOTT NYTT TRAVÅR 2014!    KRAM!  

Av Yvonne - 27 december 2013 19:39

  Joujann som "Rolf" brukade säja! Fast det var en "tomtemor" när det kom till kritan!

Vad jag har grubblat, först trodde jag att det var Kungens tagel eftersom tomten kom från Nordpolen och sen funderade jag på FixElden som bor i ett "annat" land Finland fast då stämde ju inte frimärkena!  

Men igår kom bekännelsen FRÅN GÖTEBORG!!!ATTANS Camilla vad hon satte myror i huvudet på mej...vackraste Juna är "ägare" till taglet i det fina armbandet!  Och jag fick veta att Camilla och flickan som rider Juna oxå har varsitt så nu är vi sammanlänkade med varandra, känns jättekul! TACK SNÄLLA CAMILLA!!!!!!!!

Helt underbart!  

Nu måste jag få någon att hjälpa mej så att jag får visa armbandet på bloggen.

Föresten så har ni väl tittat på bilderna som kom i jul på barnbarnen i stockholm och på Juna med den blå tomten

med flera? Vet ni varför tomten i Onsala är blå? Jo för att Onsala ligger nära havet!

Det är ju inte så ofta jag har bilder på min blogg...  

Ja då var gåtan med armbandet löst, hon är en riktig pärla hon därborti Götet!


En liten rättelse till slut, boken Janne fick av mej i julklapp heter "Trav är mer än trav" och är skriven av Johan Dieden.

Själv läser jag en riktig bladvändare av Håkan Nesser som jag fick i julklapp av Anna och Petter den heter:

"Levande och döda i Winsford"...

Av Yvonne - 25 december 2013 11:08

Julaftonsmorron började med det vanliga stalljobbet och när det var klart väntade hönsen och kaninerna på att få

lite omsorg och godsaker.  

Klockan 15.00 tog jag in hästarna, hade förberett och lagt in kvällsmaten...Janne åkte och hämtade Rune medan

jag bytte om och fixade till inför julmiddagen sen åt vi , delade ut lite julklappar såg lite Tv, satt och pratade tills

det var dax för Rune att bege sig hemåt igen.       

Klockan blev framemot 21.oo, då klädde jag på mej stallmunderingen och begav mej ut i stallet där det var lugnt och stilla...mockade boxarna (det blir en del skit ) ska jag säja. Gav mera hö och delade ut julmorötter!

Det var skönt att röra på sig efter stillasittandet.  

Såg en film på TV som hette LUTHER...sen läste jag ut en bra bok!  

 Julklappar är ju nåt som man "nästan" har vuxit ifrån, men det blev några stycken iallafall : eltandborste,bok,

söt prydnadstomte,jättefina pannlappar,lotter,choklad och stallLena hon är påhittig hon fick en sån där tavla som man skriver meddelande på att hänga opp i stallet, den var så fin och så följde det med två stycken små metallhästar att fästa komihåglappar med! Lena har sett att den gamla tavlan är båden liten och sliten!

Så den klappen var välkommen!  

Janne fick ÅkeSvanstedts dvd och en bok som heter "Trav är inte bara Trav" utav mej , vi fick oxå en stekpanna av Lasse och den var verkligen fin! Ser lite speciell ut!  

Och så måste jag berätta att de kom ett brev dan före julafton från Tomten i Nordpoolen????????

Däri låg nånting väldigt  väldigt fint : ett armband tillverkat av hästtagel !

Det stod att taglet kom från en häst som har bott hos oss, men inget om vem som är givaren! Har en en liten misstanke i och med att taglet inte är riktigt svart........  utan på kuvertet  var det präntat en dikt oxå :

"Jag hoppas du vill detta bära, gåvan från ett fjärran "land" så även då jag ej är nära, ett minne finns intill din hand."     Tusen Tack! och så hoppas jag att DU mystiska "tomte" hör av dej! Kram" !


Av Yvonne - 23 december 2013 09:39

Här kommer bilderna som Junas ägarinna Camilla har skickat! 

 

Snygga Juna i full julmundering! Här får den blåa Tomten skjuts!


 

Den fina Viktoriavagnen som Camilla lagt vantarna på. Många fina brudpar kommer att få åka i den...

   

Och så två bilder på Junas blivande kusk Morris, på sista bilden även hans kompis!
Det kanske dröjer några år ännu innan Morris kan ta över tömmen,
men här ser man ju tydligt att han har fallenhet, ridandes på åsnan Ior.


Av Yvonne - 22 december 2013 21:47

Det blev en lång dag med diverse iordningställande inför julen!

När stallsysslorna var klara och hästarna ute i sina hagar (ledig dag för dom) då var det dax att ta itu med hönsen

och göra julfint hos dom...ut med den gamla spånen och in med ny fräsch sen fick dom en stor skål hackad grönkål

att mumsa på, julaftonskvällen vankas det majs och det går inte av för hackor, dom blir alldeles galna!  


Efter morronfikat (fikar aldrig förrän det är klart i stallet) då tog jag mej an kaninerna och när jag rengjort la jag

in halmen som jag fått utav stallLena, gissa om "kaninisarna" hade kul och värre mysigt!

Gjorde klart med kvällsmaten till hästarna, städade opp i stalldelen där det varit översvämmning så nu är det okey därinne!   


Hade fixat det mesta inomhus tidigare i veckan, men hade kvar att dammsuga och torka utav golven...när detta var klart och Janne sett travet på TV for vi ner till affär´n och jag handlade lite som behövdes inför helgen och när vi

kom hem stod där en bil på gården!

Det var stallLena, Linn, Moa och Moas lillebror som hade lämnat en julklapp till mej och Moa som är så duktig på att baka hade lämnat en låda med superfina bakverk i  åt mej och Janne!

Vilken pärla hon är!  

Man blir varm in i själen av att ha så goa vänner!  


Nu har jag gjort köttbullar i kväll och det blev  även en köttfärslimpa när jag ändå höll på !

Få se ifall jag ids baka något imorronkväll och så ska ju skinkan griljeras!


Nu vill jag önska er alla EN RIKTIGT GOD OCH FRÖJDEFULL JUL! KRAM KRAM KRAM!!!        


Av Yvonne - 22 december 2013 21:47

Det kom julhälsningar från barnbarnen på mailen och här får ni se fotona av dem. Yngsta barnbarnet Sally var sjuk när det var fotografering på dagis så hon blev istället fångad på bild som en liten katt när storasyster Edit hade målat henne.


Edit:

    


Rut:

    


Sally:

 

Av Yvonne - 21 december 2013 19:08

Tänk egentligen så vackert det är häroppe i Norr!  Imorse när jag gick till hönsen så var himlen

blågrå och rosa när jag blickade bortöver Fällan och förra veckan när jag körde Bolfaxa på sena eftermiddan

efter rakbanan då lyste himlen röd över trädtopparna och det såg ut som om det brann  och för att inte tala om

Norrskenet, mystik så att man nästan tappar andan!   

Och sommaren med midnattssolen   ljust dygnet runt! Härliga norrland finns det en låt som heter!  

Vad har vi att klaga på egentligen?


Idag har det varit träning av pållarna, ja det är det ju i stort sett alla dagar förståss förutom en och annan ledighet...


Har fått mejl från Götet och vackra Juna går från klarhet till klarhet, hon har dragit runt tomten i Onsala, visste ni föresten att tomten i Onsala är blå? Det visste inte jag heller ...och då var hon "klapp och titthäst" på julmarknaden oxå! Matte Camilla har köpt en tjusig Viktoriavagn och med den ska Juna dra brudpar till kyrkan och andra åksugna!

Har fått kort så nu hänger det på Josse att dom kommer in på bloggen...  


Rider Lilly en gång i veckan och hon sköter sig bra och Moe känns fin på nya bettet, har börjat rida längre turer med honom nu för att bygga opp konditionen för snöpulsning verkar det som om man får titta i stjärnorna efter i vinter.?

Visst och sant, det brukar komma snö så det räcker och blir över om inte annat så kommer den säkert "nästa år"!

Jag tror att vi har fina starthästar nästa år, Storvinna, Kexet, Lilly, Bolfaxa "om hon lägger galoppskorna på hyllan"

och så Moe ett oskrivet kort, men kanske han kan göra nåt lopp i början innan viljan tryter...  


Det blir en lugn jul "eller vad man ska kalla den" här hos oss...inga barn och barnbarn, det blir Janne, jag och Rune...hundarna, Rollo   . Anna med familjen kommer på sportlovet istället blev alldeles för dyrt ...8.000kr

att flyga opp. Robert och Lena kommer med Mirja och ev. Britta  nån dag efter julafton och då ska dom fixa maten.

John dyker väl opp till sommaren och Erika.

Imorron ska jag göra julfint hos hönsen och kaninerna ifall jag hinner alla annars finns det ju en dag till innan julafton. Men fint ska dom få.  

Av Yvonne - 16 december 2013 21:12

På svenska blir det  "Hästskötarens Gryta", ett smakfullt recept från anno "dasumal" =1979.

Bryn lätt två hackade lökar i olja

tillsätt tre hekto magert stekfläsk skuret i tärningar

när allt är vackert brynt tillsätt oxkött förslagsvis 4-5hg skuret i tärningar

När allt har fått en fin brun färg tillsättes några lagerblad salt peppar några nejlikor

en handfull gröna och svarta oliver utan kärnor samt rivet citronskal.

Till sist råa i tärningar skurna potatisar.

Locket lägges på och allt ska sakta sakta puttra...  

Detta recept fann jag  på baksidan av ett jätteläckert vykort, året var 1979.

Skickade kortet till min kompis Christina samma år och för något år sedan fick jag det tillbaka!

                                           ..................................................
...


Så har det varit tredje advent och jag har fyllt år fast jag egentligen har slutat fylla, men när jag tänker efter

"eftertankens kranka blekhet" så är det nog som Ina säjer att jag ska nog vara glad att jag fyller år för när jag inte längre fyller då finns jag ju inte längre!   

Hade en fin födelsedag, fick blommor, tårta,mjukpepparkaka, lotter "vann 60kr"...silverarmband, snygg tröja linne och svarta leggings till...och det bästa av allt var att min kära väninna från 70talet Christina kom opp från Stockholm och så

kom äntligen min andra kära väninna   Iréne äntligen hit!

Det blev ett litet gäng runt kaffebordet där även doggywalkern Göran , Rune, grannarna och Ainas bror Åke satt.

Nu väntar jag på en födelsedagspresent till från Anna med familj= presentkort från HÖÖKS så nu blir det att kolla katalogen!  



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards