Älvbacka

Alla inlägg under maj 2019

Av Yvonne - 27 maj 2019 23:36

Igår hade Stilig genomskinliga tappar i spenarna och i morse
hade hon vita som försvann under dagen, men det är på gång
så nu har jag halmat boxen !
Kajsa och Lasse var här i förra veckan och hjälpte mej ta bort väggen mellan Stiligs och Moes boxar ,
det blev en stor och rymlig box för det lilla fölet att skutta omkring i!
Stilig har aldrig haft så stor mage som denna gång...
Men hon är smidig märra, rullar sig i hagen och hon rullar över från den ena sidan till den andra, funderar om fölis blir yr i huvudet?

Har kört Ruxan idag, hon är i fin form , hon fick ju fångkänning för cirka ett år sedan...nu är hovarna kanonfina.
Angelica har gjort ett bra jobb! Trorvaldrigvhon haft så fina hovar som nu!
Det har varit många hästar som drabbats och alla har inte klarat det.

Har nog inte berättat att jag har skaffat två marsvinskillar, Teddi och Loffe, jättegulliga och pratglada, äter för fyra och är ena riktiga bajsmaskiner.
De bor i köket i en stor bur, kommer nå foton så småningom!


Nyhalmad box!

Min son Robert som är reklamkille på bussgods bilar!

Myshäng i soffan en regnig dag!


Vinterbild, ja inte längtar då jag efter snön!

Nyårsafton2018 med hela familjen Gabrielsson vid köksbordet

Julafton 2018, tomma stolar, jag, Robert,Lena och Mirja hade en mysig julaftonskväll!

Av Yvonne - 26 maj 2019 00:03

-tja eller blåbärskaka, kalla det vad ni vill jag har iallafall gjort en blåbärsbulla i långpannan ikväll!
Det blev några kanelbullar oxå fast jag höll på att glömma bort dem, när jag satt n plåten i ugnen så gick jag och nattade
hönsen och när jag kom in igen så gjorde jag nåt annat när jag plötsligt kom ihåg bullarna i ugnen!
Dom klarade sig , blev väl lite väl bruna, men inte brända! Phu!

Apropå hönsen så har jag två nya tuppar, Jerry och Ove...min lilla koshintupp dog plötsligt och hönan som blev en tupp
lever inte längre han heller...
Och så har jag två prinsar i stallet, tjurkalven Prinsen och ÄlvbackaPrinsen som efter tolv år och sju olika ägare fått
komma hem igen, sista ägaren hade varken tid eller råd att ha honom kvar efter skilsmässa så vid förfrågan så
kunde jag inte säja nej och tog honom...en snäll och trevlig häst som nog inte haft det så lätt.
Hade väl tänkt ha kvar honom, men nu är jag ju ensam på ranchen och kan inte ha en hel hög med hästar!
Har fem stycken nu, Fixsola betar på de gröna ängarna och Stiligs ettåriga hingstföl efter TeknoOdin har flyttat till Jens Eriksson i Skellefteå.
Ska sälja Fixsolas ettåring ÄlvbackaBlixtra och så ska StallLena hjälpa mej att hitta ett sista hem till Prinsen, hennes dotter
Linn hämtade honom idag och han ska vara hos dom tills imorron då det kommer några intresserade och ska titta på
honom. Lena har fått många svar på annonsen hon satt ut på FB, hon har fått sållat en del... Säljer honom inte utan det blir ett fodervärdsavtal som ska gälla och den dager fodervärden inte kan eller vill
ha honom kvar då ska han avlivas ...
Har då kvar Moe, Ruxan och Mjölner Stilig som snart ska föla omkring den 7juni, men jag tror nästan hon blir lite tidigare
för hon är stor som ett hus och sprickfärdig ser det ut som.
En fantastisk häst, det blir tionde fölungen, pappa heter NorheimSven och blir det en hingst ska han heta FarbrorSven
säjer Lasse. Stilig är 20 år.

Måste berätta att ibland har man flax, i torsdags var Torgny och Kent och körde ut gödningen på ängarna och igår fredag
regnade det, kan det bli bättre tajmatt!
Jag är så tacksam att ha så hjälpsamma grannar!

Det var flera år sedan jag bakade!

Ove, silkestupp!

Jerry, en riktig rock?n rollkille!

Prinsen börjar bli stor!

ÄlvbackaBlixtra e. Blixtsnabb u. Fixsola

Några vinterbilder på ÄlvbackaPrinsen och Lina som är mamma till flickorna som sköter
och rider på Ruxan!

Härliga tjejer, Alida och Elna...med Ruxan!

Av Yvonne - 24 maj 2019 17:08

Men nu börjar jag känna ?suget? efter att börja om och blogga!
Får väl göra en mjukstart...gjorde faktiske ett försök för cirka en månad sedan,
skrev ett lååångt inlägg och satte inen massa foton.
Jo hejsan... alltihopa bara försvann! Då kändes det inte så kul att börja om igen!
Alla som kikat in genom åren har väl lessnat och ?lagt mej på hyllan? för gott.......

Men nu gör jag ett försök igen så får vi se?
Det blev tyvärr ett tufft år 2018, Janne klev in i de dementas värld...blev en hemskt jobbig tid
och det blev sömnlösa nätter för mej .
Allt eskalerade på hösten och strax före jul blev det ohållbart så veckan före jul fick Janne komma in på
ett utredningsboende där han blev kvar cirka två månader. Han hade det bra där och mådde mycket bättre
än härhemma.
Nu har han flyttat in på Norrgården där han fått en lägenhet, han trivs bra nu och har flera i personalen
omkring sig som känner honom och han känner dem sedan tidigare.
StallLena jobbar där och hon har god hand med honom och är den som han har stort förtroende för.
Det är roligt att hälsa på och det känns tryggt att han fick komma till Norrgården som liggrr här i byn.
Han har även vänner som hälsar på och det tror jag att han uppskattar även om han inte alltid minns att de varit där....

Ja det behövs ju inte gås in på detaljer för alla vet ju vad demens innebär även om man inte har eller har haft
någon närstående som drabbats!

Själv har jag det bra med mina fyrfota vänner och köarar mej bra TROTS att jag inte har körkort och det man
aldrig har haft saknar man inte heller!
Fortsättning följer.............................



Söta Siri

Rixan i slutet på vintern

Emelies dotter Elise matar Prinsen när hon var på besök i år!

Edit med sin kompis bjuder Prinsen på slickgodis

Den här filuren bodde här i vinter, tyvärr fångade Siri den efter en vecka!

Siris blivande kompis Timmie som kommer hot i juli!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards