Älvbacka

Alla inlägg under september 2011

Av Yvonne - 30 september 2011 22:11

  Vinnas "gudmor" Britt kom med en STOR påse morötter , det är så trevligt när Britt och hennes mamma kommer på visit, hoppas att du fick till några bra bilder

Britt? Skicka gärna till mej då blir jag glad!  


Tänk, det har INTE regnat en droppe  och solen har lyst opp tillvaron   kan

det bli bättre?

Vi åkte till stallMogården och hämtade hästtäckena idag och Lena bjöd på gófika,

är så belåten snyggt och prydligt har hon lagat, tvättat och impregnerat.

Behöver ni hjälp med täckestvätt m.m så gå in på "stallmogarden.se"   

Blev mycket imponerad utav hur Lena inrett sitt hus, mycket nostalgi och kärlek

rymdes där!    

Ett trevligt litet stall och fina hästar.  


Nu har Moe och Kompis fått flytta in i sin ordinarie hage och  det blev ett uppenbart lyckorus för bägge pållarna, dom skuttade runt och sprätte med bakbenen och utforskade  varenda centimeter av hagen !    

Det är bara geggigt framme vid grinden annars är den torr och fin och

det har vuxit opp lite grönt här och där...

Blev ingen träning för Moe idag heller , det gör honom nog bara gott!

Har klippt Gnisten och på söndag är det Moes tur, dom båda har fått  ganska

rejält med päls. Gnisten tyckte att det var skönt, tänk så lättsamt det blir och

med ett varmare täcke på efter träning så kan dom gå ut i hagen utan att ha

blivit blöta av svett!  


Imorron blir det Vitsand för Gnisten, Janne vill kolla opp hur han fngerar nu!

Vi får väl se om det kommer några kallisar som han kan springa med?



                            EN ROLIG HISTORIA

     Under en ridlektion glider nybörjaren längre och längre

     bak på hästen.

     Med panik i rösten ropar han:

     - ge mej en annan häst fort- den här håller på att ta slut!



Av Yvonne - 29 september 2011 22:25

Imorse när jag tog ur tvätten från maskinen låg min lilla skinnbörs däri med en hundring, en femtilapp och en tjuga i nytvättade och luktade gott av sköljmedlet

"syrén"!  Hade ingen aning om att börsen hmnat i tvättmaskinen! Så  kan det  gå när inte haspen är på!


Regnat idag oxå, men inte bekom det mina stallfior stallLena och Sussie regn-

klädda från topp till tå begav dom sig ut med Gnisten och Kungen!    

Kungen hade varit jättebusig och dragit iväg med sin ryttarinna i galopp och

svamlat för det mesta efter vägen, tyder på att han är i bra form haha!  för-

klarade jag för en rödkindad Sussie!  


Josse och hennes mor och syster kom på sena eftermiddan, Josses mamma brukar längta efter att känna hästlukten och då kommer hon och borstar nån av pållarna , ibland blir det oxå en ridtur  denna gång var det Lillen som blev om pysslad med assistant av syrran!  

Josse tog hand om Bolfaxa, tog utav henne bandaget  tvättade benet och

satte på ett vanligt stallbandage. Det geggar fortfarande från stryksåret,

måste nog klippa bort hovskägg för man ser inte alls hur det ser ut därinne i lurvet, men hon är inte sparkig nu iallafall!


Skulle egentligen ridit Moe , men han fick en extra dag i hagen...


Fick ett trevligt telefonsamtal ikväll från våran vet. Iréne, hon kommer opp om 14 dar och då har hon med sig min systerdotterdotter som ska gå prao med henne i fyra veckor och då ska dom jobba häroppe i fjorton dar och bo hos oss!  

Sedan tar hon med sig Lillen ner, hon har fått stallplats hos en kompis...

Han är ju tre år och det är dax för honom att börja "jobba!


Avslutar bloggandet med att berätta att vi har fått en "svandamm" på andra sida "älva"...det har bildats en stor sjö på Britts äng och där har svanarna landat och

det är ett jädrans liv på fåglarna även nattetid (undrar varför dom låter på nätterna när det är mörkt)? Men vackert är det att titta på dom, många bilister stannar opp för att titta på dom!  


Fick tre ägg idag!!!  Natti natti!!  

Av Yvonne - 28 september 2011 19:53

Hästarna hann nog inte mer än komma ut så började det regna, lunchen fick pållarna inta i stallet. Regntäckena var sjöblöta, men konstigt nog är aldrig hästarna blöta.

Gamla regntäcken som jag köpt från Börjes för en sex sju år sedan om inte längre.?

Ska bli skönt att få hem täckena som min lilla fé har fixat till!  


Har skurat och gjort fint i hönshuset idag, det blev faktiskt lite solsken  

på eftermiddan.!

Öppnade fönstret som är mot hönsgården så att hönsen kunde "digga" musik tillsammans med mej, satte radion på hög volym medan jag skurade och fejade!

   Alla hönorna stod givakt nedanför fönstret och tittade opp när jag sjöng med i låtarna och Pontus stampade takten och sprättade runt och ju högre jag sjöng desto mer gal han! Kuckeliku!!        

Och när Anita Lindblom högg i med sin låt från "anno dasumal! SÅNT ÄR LIVET,

DÅ  VAR TUPPEN I SITT ESSE!  

Det tog nästan fyra timmar innan jag var klar med städningen, hade lagt ny spån i redena och lagt ut på golvet. Var förståss en sväng till stallet klockan halv fem och gav hästarna kraftfoder, Janne fick ge hö.

När allt var klart hos hönsen fick dom komma in, då kollade dom runt lite och skrockade nöjt. Stack iväg och hämtade sand, det har blivit en geggig grop i hönsgården så jag fyllde den, höns är ju inte som grisarna att dom gillar att

gotta sig i lervällingen.

Tro att dom mös därinne i sitt hus, flera stycken grävde ner sig i spånet och

flaxade med vingarna och andra bara låg och njöt.  

En sista sväng till stallet och mockade ut lite skit, vill att hästarna ska ha rent när dom ska sova!    

Av Yvonne - 27 september 2011 19:43

Det var ett satans väder när jag vaknade på morron, hämtade tidningen åt Janne som inte stigit opp.    fortsatte sen ut till stallet, fodrade och började skotta skit. Strax före sju kom Sussie glatt kvittrande in i stallet, dök in i boxen till Kungen och pussade på honom  ...fick hjälp med mockningen  och hon lovade dyrt att vid 09.00 skulle solen komma!!!

Beslutade att ta in Trolle, Lillen och Knekten som gått ute inatt, men stona m. flera fick gå kvar i hagen det hade lika inte gått att få in dom .

I lugn och ro gick dom och betade längst opp i hagen och det betydde ju att regnet

inte störde!

Så behövde Trolle rulla fast i boxen, med det gick bra att lägga ett rep om frambenen och vältra över honom så han kom sig opp igen.

Vinna hade en liten svullnad på utsidan av frambenet  nedanför knäet efter sin fastrullning igår, lite öm men inte halt.

In och fika, ut och fixa till Kungen och Vinna! INGEN SOL KL.09.00?

Men Sussie gav sig inte DET SKULLE BLI SOL!

Göran hade lovat att komma på dan och ta ut hundarna en stund.

När vi lastat och var på väg till travet gav Sussie opp solchanserna....  

Och när vi landade på stallbacken i Boden då regnade det och blåste stormvindar,

då undrade man verkligen vad man håller på med?? Men är det inte så att hund och hästfolk är av en speciell sort va?  


Kungen var bra, fyra omstarter och förti meters tillägg bland femton hästar i skitväder, huvva! En sjätteplats, blev en peng iallafall...

Vinna klarade premien, got föt Lasse!

Hon såg väl inte bäst ut för dagen, hade nog lite känning av gårdagskvällens fastrullning

och även den låga farten för när Jaakko "körde till lite" så såg det betydligt bättre ut! Hon är så fin och klok och har framtiden för sig.

"Rookien" Sussie skötte sig superbra och var klartänkt och effektiv, hjälpte till med det mesta. Hon klarade till och med av att "konversera" Mauri som körde Kungen. Janne var på rymmen (som vanligt) ...och jag hade gått till Jaakkos stall  för att höra om sulken vi skulle låna till Vinna.


Klockan halv fem var vi hemma på gården, plockade in hästar och grejer i stallet

och Sussie rengjorde hästbilen la in spån och sen kom hennes sambo Jonas heter han och sen åkte dom hem... jag mockade  fodrade spolade av selarna sa gonatt till Hästarna och gick sen till hönsen och nattade dom!  

Det var så festligt imorse när jag släppte ut dom, som vanligt rusade dom ut genom luckan i en väldans fart men dom var lika snabbt inne igen när regnet

och blåsten tog tag i fjädrarna! Fick mej ett gott skratt!!  


Av Yvonne - 26 september 2011 19:52


INGET REGN IDAG HELLER! Men nu sias det om att det ska komma mera! fy sjutton gubbar:::  

Har haft en ganska lugn dag , Bolfaxa står ju på vila. Hon var iallafall inte sämre

denna dag. Janne har tränat Vinna och Gnisten, Kungen fick ledigt inför morrondagen.

Sussie red ju honom igår....hahaha när Sussie kom på eftermiddan för att putsa opp Kungen så sa Janne till henne... vet du sedan du började rida Kungen så har han blivit mindre, förr var han en och sextifem nu är han en och sextitvå!  

Inte blev hon lessen för det, Janne är ju en retsticka!

Red galoppintervall med Moe, men nu tror jag att vi tar en paus och gör några sköna utflykter i skogen ett tag för vi har ju verkligen legat i...  


När allt var klart i stallet för kvällen så behövde Vinna rulla fast i boxen och hon låg så illa till att det inte gick att gå in och vända henne, typiskt tänkte jag, ska hon nu bängla till det så hon inte kan prema imorron?

Men efter lite peppning från mej och Sussie och lite petande (ej slag) på rumpan så tog hon sats och kom loss från väggen och kunde resa sig!   

Hon ruskade på sig och sen var allt som vanligt!


Sa hej då till Sussie och hennes sambo och gick till hönsen, tre ägg idag tjoho!

Tuppen Pontus är en rolig kille, när jag ger bröd och hushållsrester samt

vattygräs då kluckar han och lockar på sina damer och lägger fram maten för att dom ska komma och äta, men när jag slänger ut vårgårdaris DÅ jagar han iväg dom och ska ha allt själv den lille skurken.  


Nu ska jag kolla på Idol tänkte jag, allt är packat och klart inför morrondagen!

Hej!!

Av Yvonne - 25 september 2011 22:19

  Jag trodde inte mina öron när stallfiorna kom hem från ridturen,Vilja följde med och Josse fick ta Trolle för Bolfaxa var sämre i benet riktigt halt! Troligen har hon fått en inflammation  för det är ingenting i hoven...har tvättat ordentligt med såpa och satt på ett zinkaband till imorron.

Iallafall så stack tjejerna iväg med Gnisten, Kungen och Trolle då genom skogen,

när dom kom fram  till Jonsgården efter att ha vadat i vatten genom skogen tänkte dom ta landsvägen hem MEN Vilja var ju med och Lena var orolig för henne om hon skulle färdas efter vägen hem.  Då beslutade hon att Vilja skulle opp i sadeln framför henne så Sussie fick kliva av Kungen och lyfta opp vovven på

Gnisten.  Och där satt Vilja lugnt och fint framför Lena i sadeln, Gnisten

är ju Gnisten och han tog det med ro!  

Ja stallLena är en riktig problemlösare!  Hittar alltid på råd.

Funderade lite över hur Sussie kom opp i sadeln på Kungen igen? Vig som en katt hade hon hoppat upp på en sten och kravlat sig opp i sadeln!  

Trolle hade skött sig bra, tror att han tycker om att få komma ut på "tur" som

de säjer i Norge!


Annars har dagen varit mycket lugn OCH det har INTE regnat!!!!!!!!!!!!  

Var inte och plockade nå morötter , det var ju så lerigt igår och det har nog inte torkat opp särskilt mycket , var så himla jobbigt...fick ju ändå ihop en hel del, får väl se framöver?

Ikväll ringde min lilla Fé och sa att täckena var i stort sett klara och vi bestämde att jag skulle hämta i slutet av veckan! Härligt.!


Robert "sonen" var hit på visit med Lena och Mirja och då passade jag på att få hjälp med att sätta in de sista sommarbilderna på bloggen.

Det är med en fin bild på "nya brevlådestället", det gamla föll omkull när det stormade för ett tag sedan och våran snitsiga granne Rune snickrade till ett nytt!

Hunden på  brevlådan föreställer våran förra hund Topsy som blev 12 år...  avmålad från ett foto utav Tora Ceders dotter...

Började se en thriller klocka 21.00, men nickade till, klev opp ur soffan och gick ut med hundarna, bloggade och nu väntar sängen! Gääääsp!!!!!  

Av Yvonne - 25 september 2011 13:43

 

Veterinärhästen "Lillen" och Knekten

 

Trolle, Lillen och Knekten

 

Knekten och Trolle, Lillen i bakgrunden.

 

Lillen och Knekten

 

Knekten

 

Knekten (och Lillens bakdel)

 

Alla tre

 

Nya brevlådan

 

Vilja önskar er alla en trevlig höst!

Av Yvonne - 24 september 2011 22:08

Vi har en morotsodlare i  Holmträsk, ja de odlar även potatis m.m och ovanför våran hästhage  har familjen ett stort morotsland.

Så gissa vad jag har gjort idag???  Jo jag har plockat morötter direkt från marken. Ägarna var i veckan som var och körde med maskinen som tar opp morötter, men det tjorvade så en hel del morötter hamnade på marken...

och blev liggandes där så jag slog en signal  och  frågade om jag fick ta vara på dessa morötter?

Jodå det gick bra för det skulle ta alldeles för lång id att samla ihop dom för hand.


När jag var klar i stallet och även givit hästarna lunch så drog jag iväg med cykelkärran, en stor bunke och två hinkar efter landsvägen opp till morotslandet!  oj då! Trodde att det skulle bli lätt som en plätt, men så var icke fallet!  Morötter i överflöd låg direkt på backen och stövlarna sög fast i ler-

vällingen! Men jag kämpade på "för pållarnas skull"!  Ena stöveln fastnade och där stod jag med bara en stövel på foten den andra satt fast i leran!

Efter lite knixande fick jag ner foten i stöveln igen och det var inte lätt att få loss

stöveln ur leran... fastnade flera gånger och höll på att stå på näsan vid ett par tillfällen. Fick ihop en hel del ändå skam den som ger sig!!  

Hem och tvätta alla morötter och det blev fyra  "nätsäckar" såna som man har till potatis. Ska försöka hinna dit en stund imorron oxå.


Bytte spån hos kaninerna och gjorde mysigt åt dom, de små pyrena är så gulliga och nyfikna och är med hela tiden och kollar vad jag gör.  

När jag var klar med det så kom Sussie med sambo och hon hade varit på ICA och köpt morötter, men Sussie sa jag nu behöver du inte köpa morötter på ett tag

kom och kolla!  Och sedan la hon morötter i Kungens krubba och var ut i hagen och pussa på honom...  

Bolfaxas ben såg bra ut när jag tog av bandaget imorse, men hon är fortfarande

sparkig när jag känner neråt kotan så hon har ont av stryksåret. Hon lugnar iallafall ner sig efter en stund och jag la ett nytt bandage ikväll så det blir nog bra. I Sokholm har det varit strålande sol idag med klarblå himmel.  Det önskar jag oxå!  

Det har varit många tillbud med rasade vägar och broar som är i farosonen av

det stigande vattnet, ja så här mycket vatten är det ju inte ens på våren...

många ängar och åkrar står ju delvis under vatten även vägar!    


Va kul om du kommer på travet Carina, de som har Lohmanhönsen heter Bo och Lars Näslund det glömde jag visst att nämna till dej. Och dom finns i Själevad i

Örnsköldsviktrakten.

Vi ses!  dax att inta sängen med en god bok!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards