Älvbacka

Alla inlägg under augusti 2013

Av Yvonne - 26 augusti 2013 22:52

Tack Anna, vilka söta tjejer till häst, Edit och Rut...tänk att Rut äntligen kom opp i sadeln på Kompis!     


Nu ska jag berätta om en söndagsmiddag som hette duga!

Robert "sonen", Lena och Mirja kom i söndags för att plocka lingon och sedan skulle Robert laga middag och det var bland det godaste jag har smakat ...reninnanlår, rösti och rårörda lingon   helt suveränt gott!

Robban är jätteduktig på att laga mat, baka och göra annat gott!  


Red några kortare intervaller med Moe igår och han känns himla fin och  behövde få sträcka på sig för det

finns mycket "go" innanför västen på grabben. Idag blev det en längre skogstur med Vilja i sällskap.

Bolfaxa är klar med sitt penicillin så det blir väl att åka iväg till veten med henne för att kolla om hon är frisk?

Man funderar ju på var detta halsproblem kommer ifrån, har ju hört att det varit en hel del halsproblem på hästar i år!

Imorron ska Storstjärna gå kval, Per ringde ikväll och berättade det...hon har ju premat för ett tag sedan och gick 2.02 tror jag det var. Sen startar Kexet på Umåker torsdag som kommer, Per kör det blir Janne och Per som far och

det gillar Janne för då kör Per bilen från Byske till Umeå och samma på tillbakavägen.   


Ikväll när jag gick iväg och stängde åt hönsen kom jag på att jag skulle kratta i hönsgården och i hagen utanför,

sagt och gjort så hämtade jag kratta och spade och en plasttunna att stoppa "skräpet" i. Alla tre hundarna och Rollo följde med och mörkt var det för klockan var strax efter nio...när detta var färdigt la jag kratta och spade en bit utanför hägnet gick och hämtade en hink som jag fyllde med vatten vilket jag skulle hälla i hönsens ena vattenbar som var tom.

Stövlade på där i mörkret och när jag var några meter från hägnet så snubblade jag på krattan, hinken flög opp i luften och jag sprang rätt in i nätet, men lyckades hålla mej på benen! Hundarna och Rollo stack åt alla håll och

jag fick mej en riktig dusch!!! Oj vad jag skrattade för mej själv där i mörkret, kan tänka mej att det hade varit nåt för "Yuo tube"!  


Imorron kommer syrran och Hasse från Stockholm och så kommer Emelie och Jonas med sina två småttingar

så nu blir det fullt i huset igen, men det är bara roligt!    


gonatt!!  

Av Yvonne - 23 augusti 2013 22:55

 

Av Yvonne - 23 augusti 2013 22:48

 

Av Yvonne - 22 augusti 2013 20:48

Det där citatet blev lite slarvigt skrivet så nu tar jag det från början!


                                                  
   "DAGENS CITAT"


                        När det handlar om husligt pedanteri som strykning, storstädning

                         och polerade golv säjer jag som Pippi Långstrump: herregud,

                         det är ju värdliga saker.


                          jepp nu blev det rätt!!     

Av Yvonne - 22 augusti 2013 20:08

Idag kom svaret från "veten"   i Boden, Moe är frisk... inga synliga bassilusker   så nu kan vi börja träna igen.  

Vi har hunnit med några skrittpass sedan besöket i Boden. Bolfaxa har några doser kvar av penicillinet!

Moe är pigg och det känns att han är laddad!

I förrgår när vi varit opp till Knöppel och började närma oss kurvan på nervägen hörde jag att det bullrade och surrade, trodde det var en helikopter...Moe spetsade öronen och började "gå på tå"! Vips så dök det opp en crossare i svängen!

   jag red in på sidan av skogsvägen och killen på crossen gjorde likadant fast på andra sidan och för att "mota Olle i grinden" så vinkade jag åt honom att han kunde köra förbi vilket han gjorde, jiihaaa! Moe ställde sig på bakbenen och for ut på vägen och stackars Vilja som var med visste inte vart hon skulle ta vägen, men lugnet kom när crossen försvann uppåt Knöppel!

Killen ska ha en eloge som kom körande i lugn fart och stannade när han mötte oss, annars vet man inte hur det skulle gått för Moe han är ju en riktig virrpanna i vissa lägen.  


Det gick inte så bra för Kexet i sin tredje start , diskad som femma i mål ja vad ska man säja? Tjejen är ju bara tre år och utan rutin det kommer ju fler lopp för henne och med det rutinen! Jomenvisst!  


Det har kännts lite småkallt idag, men det är ju den årstiden nu   solen har varit framme och då känns det skönt...Fixan, Stilig och lilltjejen har fått flytta opp till hagen innanför travbanan nu och det gillar dom för när mörkret

kommer då vill dom inte vara nedanför vägen längre. Och så har dom fått nya reflexgrimmor, dom åkte på så fort det började mörkna på kvällarna!



                                                  
DAGENS CITAT:


                                 När det handlar omhusligt pedanteri som strykning,

                                 och polerade golv säjer jag som PippiLångstrump: Herregud,

                                 det är ju värdsliga saker!


                                                  
           detta myntades av: Karin Söder


                                                  
                         håller fullständigt med...  

Av Yvonne - 16 augusti 2013 20:12

 måndags kom min syrra Susanne, hennes Göran och deras schäferhund Sammi opp till Pite från Skåne...vilken resa

en sådär hundrafemti mil minsann!    

Det var jätteroligt att få träffa dom, Göran har jag inte träffat på tjugo år!  Syrran har ju varit opp ett par gånger. Det gick bra med hundarna, det var bara första dan det var lite "skälligt"...Moa var oxå här och hon var "polis" och passade på Molly som blev jätteförtjust i Sammi, Vilja var inte alls intresserad!

Efter första dagen så gick det bättre och bättre och snart var dom kompisar, Sammi var en jättesnäll vovve 2 år gammal och stor kan man säja...tycker Molly är stor , men där låg hon i lä!

Susanne och Göran hade hyrt en husbil, ett bra val när man ska resa så långt! Killen som hyrde ut den hade en liten tygälg i bilen som kallades "Benarpsbon" och den ville han att de som hyr bilen ska fotografera i nån trevligmiljö under resans gång! Kul grej ... vi var till Storforsen och där blev "älgen" fotad med forsen i bakgrunden och det såg ut som ett proffsigt vykort och när vi kom hem därifrån så fick han sitta i huvudet på Lillbrun haha det blev jättefräckt!

Och så fick han posera mellan öronen på Kompis...hoppas att "ägaren" blir nöjd!

Vi har haft det så trevligt, men det blev en kort visit för idag har dom styrt färden mot Skåneland igen...vi åt

en tidig middag innan återresan...det blev en festmiddag med oxfilé , kycklingfilé och nyåkers= färskpotatis!

Igår funderade vi på vad vi skulle ha till och som på beställning dök det opp en motorcyklist på gården och in kommer

Olov "Torgnys son" med en påse nyåkers, bättre kunde det inte bli! Änglar dyker opp både här och där!!!  

Finns det något som är godare än färskpotatis, man kan äta bara det med smör till det är en verklig njutning!  


Och så har vi varit på återbesök på kliniken i Boden med Moe och Bolfaxa fick följa med för två sista gångerna jag kört henne så har hon hostat "sex sju gånger", Moe såg jättefin ut i halsen, men hade fortfarande tunt vitt "skum" längst ner,. det togs ett nytt prov för att kolla ifall det fanns kvar något av infektionen?

Kunde iallafall börja motionsrida honom lite lätt till resultatet kommer.  

Bolfaxa däremot var jätteröd i halsen och hade tjocka slemklumpar på sidorna, hon hostade till ordentligt en gång och då fick Maria "veten" en riktig dusch i ansiktet, hon skrattade och sa att nu har jag fått en ny ansiktscreme!

Så nu får Faxan penicillin i tio dagar "penovet" samma som Moe.

Imorron lördag startar Kexet i Skellefteå, Per G. kör.


Av Yvonne - 10 augusti 2013 19:57

Ja då har det varit dax igen! Årets höjdpunkt nere vid Alterälva!     Kräftfiske med tillbehör...massor av trevligt folk...grilleldar vid skymningen längs älvkanten, hur mysigt som helst!    

John och hans tjejer var ner och fiskade "betesfiskar" på dan och deltog sedan med friskt humör och flaggan i topp,

dom hade både burar och fiskade även med spö och fick en del rejält bamsiga kräftor och idag har dom kokat kräftorna

och nu är dom infrysta för att tas med hem till Stockholm imorronbitti!


Någon gång under måndagen dyker det opp nya "gäster"...syrran från Skåne "Susanne" med sambo "Göran" och hund kommer då opp med husbil och stannar till den 16/8. Göran har aldrig varit i norrbotten smålänning som han är, vi har

iallafall tänkt få visa "Storforsen" så mycket mer hinns nog inte med när de är så kort tid.

Det ska bli väldigt trevligt !  


Har hunnit tömköra ettåringen några gånger, men det blir korta turer för mitt knä protesterar vilt efter sådär tio minuter en kvart...hon sköter sig så bra . Får väl se när det kan tänkas att få henne i vagnen, är ju inte så himla bråttom även om jag hade tänkt mej att vi skulle hunnit med det medan Erika var kvar.


Erika och jag hann iallafall göra nya hagen nere vid älven till märrarna och nu har det inte varit några rymningar

på gång än så länge?

Nu är Moe befriad ifrån "sprutorna" och han verkar fräsch som alltid och nu är det bara att hoppas att han är fri från

infektionen!!!

Det var verkligen synd att detta behövde komma nu när han hade ett fint montélopp på Umåker, dessa lopp växer inte på träd precis!...nåja det kommer väl fler tillfällen!  Han har ju hela nästa år kvar innan pensionen!


Anna, jag väntar på att det ska komma in lite trevliga bilder på bloggen efter eran vistelse på gården? Vore kul!  

Av Yvonne - 6 augusti 2013 21:39

Johns dotter Erika (mitt barnbarn) har åkt hem till Stockholm idag och skulle direkt till "Friends Arena" och se AIK matchen, det blev 1-1 så hon är nog ganska belåten!

Erika är jätteduktig med hästarna, ja jag har ju nämnt att hon tömkört "Beyonce" ettåringen och det har hon gjort med bravur och så har hon två gånger fått "skritta" av Bolfaxa efter det jag kört och idag fick hon köra henne på banan och rakbanan i skritt och trav, Faxan var lugn och fin, lunkade på i jämn fart.  Vore kanske idé att prova en kvinnlig kusk på henne , Sandra är ju ett alternativ?

Erika sökte ju till hästgymnasiet och var på solvalla och blev introducerad och fick även provköra  och hon blev antagen, men hon ändrade sig och ska nu gå "Hotell och Turist" och det var nog ganska vettigt för det är nog bättre att skaffa sig en riktig utbildning och ha hästarna som hobby!  


Moe har bara en spruta kvar nu och ikväll fick vi klara oss utan Erika och han var lika lugn och fin som tidigare och han har aldrig varit så välklippt i nacken som nu!  


Jag har rena semestern nu Johns "brudar" är fantastiska på att hjälpa till , dom lagar mat och städar så det står härliga till och dessutom är dom glada och trevliga!    

Hästar var något som dom bara sett på vykort, men nu har det hunnits med att både rida och åka lastvagn efter häst, stallLena har varit jättebussig och ställt opp med sina hästar Fixgnisten och Kenta .

Hos Göran har det varit hallonplockning och rattande av hans fyrhjuling, blåbär har frysts in  för att ta med hem

och ikväll är dom  på besök hos Peter (Görans son) "en riktig snygging säjer tjejerna" och det är bara att hålla med!

Egentligen skulle dom ut på fisketur, men Peter var tvungen att jobba över så det blev att ta sig ett dopp i Peters pool istället...  

Dom har säkert trevligt!!!

Vi hade grillparty i söndags och det var tjejerna som fixade med allt och då var Göran, Peter och Rune med oxå.

Ja John skötte en del av grillningen förståss.


Igår när jag skulle ut och köra Bolfaxa så tittade det in en tjej i stallet och frågde Erika "om Yvonne var där" och det var jag ju och jag blev så glad när jag såg vem det var! Lena Svensson som jag inte träffat på två och ett halvt år!!! Hon hade varit med dottern Klara till Gran där hon ska börja nu i höst, det var sååå kul att träffa denna underbara 

person igen...   Överraskningarnas tid är inte förbi!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards